پزشکان اولین طعم فناوری G5 را در ایران چشیدند/گام بعدی کشاورزی است یا صنعت پتروشیمی؟



به گزارش سلام نو، توسعه دنیای ارتباطات و ورود به نسل پنجم فناوری که جدیدترین فناوری اینترنت است، تغییرات زیادی را در ماهیت صنایع از جمله پزشکی، آموزشی، کشاورزی و … به همراه داشته است؛ در حالی که این صنعت در حال توسعه است. گامی رو به جلو در مسیر دیجیتالی شدن جهان که اپراتورهای ارتباطی کشورمان سوار بر لبه فناوری، واگن را رها نکردند و اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام دادند.

این روزها دنیای ما به هم نزدیکتر شده و دنیا به اندازه یک روستا کوچک شده است. بنابراین از شمال به جنوب و از شرق به غرب جهان در کسری از ثانیه به هم متصل می شوند. این وظیفه توسط فناوری‌های ارتباطی انجام می‌شود و روز به روز با گسترش آن، دامنه خدمات و کیفیت آن‌ها را بهبود می‌بخشند.

نسل اول فناوری ارتباطی که از سال 1987 در دنیا شروع به کار کرد و با مشکلاتی چون مکالمه بدون امنیت بالا و قطع تماس مکرر مواجه شد، اکنون به نسل پنجم خود رسیده است.

فناوری 5G که نسل پنجم ارتباطات است، از سال 2020 شروع به کار کرد و جدیدترین و جدیدترین فناوری محسوب می شود.

اگرچه اکثر کاربران اینترنت تفاوت بین نسل ها را فقط در سرعت اینترنت استفاده می کنند، تفاوت های عمیق تری بین این نسل ها وجود دارد.

نسل پنجم ارتباطات که متکی بر طول موج های کوتاه و افزایش پهنای باند است، علاوه بر سرعت، کیفیت اینترنت و ارتباطات را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد که در حال حاضر شاهد اجرای آزمایشی و تجاری در کشورمان هستیم.

از مشکلات فنی که بگذریم، به صنایع و شرکت هایی می رسیم که از امکانات ارتباطی برای توسعه و پیشرفت و دستیابی به اهداف تجاری خود استفاده می کنند. بدیهی است که مردم با نحوه سرویس دهی، نوع استفاده و کیفیت زیرساخت های ارتباطی را خواهند دید.

بیشتر بخوانید  یارانه نقدی اسفند ماه کی واریز می شود ؟

ظهور نسل پنجم نه تنها پیشرفت فناوری اینترنت است، بلکه تحولی اساسی و اساسی در تمامی سطوح مختلف است که همه جوامع و کشورها را به سمت دیجیتالی شدن سوق می دهد.

از جمله اثرات نسل پنجم اینترنت، افزایش بهره وری در صنعت «کشاورزی» با تبدیل به کشاورزی خودکار و ارسال سریع اطلاعات با استفاده از حسگرها و «پهپادها»، «آموزش از راه دور» از طریق کلاس های آنلاین و تأثیر افزایش سرعت و کیفیت است. صنعت “هوشمند” خاطرنشان کرد: لجستیک با افزایش سرعت دریافت و ارسال اطلاعات و کاهش تاخیر در انتقال داده ها بین مبدا و مقصد و با تشکیل شبکه ای پاسخگو و یکپارچه تر.

فناوری ارتباطات 5G آماده است تا کشاورزی را همانطور که می شناسیم متحول کند. شرکت ها در حال توسعه سیستم های کشاورزی هوشمند هستند که می توانند از مزایای G5، هوش مصنوعی و محاسبات لبه استفاده کنند.

مثلاً «تراکتور جان دیر» که در نمایشگاه CES توجه همگان را به خود جلب کرد.

فناوری نسل پنجم می تواند مدیریت هوشمند مزرعه را به جای تفکر قدیمی و سنتی که در آن اتلاف منابع زیادی وجود دارد به ارمغان بیاورد و ظاهراً مدیریت کارآمدی در مصرف آب، آفت کش ها و پسماندها ایجاد کند.

تراکتور کاملا خودمختار جان دیر که در ژانویه 2022 رونمایی شد نیز در این دسته قرار می گیرد. این تراکتور مجهز به شش جفت دوربین استریو است که از هوش مصنوعی برای تشخیص موانع 360 درجه، آگاهی جغرافیایی و محاسبه فاصله استفاده می کند.

یک کشاورز می تواند به سادگی تراکتور را برای انجام عملیات در مزرعه مستقر کند و سپس آن را از طریق یک برنامه تلفن همراه راه اندازی، اجرا و نظارت کند و در عین حال بر کارهای دیگر تمرکز کند.

بیشتر بخوانید  اولین مدیر زن ایرانی عضو فیفا شد

این برنامه دسترسی به ویدئو، تصاویر، داده ها و معیارهای زنده را فراهم می کند، در حالی که به کشاورز اجازه می دهد سرعت و عمق را تنظیم کند. در صورت بروز هر گونه ناهنجاری، به کشاورز اطلاع داده می شود تا تنظیماتی را برای بهینه سازی عملکرد دستگاه انجام دهد.

البته، با تولید انبوه و تجاری سازی «تراکتورهای خودران» که توسط G5 کار می کنند، کشاورزی دقیق تر و پرکارتر ممکن است به منصه ظهور برسد.

با توجه به اینکه تراکتورهای خودران می توانند کار سمپاشی، چمن زنی و دیسک را در طیف وسیعی از مناطق انجام دهند، تبدیل ناوگان تراکتورهای کشاورزی موجود به تراکتورهای روباتیک و داده محور می تواند به طور قابل توجهی بهره وری را بهبود بخشد و در عین حال به کار دستی بستگی دارد. کاهش خطاهای انسانی و هزینه های تجهیزات و تولید.

مهمترین نکته این است که استفاده از این فناوری در تراکتورهای خودران عاملی برای محافظت از کشاورزان در برابر مواد شیمیایی مضر، حوادث احتمالی و سایر خطرات در محل کار است.

این فناوری همچنین صنعت پزشکی و مراقبت های بهداشتی را از طریق هوشمند بودن دستگاه ها و تجهیزات و مواردی مانند تشخیص از راه دور و جراحی به کمک ربات تحت تاثیر قرار داده است.

در مرحله بعد، اثرات فناوری ارتباطات نسل پنجم بر بهبود عملیات تولید، معادن مدرن، عملیات نفت و گاز، خرده فروشی شخصی و کارآمدتر، مدیریت هوشمندتر و خدمات دولتی، آب و برق کارآمدتر و موثرتر، حمایت قوی تر از نیروی کار و وی خاطرنشان کرد: ساخت «شهر هوشمند و دیجیتال» یکی از چشم اندازهای بلندمدت این فناوری است.

بیشتر بخوانید  فردا آخرین مهلت ارائه پیشنهاد قیمت در مزایده خودروهای خارجی

در راستای این اهداف و چشم‌اندازها، اپراتورهای تلفن همراه کشورمان با جدیدترین فناوری‌ها به میدان آمده و اقداماتی را انجام داده‌اند.

به عنوان مثال، اولین اپراتور تلفن همراه در ایران که فناوری 5G را به صورت واقعی و عملیاتی در شبکه تجاری خود پیاده سازی کرد و توانست «رکورد سرعت اینترنت ایران» را بشکند، سحاب آل است.

این اپراتور نه تنها یک پلتفرم فناوری نسل پنجم بود، بلکه برای اولین بار پایگاه کیس های 5G را در کشور به صورت عملیاتی افتتاح کرد که جامعه پزشکی را متحیر کرد.

پیرو اول بیش از مانور دادن به ماهیت فناوری نسل پنجم و مزیت های آن و ارائه داده هایی از ویژگی های آن، با توسعه و طراحی موارد استفاده مبتنی بر 5G سعی کرد به جامعه نشان دهد که این فناوری قادر به دگرگونی در زمینه های مختلف است.

بر این اساس، این اپراتور با تحقق «نخستین نسل جدید جراحی رباتیک آنلاین از راه دور ایران»، توانست سرعت طراحی سایر موارد را بهبود بخشد و موانع توسعه این فناوری را در کشور برطرف کند. .

این جراحی رباتیک از فاصله 7 کیلومتری بین بیمارستان امام خمینی (ره) و سینا در شبکه امن و سریع نسل پنجم اپراتور همراه اول بر روی حیوان انجام شد.

پس باید گفت که این اقدامات تازه شروعی برای این نسل از فناوری در کشور است و هنوز با شهرهای هوشمند و دیجیتال فاصله داریم، اما با توجه به انگیزه و فعالیت اپراتورها، دستیابی به این اهداف دیگر نیست. یک رویا و محقق خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید