پوستر پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند ارائه شد / یزدی: خط قرمز ما منافع ملی است


به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون آژانس فارس ، کنفرانس مطبوعاتی در پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند صبح امروز با حضور محسن یزدی رئیس شبکه مستند و دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند برگزار شد.

در ابتدای جلسه ، با افتتاحیه پوستر پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند ، این رویداد تلویزیونی رسما کار خود را آغاز کرد. پوستر این دوره از جشنواره توسط صابر شیخ رضایی طراحی شده است.

محسن یزدی پس از رونمایی از پوستر مربوط به آن دوره ، در سخنانی گفت: تلویزیون خانگی یک مستند است؛ این سخنرانی غالباً در سخنرانی ها و محافل تخصصی مطرح می شود ، اما متأسفانه این مستند تلویزیونی از شأن و منزلتی که باید برخوردار نیست. در ایران ، فضای تبلیغاتی و مشاهده آثار عمدتا برای مستندهای جشنواره در دسترس است ، که صادقانه بگویم ، ما هم مستندهای خوب و هم درجه یک در این زمینه داریم. متأسفانه ، مستندهای تلویزیونی به عنوان نوعی از مستندهای بی کیفیت شناخته می شوند. البته فکر می کنم اتفاقات بهتری نسبت به گذشته افتاده است و اکنون مستندسازان درجه یک با گرایش های مختلف با تلویزیون و شبکه مستند همکاری می کنند.

وی افزود: لازم به ذکر است که بحث ما ضمن حفظ خط قرمز منافع ملی دارای ویژگی های مشترک است. ما اختلاف سلیقه را کنار می گذاریم و اکنون با لیست طولانی مستندهای درجه یک کار می کنیم که باعث خوشحالی ما می شود. ما به جز منافع ملی خط قرمز نداریم.

محسن یزدی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: من معتقدم تلویزیون هم از نظر تولید و هم توزیع رقیبی ندارد و از بقیه عقب است. قدرت پخش و تماشای تلویزیون بسیار بیشتر است و معتقدم سایر سیستم عامل ها به اندازه تلویزیون از این قدرت برخوردار نیستند. در شبکه مستند ، ما می خواهیم مستندسازان بیشتری با تلویزیون کار کنند. البته ویروس کرونا این آسیب زیادی به تولید این مستند وارد کرده است که امیدوارم با پیشرفت اوضاع بهتر شود.

وی با اشاره به ساخت مستندهای حیات وحش ایرانی گفت: نوعی مستند که قبلا وجود نداشته در تلویزیون احیا شده است و آن حیات وحش ایران است. ما در حال تلاش برای گسترش این نوع اسناد هستیم و من با مستندسازان حیات وحش بیشتری تماس خواهم گرفت. البته تولید این مستندها گرانتر است. با این حال ، من فکر می کنم تلویزیون در این زمینه پیشتاز است. نوع دیگری از مستند که سرکوب می شود ، مستند بایگانی است. ما پیگیری های زیادی در این زمینه داشتیم و کارهای متعددی تولید شد که عمدتا مورد توجه قرار گرفتند. علاوه بر این ، من معتقدم که باید به ایجاد “مجموعه” های مستند توجه بیشتری داشته باشیم و سال آینده در جشنواره بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید  فرزانه فصیحی از هر هشت هشتم شد و از بازی های المپیک کنار رفت

مدیر شبکه مستند با توجه به برگزاری پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند گفت: دعوت نامه جشنواره از خرداد ماه آغاز شده و تا پایان تیرماه کار را دریافت خواهیم کرد. در حال حاضر نمی توانیم تعداد آثار را اعلام کنیم زیرا هنوز آثار دریافت می کنیم. آثار منتخب در سه بخش فیلم ، مستند و عکس است و ما برای توزیع مستند یک بار هزینه می پردازیم. به ترتیب مستندهای کوتاه 2 میلیون تومان ، فیلم های نیمه بلند 4 میلیون تومان و مستندهای بلند 7 میلیون تومان دریافت می کنند. این رقم در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است. ما همچنین اندازه جوایز را افزایش دادیم. بر این اساس ، مستندهای کوتاه 6 میلیون تومان ، نیمه بلند 15 میلیون تومان و مستندهای بلند 20 میلیون تومان دریافت می کنند.

وی تأکید کرد: بخش تاج بخش ویژه جشنواره امسال است که 7 میلیون تومان جایزه دارد. داوران بخش مستند و عکس نیز انتخاب و معرفی شدند. از اول سپتامبر توزیع آثار را آغاز خواهیم کرد که توزیع آثار حدود یک ماه طول می کشد و سپس ارزیابی بهترین آثار را وارد خواهیم کرد. من اعتقاد دارم وضعیت امروز حالت خوبه ما این مستند را داریم و می توانیم آن را به هر شکل و کیفیتی که بخواهیم بسازیم. سینمای مستند اکنون با فیلم بلند رقابت می کند و به همان اندازه که در سینمای مستند کار با کیفیتی داریم ، در داستان های علمی تخیلی هم نداریم.

یزدی با اشاره به نمایش پنج فیلم اول جشنواره گفت: حوزه هنری او شرایطی را برای بهترین آثار جشنواره فراهم کرد. بر این اساس ، 5 فیلم برتر که ممکن است براساس صدای محبوب یا داوران انتخاب شده باشند ، در سینما سپیده و آزادی به نمایش در می آیند. من معتقدم که نمایش فیلم های مستند در سینما تجربه ای است که باید به طور منظم تکمیل شود. علاوه بر این ، در طول جشنواره امسال ، ما یک جلسه ارائه (pitching) با حضور سرمایه گذاران خواهیم داشت. سرمایه گذاران در جلسه ای با تهیه کنندگان مستند شرکت می کنند و مستندسازان برنامه های خود را برای انتخاب بین سرمایه گذاری ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید  طرح آمریکا و انگلیس در قطع خدمات مالی به بازرگانان روسیه

پس از این جلسه ، محسن یزدی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی درباره مراسم یادبود مستندسازان در گذشته گفت: “سال گذشته ، در پایان جشنواره ، ما برای تعدادی از مستندسازان بزرگ که درگذشتند ، مراسم یادبود برگزار کردیم. ما در پایان سال جاری چنین برنامه ای خواهیم داشت.

وی به س anotherال دیگری در مورد رابطه با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پاسخ داد: “ما با مرکز توسعه روابط خوبی داریم. خصوصاً اینکه آقای حمیدی مقدم خود یکی از طرفداران تلویزیون است. مستندسازان به دلیل فشار مالی و زحمتی که برای ساخت فیلم کشیده اند اجازه انتشار بسیاری از کارهایشان را نمی دهند و بنابراین خود و کار خود را نمی بینند. آقای حمیدی مقدم این را به خوبی می داند.

مدیر شبکه مستند درباره تفاوت جشنواره تلویزیونی امسال با سال گذشته گفت: امسال قسمت تاج اضافه شده که یک قسمت خاص است. ما همچنین سعی می کنیم هر سال سختگیرانه عمل کنیم.

محسن یزدی در پاسخ به س anotherال دیگری در مورد توزیع مستندهای اجتماعی و ممیزی های موجود گفت: در شبکه مستند سعی می کنیم اعتماد به نفس خود را حفظ کنیم و دید ما بلند مدت است. من معتقدم که پنهان کردن اشتباهات و مشکلات لزوماً به حل آنها کمک نمی کند. تا زمانی که نور را در تاریکی قرار ندهید ، نمی توانید به حل مشکلات کمک کنید. من همچنین معتقدم تا زمانی که مشکلی به مطالبه عمومی تبدیل نشود اتفاقی نخواهد افتاد. البته نمی توان گفت که هر مستندی درباره یک معضل اجتماعی قابل پخش است. برخی از فیلم ها هستند که احساسات عمومی را جریحه دار می کنند و ممکن است مشکلی را حل نکنند.

بیشتر بخوانید  محور جلسات رئیس جمهوری در روسیه از سوی سخنگوی دولت اعلام شد

وی ادامه داد: این مستند یک اثر هنری است و اگر به خوبی انجام نشود ممکن است تاثیری نداشته باشد. بنابراین می توان برای کمک به حل این مشکل ، مستندی در زمینه مسائل اجتماعی پخش کرد و اگر مشکلی را حل نکند و حتی به مشکلات بیفزاید ، از پخش آن جلوگیری خواهیم کرد. این یک فیلم سیاه است که در آن انسان قدرت تغییر شرایط را دارد که من یکی ندارم
محسن یزدی در پاسخ به س anotherال دیگری در مورد احترام به مستندسازان گفت: نباید کارگردان و مستندساز را در دفتر تحقیر کرد. من معتقدم که هنرمند نباید مطیع و تحقیر شود. کسی که شخصی را تحقیر می کند ، خود را تحقیر می کند و از طرف دیگر ، اگر فکر کنیم کسی که دارای یک اسم و رسم است ، هر کلمه ای که او می گوید درست است ، این چنین نیست. من فکر نمی کنم ما یک مشکل سخت افزاری داشته باشیم ، بلکه یک مشکل توزیع داریم. ما مشکلی در تولید نداریم اما در تماشای مستند هم مشکل داریم.

دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند درباره همکاری با زنان مستندساز گفت: ما با بسیاری از زنان کارگردان کار کرده ایم. در اصل ، همه ، صرف نظر از جنسیت حرفه ای، کارشناس، دکستر بله ، ما با او کار می کنیم.
وی درباره ارائه حق پخش مستند نیز گفت: حق چاپ جشنواره های فیلم به مدت 3 سال پرداخت شده است.

در پایان جلسه ، صابر شیخ رضایی ، مدیر هنری پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند منصوب شد.
انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید