پرداخت یارانه 300 و 400 هزار تومانی چند ماه است؟



قرار بود یارانه جدید به مدت دو ماه به صورت نقدی پرداخت شود. به نظر می رسد این پرداخت موقت می تواند برای ماه سوم ادامه یابد.

پرداخت یارانه جدید حداقل تا سه ماه آینده ادامه خواهد داشت. این موضوعی است که معاون وزیر صمت تلویحا درباره آن صحبت کرده است.

پیش از این اعلام شده بود یارانه های جدید حداکثر تا دو ماه به صورت نقدی و از ماه سوم به صورت اعتباری پرداخت می شود.

دلیل این پرداخت نقدی موقت، تامین زیرساخت های سیستم جدید بانکی بوده است.

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، با همکاری بانک مرکزی شبکه جدیدی برای نظارت بر یارانه های مالی در فروشگاه های عرضه کننده اقلام اساسی در حال طراحی است.

اکنون با آدرس های جدید معاون وزیر صمت این احتمال افزایش یافته است که تامین زیرساخت های جدید بیش از دو ماه طول بکشد و این پرداخت ها حداقل سه ماه به صورت نقدی باشد.

علاوه بر فراهم شدن زیرساخت‌ها برای اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی، ماجرای دیگری نیز در حال رخ دادن است و آن رفع اعتراض‌هایی است که تاکنون شهروندان نسبت به توزیع یارانه جدید ثبت کرده‌اند.

در همین راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: در چهار روز از اجرای طرح اصلاح یارانه ها دو میلیون تماس و بازدید از سایت حمایت معیشت صورت گرفت و یک میلیون و 500 هزار نفر اعتراض کردند که در حال بررسی است.

پیش از این وزارت رفاه اجتماعی از افرادی که در فاصله سال های 89 تا 93 یارانه دریافت نکرده اند خواسته بود به سامانه این وزارتخانه مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید  جدیدترین قیمت خودرو‌های ایران‌خودرو و سایپا ۱۹ دی

انتظار می رود روند رسیدگی به این اعتراضات طولانی باشد. اما دولت تضمین کرده است که در صورت اعتراض از اردیبهشت ماه یارانه جدیدی را پرداخت خواهد کرد.

علاوه بر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان هدفمندی یارانه ها نیز متولی رسیدگی به شکایات معترضان است. به ویژه آن دسته از شهروندانی که از ابتدا یارانه دریافت نکرده اند برای ثبت نام و ادامه اعتراض به این سازمان مراجعه کنند.

در برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت، این شرکت به 10 دهک درآمدی تقسیم شده است. مردم دهک اول تا سوم ماهانه 400 هزار تومان و از دهک چهارم تا نهم 300 هزار تومان یارانه دریافت می کنند. این یارانه برای خرید اقلام اساسی پرداخت می شود.

دهک دهم به اقلام اساسی یارانه نمی دهد اما مانند سایر دهک ها به بنزین، دارو و نان یارانه می دهد.

بر اساس قانون بودجه سال 1401، دولت موظف است برنج، روغن، تخم مرغ، شکر، مرغ، لبنیات و سایر مواد غذایی اساسی را به نرخ از شهریور 1400 تامین کند.

دیدگاهتان را بنویسید