مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

پل کلاتاسیان سردشت مقصدی مناسب برای گردشگری است

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، پل کلاتاش که یکی از جاذبه های تاریخی شهرستان سردشته در استان آذربایجان غربی است، مربوط به دوره قاجاریه است که بر روی پایه های ساسانی ساخته شده است. این اثر در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۷۹ به شماره ثبت ۲۹۲۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل کلاتاسیان سردشت مقصدی مناسب برای گردشگری است

قلعه تاسیان (پل کلاتاسیان) در مسیر جاده پیرانشهر به سردشته و در مسیر فرعی روستای بابی آوا به سپیدارا قرار دارد. این پل در شهر سردشت در جاده قدیم سیرآباد به مهاباد در قسمت شمالی رودخانه کوچک زاب ساخته شده است. تاریخ ساخت این پل به دوران قبل از اسلام برمی گردد. این پل احتمالاً در اواسط قرن سیزدهم هجری قمری به دستور شیخ رومی از مریدان شیخ یوسف الدین برهان ساخته شده و به پل مولوی نیز معروف است. این پل بر سر راه تجارت و کاروان های نظامی قرار داشت که بیشتر جنگ های نظامی منطقه از طریق آن صورت می گرفت و به ویژه در دوره عزیزخان مکری در ارتباط غرب و شمال از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. کشورها. پل کلاتاش در زندگی خود رویدادهای تاریخی مختلفی از جمله حمله روس ها به ایران و عبور ارتش امپراتور عثمانی را تجربه کرده است.

پل کلاتاسیان سردشت مقصدی مناسب برای گردشگری است

ویژگی های پل

طول پل 55 متر و عرض آن در قسمت پایین 10 متر و در قسمت فوقانی 4.5 متر و ارتفاع آن 10 متر و ارتفاع آن تا دهانه کف حدود 15 متر است. وجود صخره های طبیعی و صخره بودن بستر رودخانه مانع از پی ریزی روی پل شده و پایه ها بر روی صخره هایی بدون پی مستقیم گذاشته شده است. طول پل تقریباً شمالی-جنوبی و دارای 5 ستون است، به جز یک ستون که از کنده های سنگی و گچ ساخته شده است، سایر ستون ها از سنگ های طبیعی رودخانه تشکیل شده است. سطح پل برای گذر به تازگی از آهن و چوب ساخته شده است و یکی از تغییرات، جایگزینی مصالح و ملات بکار رفته در پل با سیمان است. اگرچه تاریخ اصلی ساخت پل را به دوره ساسانی نسبت می دهند، اما بنای فعلی هیچ یک از ویژگی های معماری ساسانی را ندارد و سنگ چینی آن گواهی بر معماری قاجاریه است. بنای اولیه پل مربوط به دوره ساسانی است و از مصالح سازگار با محیط زیست مانند سنگ و ساروج و طاق و فن بندری ساخته شده است اما در اثر طغیان رودخانه تخریب شد و در اواسط قرن سیزدهم (قاجار) هجری قمری به دستور پیروان شیخ رومی یوسف الدین برهان بازسازی شد. نکته هوشمندانه ساخت این پل، انتخاب مکان مناسب برای مکان پل توسط معمار آن است. در این نقطه سنگ های دو طرف پل که شیب تند کوه و آخرین شیب آن است به حداقل رسیده و باعث کاهش طول پل و کاهش دهانه ها و پی ریزی در دل سنگ طبیعی شده است. . نکته مهم در ساخت این پل این است که عرض رودخانه به دلیل صخره بودن مکان که هنوز آب در آن جریان دارد، در طول زمان تغییر نمی کند. این پل دارای 5 ستون و 4 دهانه است.

بیشتر بخوانید  مازیار لرستانی مهاجرت کرد؟ | استوری که شک مهاجرت مازیار لرستانی را افزایش داد

پل کلاتاسیان سردشت مقصدی مناسب برای گردشگری است

محل

پل کلاتاشی در استان آذربایجان غربی، شهرستان سردشت و بخشی از وزینا در مسیر جاده پیرانهر به سردشت و در جاده فرعی روستای بابی آوا به سپیدارا قرار دارد.

منبع: تریپ یار

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *