مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

پودر خامه چیست و چگونه تهیه میشود ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



پودر خامه چیست ؟


پودر خامه یا Whipping cream با حذف آب از خامه محصولی به دست می آید که خامه خشک یا پودر خامه به دست می‌آید مقدار چربی پودر خامه بنا بر خامه‌ها اولیه بین ۴۰ تا ۷۰% متغیر است و درصد آب آن از ۲% کمتر می باشد.


پودر خامه


روش استفاده از پودر خامه


۳-۱-۱ یعنی به ازای یک واحد پودر خامه،یک واحد پودر قند و سه واحد شیر( میلی لیتر) لازم است. یعنی به ازای ۱۰۰ گرم از ااین پودر ، ۱۰۰ گرم پودر قند و ۳۰۰ میلی‌گرم شیر سرد یا آب سرد بایستی اضافه شود. البته نوعی خامه تجاری نیز در بازار وجود دارد که در آن پودر قند وجود دارد ونیازی به شکر یا پودر قند ندارد. پودر خامه به تنهایی طعم خوبی ندارد و همه پسند نیست، بنابراین برای بهبود طعم و عطر آن، آنرا با اسانس یا خود خامه یا وانیل ترکیب می‌کنند.


تولید پودر خامه :


روش تولید پودر خامه روندی نسبتا ساده را دنبال می‌کند. در روند تولید دستگاهی به نام سپراتور، چربی را از شیر کامل جدا و این چربی جمع شده را به مقدار لازم با حجم مشخصی از شیر (شیر چربی گرفته شده یا پس چرخ) مخلوط و خامه را تولید میکند. در واقعه فرمولاسیون تهیه پیچیده نیست. در بعضی کارخانه های کشورهای مختلف با افزودن طعم دهنده ها و پایدارکننده ها و رنگ دهنده ها محصولات مختلفی تولید می‌کنند.


پودر خامه


طرز تهیه پودر خامه :


ابتدا کاسه ای که میخواهید خامه را درون آن بریزید و پره های همزن را 15 دقیقه داخل فریزر قرار دهید تا سرد شوند ( سرد شدن کاسه و پره همزن در عمل آوری بهتر و سریع تر خامه موثر است ).

بیشتر بخوانید  درباره عدس و خواص آن بیشتر بدانید


کاسه را از فریزر خارج کنید ، خامه را داخل کاسه بریزید و 2 قاشق پودر خامه به آن اضافه کنید ، با قاشق کمی خامه و پودر خامه را مخلوط کنید ، با دور کند همزن 10 ثانیه خامه را بزنید سپس دور همزن را تند کنید و 3 دقیقه با دور تند خامه را بزنید تا خامه فرم بگیرد و حجیم شود ، در این مرحله در صورت تمایل میتوانید مقداری پودر قند اضافه کنید ( همچنین میتوانید اسانس ، رنگ خوراکی ، پودر کاکائو و … نیز اضافه نمایید ).


حالا میتوانید خامه آماده را برای تزیین مورد استفاده قرار دهید ، این خامه تا چند ساعت بیرون از یخچال کیفیت خود را بدون هیچ تغییری حفظ میکند.


مصارف پودر خامه در صنایع غذایی :


از پودر خامه در تهیه انواع کیک ها، شیرینی‌ها، نوشیدنی‌های خامه ای، دسرها، بستنی ها و….. استفاده می شود.


پودر خامه


فرم دادن خامه با پودر خامه :


با استفاده از پودر خامه میتوانید خامه ای تهیه کنید که فرم خود را در حد عالی حفظ میکند ، میشود با هر مدل ماسوره ای به آن شکل داد ، نیازی به شیرین کننده ندارد ، مقاومت آن در برابر گرما عالی است و از همه مهمتر مزه اصلی خامه حفظ میشود.


توجه:


میتوانید برای تزییناتی مانند شکوفه زدن روی کیک که خامه سفت تری مورد نیاز است مقدار پودر خامه را به 3 قاشق غذاخوری نیز افزایش دهید که در اینصورت استفاده از اسانس ها مانند اسانس وانیل پیشنهاد میشود.

بیشتر بخوانید  غذاهای چینی - نودل کنجدی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *