پروتئین برای بهبود عملکرد ورزشکاران


پروتئین ها اثرات ورزش را بهبود می بخشد و به افزایش قدرت و توده عضلانی آنها کمک می کند.

بیشتر ورزشکاران بعد از ورزش از مکمل های پروتئینی استفاده می کنند. در واقع پروتئین اثرات ورزش را بهبود می بخشد و به افزایش قدرت و توده عضلانی آنها کمک می کند.

مدتی گذشت مکمل پروتئین ها در بین ورزشکاران محبوب شده اند. این محصولات که در داروخانه ها به فروش می رسند معمولا از شیر و گاهی از سفیده تخم مرغ یا سویا تهیه می شوند. البته همیشه در مورد فواید آنها صحبت های زیادی شده است، بنابراین محققان هلندی تصمیم گرفته اند تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر این مکمل ها بر عملکرد ورزشکاران انجام دهند.

محققان نتایج 22 مطالعه را بررسی کردند. در مجموع 680 ورزشکار پس از ورزش مکمل های پروتئینی یا دارونما دریافت کردند.

محققان دریافتند افرادی که پس از تمرین پروتئین مصرف کردند، 0.69 کیلوگرم توده عضلانی و 13.5 کیلوگرم افزایش قدرت بدنی داشتند.

پروتئین برای بهبود عملکرد ورزشکارانبه گفته این محققان، این تاثیر در ورزشکاران جوان بیشتر از افراد مسن است. دوز این مکمل ها بسته به سایز ورزشکار باید بین 20 تا 40 گرم باشد.

به گفته اکثر متخصصان، در صورت امکان پس از ورزش، این ورزشکاران می توانند بلافاصله یک وعده غذایی کامل با محتوای پروتئین بالا بخورند و استفاده از مکمل ها چندان بهتر نخواهد بود. با این حال جولین ونیزون نویسنده کتاب “قدرت تغذیه ای” اعتقاد بر این است که نیازی به مکمل ها و در واقع پودر پروتئین نیست.

مزیت اصلی پودرهای پروتئینی واقعیت این است که استفاده از آنها بسیار آسان است. ورزشکاران به راحتی می توانند پروتئین زیادی را بلافاصله پس از ورزش دریافت کنند، به این معنی که برای خوردن غذا مجبور نیستند برای رسیدن به خانه منتظر بمانند.

بیشتر بخوانید  فواید بی نظیر مکمل گیاهی ال متو (ALL METTO)

به گفته اکثر متخصصان، در صورت امکان پس از ورزش، این ورزشکاران می توانند بلافاصله یک وعده غذایی کامل با محتوای پروتئین بالا بخورند و استفاده از مکمل ها چندان بهتر نخواهد بود. اما ورزشکاران باید توجه داشته باشند که برای افزایش حجم عضلانی و همچنین افزایش قدرت بدنی باید پروتئین مصرف کنند (البته نه بیشتر از مقدار مورد نیاز).

منبع: تبجان


دیدگاهتان را بنویسید