پس از لغو ارز ترجیحی، قیمت آپارتمان ها افزایش یافت؟


به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، برخی از فروشندگان آپارتمان با تشویق قیمت ها پس از حذف ارز ترجیحی، فرصت را مغتنم شمرده و از بازار خارج شده و در اردیبهشت ماه نرخ عرضه را اندکی افزایش دادند؛ اما برآوردها حاکی از آن است که بازار در ماه ژوئن سقوط کرد و در واقع واکنش قابل توجهی به این موضوع نشان نداد.

بازار املاک تهران پس از مدت کوتاهی هیجان افت کرد. گزارش های میدانی حاکی از آن است که برخی فروشندگان در اردیبهشت ماه به بهانه حذف ارز مورد نظر اقدام به افزایش قیمت ها کردند. این امر فضای کاذبی را در بازار ایجاد کرد و منجر به افزایش قیمت ها خارج از ظرفیت تقاضا شد، اما از ابتدای خرداد به تدریج نشانه هایی از حذف حباب در بازار نمایان شد. این در شرایطی است که معمولا خرداد ماه با توجه به نزدیک شدن به فصل جابجایی، ماه رونق در بازار املاک محسوب می شود.

ظاهراً لغو ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی در اردیبهشت 1401 منجر به ایجاد فضایی برای برانگیختن انتظارات تورمی در بازار املاک پایتخت توسط خریداران و فروشندگان فردی شد. مشاوران املاک می گویند در ماه می بازار نسبتا پررونقی را از نظر حجم معاملات تجربه کرده اند. بر این اساس این ایده ایجاد شد که هم عرضه و هم تقاضا با نرخ های جدید کنار بیایند، اما سقوط بازار در خرداد این ادعا را رد می کند. در برخی موارد قیمت مسکن به سطوح قبلی بازگشته اما بازار در رکود است.

یعنی با توجه به رشد 600 درصدی قیمت آپارتمان در چهار سال اخیر، بازار مسکن ظرفیت جهش مجدد را ندارد و هرگونه فشار بر این بازار تنها باعث تعمیق رکود خواهد شد. البته افزایش قیمت ساخت و ساز به دلیل پایبندی نهاده های ساختمانی به تورم عمومی اجتناب ناپذیر است، اما به گفته کارشناسان در مرحله فعلی هیچ ارتباطی بین قیمت ساخت و ساز و قیمت بازار وجود ندارد. اگرچه افزایش قیمت های اسمی بازار امری اجتناب ناپذیر شده است، اما با توجه به اینکه بازار مسکن زیر نرخ تورم حرکت می کند، سرمایه گذاری در بازار در حال حاضر سودآور نیست.

بیشتر بخوانید  واکنش عضو هیات رئیسه مجلس به یک دروغ‌ عجیب

در عین حال، مشاوران املاک از رونق نسبی واحدهای جدید خبر می دهند. با توجه به کاهش ساخت و ساز و افزایش زیاد نرخ عوارض، تمایل به تولید مسکن در تهران به شدت کاهش یافته است. این امر منجر به فشار تقاضا در واحدهای زیر 5 سال و ایجاد شکاف قیمتی بین این گروه از واحدها و واحدهای قدیمی شد. بنابراین بیشتر متقاضیان به آپارتمان های قدیمی نقل مکان کردند.

به گفته مشاوران املاک در تهران، یافتن واحدهایی در مناطق میانی با قیمت هایی در محدوده یک میلیارد تومان به شدت دشوار شده است. بنابراین متقاضیان مصرف به نحوی از بازارهای مناطق میانی حذف و به مناطق جنوبی تهران منتقل شدند. در مناطق مرکزی و شمالی بیشترین فروش از نوع تبدیلی است. همچنین گزارش هایی از مهاجرت سرمایه گذاران املاک به شمال کشور وجود دارد.

یک مشاور املاک در منطقه 14 تهران با بیان اینکه سطح قیمت ها در اردیبهشت ماه به طور ناگهانی تغییر کرد، گفت: نرخ ها نسبت به فروردین گاها بین 10 تا 20 درصد افزایش پیدا می کند. فروش سرمایه تا حدودی افزایش یافت، اما مصرف کنندگان واکنش قابل توجهی به قیمت های جدید نشان ندادند.

در واقع، خریداران واقعی پولی برای خرید ندارند. فقط کسانی در بازار هستند که قصد سرمایه گذاری بلندمدت دارند یا کسانی که می خواهند خانه خود را بزرگ کنند. تراکنش های نوع تبدیل مشکلات خود را دارند. اگر شکاف قیمت بین خانه قبلی و جدید افزایش یابد، تبدیل امکان پذیر نخواهد بود. نتیجه کلی این است که بازار املاک و مستغلات ظرفیت رشد را ندارد.

بیشتر بخوانید  طوفان 261 نفر را به بیمارستانی در منطقه سیستان اعزام کرد

بازار املاک و مستغلات

این کارشناس اقتصادی مسکن در خصوص تاثیر اصلاح نظام یارانه ای بر بازار مسکن، حذف ارز ترجیحی را تاثیری بر قیمت تمام شده ساخت و ساز نداشت و گفت: تورم عمومی می تواند بر قیمت مصالح ساختمانی تاثیر بگذارد اما بازار تاثیرگذار است. ظرفیت رشد ندارند

به گفته مهدی سلطان محمدی، بازار مسکن در سال گذشته کمتر از نرخ تورم رشد کرد و امسال نیز این روند ادامه خواهد داشت. هیچ مدرکی دال بر افزایش شدید قیمت ها وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید