پس از پوتین چه کسی رئیس جمهور روسیه خواهد شد؟



به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، مقامات روسی این موضوع را تکذیب می کنند، زیرا دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفته است که در ماه های اخیر گمانه زنی هایی در غرب درباره وضعیت سلامت رئیس جمهور مطرح شده است، اما گزارش ها مبنی بر بیماری وی چیزی جز اخبار جعلی نبوده است.

ویلیام برنز، رئیس سیا نیز در مجمع امنیتی آسپن در کلرادو گفت: شایعات زیادی در مورد سلامت رئیس جمهور پوتین وجود دارد و تا آنجا که می توانیم بگوییم او کاملا سالم است.

شایعه بیماری پوتین چه درست باشد چه نادرست، همه را به طور جدی به این فکر می کرد که اگر پوتین برود چه اتفاقی می افتد. برخی بر این باورند که با رفتن پوتین، رژیم او نیز با او همراه خواهد شد و روسیه شاهد پرسترویکای جدیدی خواهد بود. و برخی بر این باورند که پس از پوتین، فردی می تواند به قدرت برسد که حتی محافظه کارتر از پوتین باشد.

در هر صورت، ابهام عمیقی در مورد اینکه در آینده چه خواهد شد و چه کسی به قدرت خواهد رسید وجود دارد.

پس از مرگ رئیس جمهور چه خواهد شد؟

قانون اساسی روسیه مشخص نمی کند که اگر رئیس جمهور در زمان ریاست جمهوری بمیرد چه اتفاقی می افتد. این فقط نشان می دهد که رئیس جمهور ممکن است به دلیل بیماری استعفا دهد.

طبق قانون اساسی روسیه، اگر رئیس جمهور نتواند وظایف خود را انجام دهد، نخست وزیر رئیس جمهور موقت می شود. اما اختیارات رئیس جمهور موقت محدود است: او نمی تواند دومای ایالتی را منحل کند، رفراندوم برگزار کند یا بازنگری در قانون اساسی را پیشنهاد کند. ممکن است در صورت فوت رئیس جمهور نیز این رویه ادامه یابد.

بیشتر بخوانید  فال روزانه سه شنبه 25 مهر 1402

بنابراین، اگر پوتین به بیماری کشنده مبتلا شود، دو سناریو ممکن است: 1- پوتین فرصت لازم را خواهد داشت که اکنون فرد منتخب خود را به عنوان نخست وزیر منصوب کند تا پس از مرگش جانشین وی شود. در این صورت همه چیز بعد از رفتنش مشخص می شود 2- پوتین نمی تواند جانشین انتخاب کند که در این صورت دو سناریو ممکن است. اگر پوتین در اوج قدرت و موفقیت خود بمیرد، به احتمال زیاد جانشین او از نیروهای امنیتی پیرو او یا حتی افراطی تر خواهد بود، اما اگر پوتین در جنگ اوکراین شکست بخورد و در حالی که محبوبیتش کاهش یافته است بمیرد، طرفدار بلوک جنگ تضعیف خواهد شد و عرصه به دست مخالفان خواهد افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید