پشیمانی استرالیا نیروها به افغانستان برمی گردند



عقب نشینی شتاب زده آنها شرکای بین المللی خود را غافلگیر کرد.

این اقدام همچنین توانایی استرالیا را برای جمع آوری اطلاعات و نظارت بر فعالیت های طالبان محدود کرد.

اما غیرنظامیان ، نیروهای نظامی و اطلاعاتی استرالیایی می توانند ظرف چند ماه به افغانستان بازگردند.

اسکات موریسون ، نخست وزیر استرالیا گفت: “استرالیا به محض ایمنی به افغانستان باز خواهد گشت.”

وی امروز (چهارشنبه) در کانبرا به خبرنگاران گفت: “ما همیشه روشن کرده ایم که اگر شرایط لازم را برای استقرار نیروهای استرالیایی در افغانستان با امنیت کامل و پشتیبانی از تلاش های خود در آنجا داشته باشیم ، این کار را خواهیم کرد.” به همین دلیل است که ما همیشه آماده استفاده از این فرصت هستیم ، درصورتی که انجام چنین کاری ایمن است.

موریسون ، بخصوص در اجلاس اخیر G7 ، با دیگر رهبران جهان درباره عدم حضور استرالیا و برنامه های بازگشت به افغانستان صحبت کرد.

وی گفت: “من امیدوارم که بتوانیم هرچه سریعتر این کار را انجام دهیم ، اما فقط در صورت ایمن بودن این کار.”

ماریس پین وزیر امور خارجه استرالیا نیز گفت که عدم حضور استرالیا در افغانستان موقتی است.

سخنگوی وزیر امور خارجه استرالیا گفت: “برنامه های دیپلماتیک ما همیشه موقتی است و وقتی شرایط فراهم شود حضور دائمی خود را در افغانستان از سر خواهیم گرفت.” این موضع ماست.

حدس زده می شود که تا زمان بازگشایی سفارت استرالیا در کابل ، کارمندان احتمالاً در مناطق مسکونی در ایالات متحده و انگلستان اسکان داده می شوند.

سخنگو افزود: ما به مشورت با شرکای خود از جمله دولت کابل و شرکای ائتلاف ادامه خواهیم داد. درمورد مسائل اطلاعاتی توضیحی نخواهیم داد

بیشتر بخوانید  زمین لرزه ای به بزرگی 4 ریشتر ابوزیدآباد ، نطنز را لرزاند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

تعطیلی سفارت استرالیا در کابل بسیار مورد توجه قرار گرفته است زیرا صدها مترجم افغان که برای استرالیا کار می کنند برای جلوگیری از حملات طالبان درخواست ویزای محافظت فوری کرده اند.

اسکات موریسون گفت: “استرالیا این درخواست های ویزا را بررسی می کند.” حداقل 252 افغان و خانواده های آنها نقل مکان شده اند و ما به سرعت در حال بررسی پرونده های دیگر متقاضیان هستیم.

310 310

دیدگاهتان را بنویسید