پرکاربردترین راهکارهای از بین بردن شپش سر در کودکان



درمان قطعی شپش سر کودکان با راهکار های خانگی


شپش سر چیست ؟


شپش سر نوعی حشره ی کوچک شش پاست که محکم به پوست سر میچسبد و از خون انسان تغذیه میکند.هر شپش به اندازه ی یک دانه ی کنجد است .تخم شپش محکم به موها میچسبد و به خاطر اندازه ی کوچکش به سختی میشود آن را دید.


شپشِ سر در سر و به ویژه در نواحی بالای گوش و همچنین در جاهایی که مو پرپشت باشد زندگی می‌کند. شپشِ تن در لباسهای انسان به ویژه لباسهای زیر همچنین در درز و شکاف لباسها و جاهایی که بتواند خود را به راحتی مخفی نماید و بیشتر در قسمت‌هایی که لباس با بدن تماس دارد، زیر و کنار ناحیه کمربند، مچ دست و پا زندگی می‌کند.


آیا تابحال متوجه شده اید که شخصی به طور مداوم سرش را می خاراند؟ خوب، مطمئنا شما حالت امنیتی بخود می گیرید، زیرا احساس می کنید تنها دلیل خارش مداوم سر شپش است، حشره انگلی که پوست سر را محل سکونت خود قرار داده است. احتمالا حس می کنید که وجود شپش شرم آور است و حتی با دیدن تصویر شپش می توانید بفهمید که چرا این حشره نفرت انگیز است.


شپش از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده و از طریق استفاده از وسایل مشترک مانند شانه، برس مو، حوله، ملحفه و غیره به افراد دیگر منتقل می شوند. با این حال، خبر خوبی داریم، بسیاری از راهکارهای خانگی برای درمان شپش سر وجود دارد و لزومی ندارد که خودتان را به دارو های تجویزی یا بدون نسخه محدود کنید. برای آشنایی با این راهکارهای خانگی با مجله دلگرم همراه شوید.

بیشتر بخوانید  ۳۲ مدل از گوشواره های آویز و میخی نگین دار جدید


درمان شپش سر


متاسفانه شپش می تواند به هر گروه سنی نفوذ کند و حتی موهای تمیز را برای تخمگذاری و تکثیر ترجیح می دهد! به این دلیل که تخم های شپش، به موهای تمیز تر بهتر می چسبند. بنابراین، شپش موهای تمیز را به موهای چرب ترجیح می دهد. شپش ها از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده به شپش و از طریق استفاده از وسایل مشترک مانند شانه، برس مو، حوله، ملحفه و غیره به افراد دیگر منتقل می شوند.


البته علائم شپش سر عاری از اشتباه نیست، اما یکی از علائم رایج آن خارش شدید پوست سر و پشت گردن است. اگر پوست سر، پشت گردن و یا بالای گوش فرد مبتلا به شپش را بررسی کنید، می بینید که تخم های کوچک سفیدی به ساقه مو محکم چسبیده اند. این


نشانگر هجوم شپش سر است. متاسفانه این شپش ها نمی توانند مانند شوره سربه راحتی درمان شوند. شپش در بزرگسالان می تواند باعث خارش و تحریک شدید از طریق بزاق شپش شود.


divider


علائم شپش سر ، طول عمر شپش سر ، درمان شپش سر با اسپند ، عکس شپش سر ، عوارض شپش سر ، فواید شپش سر ، درمان شپش سر با رنگ مو ، شپش سر را چگونه از بین ببریم


رهایی از شپش سر


شامپو ها و لوسیون هایی برای درمان شپش سر وجود دارد اما بهتر است از آنها اجتناب شود، زیرا مواد شیمیایی موجود در آن ها مضر هستند و می توانند بر روی پوست و مو تاثیر بگذارند. درمان های خانگی موثر شپش سر عبارتند از:


1- سس مایونز


سس مایونز را کاملا به پوست سر بمالید و مو را با کیسه های پلاستیکی پوشش دهید. اجازه دهید به مدت یک ساعت روی سر باقی بماند و سپس با سشوار به مدت 5 دقیقه حرارت دهید. مو هایتان را بشویید و ژل موی معمولی استفاده کنید. با استفاده از یک شانه با دندانه های ریز برای حذف شپش و تخم های سفیدش موهایتان را شانه بزنید.

بیشتر بخوانید  چگونه گونه برجسته و سفت داشته باشیم


2- سرکه برای درمان شپش


سرکه یک درمان خانگی عالی برای کشتن شپش سر است. دو قاشق غذاخوری سرکه را در یک لیتر آب حل کرده سپس تمام سر و موها را با این محلول خیس می‌کنیم. این محلول باعث سست شدن تخم‌های شپش می‌شود. بعد از آن با شانه دندانه ریز تخم های شپش را از مو جدا می‌کنیم. در طی دو روز متوجه خواهید شد که تمام شپش ها کشته می شوند.


3- روغن درخت چای و روغن زیتون


روغن زیتون را با روغن درخت چای مخلوط کنید و روی موها بمالید پوست سر را ماساژ دهید. به مدت نیم ساعت یا یک ساعت اجازه دهید باقی بماند. سپس موهایتان را بشویید تا روغن از موی سر شسته شود. مجددا موهای تان را با سرکه شستشو دهید. این باعث می شود که تخم ها از روی ساقه مو کنده شوند. سرانجام موهای تان را برای از بین بردن هر گونه شپش باقیمانده شانه بزنید.


4- برگ یا روغن چریش


روغن چریش را به مو بمالید و اجازه دهید به مدت یک ساعت یا بیشتر روی سرتان بماند. به موهایتان شامپو بزنید و برای ریختن شپش های مرده به موهایتان شانه بزنید. البته اگر برگ های چریش در دسترس باشد، کمی آن را در آب بجوشانید و زمانی که آب خنک شد، سر را با عصاره چریش آغشته کنید. سپس سرتان را با آب معمولی بشویید. این درمان خانگی شپش مو را حذف می کند.


5- روغن زیتون در درمان شپش


مو را با روغن زیتون آغشته کنید و آنرا یک شب به همان حال رها کنید. برای پاک کردن روغن زیتون سرتان را بشویید. سپس پوست سرتان را با سرکه سفید ماساژ دهید و اجازه دهید تا به مدت 5 دقیقه باقی بماند. پس از آن، مو را با آب گرم بشویید تا سرکه از موهایتان پاک شود. این یک درمان خانگی موثر برای خلاص شدن از شر شپش سر است.

بیشتر بخوانید  استفاده از حالت دهنده های مو


شپش چیزی است که ممکن است اکثر افراد حداقل یک بار در طول عمرشان با آن درگیر شوند. با این حال، اگر مراقب باشید، می توانید از این حشره انگلی نفرت انگیز و آزاردهنده خلاص شوید. اگر آلوده به شپش شدید، به جای خاراندن سرتان، از این داروهای خانگی استفاده کنید، بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود نیز مشورت کنید.


شپش سر را چگونه از بین ببریم ؟


با توجه به زیست‌شناسی شپش، بهترین راه رعایت موازین بهداشت فردی به ویژه استحمام و استفاده از آب گرم و صابون است. تعویض لباس‌های زیر، کوتاه کردن موها، رعایت اصول بهسازی محیط و در موقع اضطرار جوشاندن لباسها در حرارت بالای ۶۰ درجه و ترجیحاً اتو کردن آن‌ها از راه‌های کاهش احتمال آلودگی به شپش است.


استفاده مکرر از شامپوهای شیمایی باعث مقاوم شدن شپش خواهد شد توصیه می‌شود برای بیرون آوردن آن‌ها از شانه ضد شپش کمک بگیرید .


ترجمه و تولید مجله اینترنتی دلگرم


سهیلا مقصودی


دیدگاهتان را بنویسید