پل سزار با چهل و چهار دهانه در شوشتر


به گزارش سلام نو، پل شادروان بر روی شاخه شاتیت ساخته شده و یکی از ابتدایی ترین بخش های تاسیسات آبرسانی شوشتر است. تاریخچه ساخت این پل مربوط به دوره شاپور ساسانی و بر اساس شواهد و اسناد در دوره شاپور ساسانی است. پل با سد شادروان در 300 متری جنوب سد میزان (شمال غربی شوشتر) بر روی شاخه اصلی رودخانه کارون (شطیط) ساخته شده و اکنون بقایای آن در کنار پل آزادگان دیده می شود.
این اثر در تاریخ 15 آذر 1340 با شماره ثبت 78 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این پل به همراه 15 اثر دیگر شوشتر بر روی آب در اجلاس سالانه جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. کمیته میراث در 26 ژوئن 2009. . سال.

آیا به سزار وارد سفر کرده اید؟

سد سزار یا پل شادروان شوشتر مربوط به دوره ساسانیان است. شوشتر پل شوشتر چهل و چهار دهانه دارد و حدود پنجاه درصد آن بازسازی شده است. طبق روایات شرقی، شاپور اول، امپراتور ساسانی، پس از دستگیری امپراتور روم والرین، او را مجبور به کار در ساختمان سدی در نزدیکی شوشتر کرد. این سد 1500 فوت طول داشت و هنوز هم برای بازگرداندن آب کارون به مزارع استفاده می شود. به احتمال زیاد امپراتور ایران اسیران رومی را در نواحی گاندی شاپور و شوشتر مستقر کرده است. ایرانیان برای مهارت رومیان در فن آوری بسیار ارزش قائل بودند و بی شک سد و پل بزرگ شوستر ساخته مهندسان رومی است. این پل به همراه 15 اثر آبی دیگر شوشتر در اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در 26 ژوئن 2009 در سویل اسپانیا، معیارهای 1، 2 و 5 را به عنوان سیستم آبی تاریخی شوشتر تا زمانی که عنوان دهمین قسمت ایرانی ثبت شده با شماره 1315 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

بیشتر بخوانید  کاهش آهنگ رشد پایه پولی و افت نرخ‌های تورم در دی ماه ۱۴۰۰

پل شادروان دارای 44 دهانه است که 37 دهانه آن در حال حاضر موجود است. ظاهراً این پل در طول تاریخ چندین بار عمداً تخریب شده است.

آیا به سزار وارد سفر کرده اید؟

معماری

پل سد شادروان در جهت شرق به غرب بر روی رودخانه شطیط ساخته شده است. پل سد شادروان دارای 44 دهانه بزرگ و 43 دهانه کوچک است که در حال حاضر 9 دهانه در ضلع شمالی و 28 دهانه در ضلع جنوبی پل باقی مانده است که طول پل از عرض رودخانه بیشتر است و حدود 500 متر طولانی در بنای این سد دو طاق محدب رو به نهر آب به سمت شرق و یک طاق مقعر رو به جوی آب وجود دارد که اگرچه این طاق ها به دلیل بستر طبیعی رودخانه است اما می توان آن را یک سد طاقدار دانست. . در کنار این پل آسیاب هایی وجود دارد که از انرژی چرخه ای آب این آسیاب ها تغذیه می کنند [بر انتهای ضلع شرقی پل بند در جایی که پل بند در شهر وارد می شد.یک سردر عظیم آجری قرار داشته که در هنگام گذشت از پل بند افراد از زیر این سردر عظیم عبور می کرده اند.] مصالح به کار رفته در ساخت این پل سنگ لاشه و ساروج به همراه خاکستر است.

عرض پی پل 7 متر، عرض دهانه دهانه 8 متر و ارتفاع از تاج تا کف پل 10 متر می باشد. در ساخت این پل از سنگ های تراشیده شده استفاده شده است که با بست های فلزی به هم متصل می شدند. در مورد ساخت این پل بسیار گفته شده است. از جمله برای ساخت این پل از قدرت 70000 اسیر رومی که شاپور ساسانی را در جنگ با روم اسیر کردند استفاده شد و این بنای عظیم یکی از ستون های اصلی شبکه قدیمی آبیاری بین آب است. مؤلف کتاب مجالس المومنین گفته است که پس از شکست امپراتور روم، پادشاه ساسانی به اسیران رومی برانوس دستور داد تا پل عظیمی در شوستر بسازند و در ازای آزادی آنان خواستار ساختن سد میزان شد. به روایت شاهنامه فردوسی: 3 سال دیر به طول انجامید. برای ساخت این پل مسیر رودخانه با سنگ های معمولی سنگ فرش شده و با بست های فلزی محکم می شود. شادروان به معنای قالی و قالی گران قیمت است. و از آنجایی که بستر رودخانه از سد میزان تا شادروان با سنگ های تراشیده شده درست شده است، به شادروان معروف است. یکی از دلایل ساخت این پل عظیم بالا بردن و آرام کردن جریان آب بر پایه پل شادروان و ورود به بستر رودخانه برای آبیاری مزارع بین آب ها بوده است.

بیشتر بخوانید  خواهر بی حجاب سارا بیات با رضا کوچان نژاد / عکس

آیا به سزار وارد سفر کرده اید؟

حفاظت و بازسازی

دوره بازسازی: پل شادروان در دوره صفویه و سلطنت فتحعلی خان حاکم شوشتر تعمیر شد. به گزارش تذکره شوشتر، توسط فتحعلی خان بازسازی شد. در زمان میرزا حشمت الدوله (نیمه دوم قرن سیزدهم) هفت چشمه تخریب شده بازسازی شد. در سال 1311 رژیم مافیایی قصد تعمیر پل را داشت که به دلیل قیام موفق به تعمیر پل نشد. در سال 1380 اولین تعمیر پل بنده بعد از انقلاب اسلامی انجام شد و دو دهانه پل تعمیر شد.
دوره های تخریب متوفی و ​​دلایل اصلی آسیب آن در گذشته: 1- تخریب پل توسط حجاج یوسف در شورش در دامنه های بیگانه (طبق کتاب شوستر تذکره) 2- طبق تحقیقات محلی انجام شده توسط آقای. . شرف الدین و عبدالرضا فرهی دهانه های میانی پل را انگلیسی ها انفجاری کردند. بدیهی است برای قطع ارتباط این شهر با شهرستان دژفول و جلوگیری از فرار نیروی کار ارزان از این منطقه یعنی شوشتر و مسجد سلیمان به سمت دژفول و سایر شهرها بوده است.

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید