مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

پخش زنده بارش شهابی فردا دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ – ایران چطور

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


تاریخ و زمان بارش شهابی 1400

بارش شهابی فردا در نیمه شب

این بارش شهابی در طول شب و قبل از طلوع فجر در نیمکره شمالی بهتر دیده می شود.

اوج بارش شهابی فردا ساعت 24 (سه شنبه تا ساعت 3 به وقت ایران) پیش بینی می شود.

این بارش شهابی فردا دوشنبه 12 دی ماه ساعت 20:40 به وقت گرینویچ (00:10 سه شنبه به وقت تهران) به اوج خود می رسد و دوستداران آسمان می توانند 50 شهاب در ساعت را در آسمان شب ببینند. به نظر می رسد منبع این بارش شهابی در صورت فلکی چکمه ها نزدیک دب اکبر باشد.

بارش شهابی مربعی که با نام‌های بارش شهابی چهارگانه و بارش شهابی ناتک نیز شناخته می‌شود، یکی از رایج‌ترین بارش‌های شهابی در سال است. سرعت ساعتی این بارش ها در زمان اوج به حدود 90 درجه می رسد و در نتیجه این بارش ها معمولا دومین یا سومین بارندگی شهاب های بالغ است.

نرخ هلال به معنی تعداد شهاب هایی است که در یک ساعت با چشم غیر مسلح دیده می شود اگر مرکز بارش شهابی در هلال در مکانی با افق کاملا باز و صاف و قدر 6.5 قرار گیرد.

میانگین سرعت شهاب ها در مقابل زمین حدود 41 کیلومتر در ساعت است که در مقایسه با بسیاری از بارش های شهابی سرعت پایینی است که به نوبه خود باعث کاهش سرعت ساعتی این بارش می شود. این باران معمولا از 11 ژانویه یا کریسمس شروع می شود و در 13 ژانویه به اوج خود می رسد و در 17 ژانویه به پایان می رسد.

بیشتر بخوانید  یک گزینه جدید و کاربردی به واتس‌اپ اضافه شد

زمان بارش های شهابی چهارگانه بر خلاف برخی از بارش های شهابی مانند بارش شهابی که فواصل بسیار طولانی دارند، بسیار کوتاه است. فاصله کوتاه این بارش ها نشان دهنده نازکی جرم ذرات منابع این بارش ها است و اگر مدار سیاره زمین کمی حرکت کند، سرعت ساعتی این بارش ها به شدت افزایش و کاهش می یابد.

برخلاف اکثر بارش های شهابی که از بقایای دنباله دارها سرچشمه می گیرند، این ربع از سیارک EH1 در سال 2003 سرچشمه می گیرد که می تواند یک “دنباله دار مرده” باشد.

به گفته ناسا، برای دیدن شهاب های بیشتر از باران، باید منطقه ای از آسمان تاریک با حداقل آلودگی نوری و افقی روشن پیدا کنید. این بارش ها در سراسر جهان در آسمان شب قابل مشاهده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *