مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

پاک کننده های مناسب پوست

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


تمام صابون ها مقداری عوارض نامطلوب بر پوست آدمی می گذارد؛ البته این عوارض در بزرگسالان کمتر است، چراکه سیستم دفاعی و مقاومت بدن می تواند تا حدودی برخی عوارض را کم کرده و بخش های آسیب دیده پوست را بازسازی کند .

پاک کننده های مناسب پوست

پاک کننده های مناسب پوست

مواد شوینده و نظافت کننده برحسب کاربرد به دو نوع دستشویی یا حمام و از نظر شکل به انواع قالبی (معروف به صابون) ، مایع، کرم یا لوسیون تقسیم می شود؛ تفاوت شوینده های دستشویی و بدن شویی همچنین در بیشتر و قوی تر بودن مواد ضدباکتریایی و ضدعفونی کننده آنهاست .

همه صابون ها مقداری عوارض نامطلوب بر پوست آدمی می گذارد؛ در بزرگسالان این اثرات کمتر است، زیرا سیستم دفاعی و مقاومت بدن می تواند تا حدودی برخی عوارض را کم کرده، بخش های آسیب دیده پوست را بازسازی کند .پوست بدن کودکان و به ویژه نوزادان نارس به سبب آنکه هنوز به خوبی تکامل نیافته، نمی تواند اثرات مضر مواد شوینده و ضدمیکروب را دفع کند و ممکن است نتیجه شست وشوی آنها با صابون های نامطلوب، لطمات بیشتری به پوستشان برساند .

از این رو دقت در خرید و انتخاب صابون خوب برای کودکان اهمیت بیشتری دارد؛ نه تنها به سبب تفاوت تحمل کودک و بزرگسال، بلکه حتی به دلیل گوناگونی نوع پوست افراد، اعم از خشک، چرب، مختلط و حساس هر صابونی برای هر شخصی خوب و مناسب نیست و باید صابونی هماهنگ با پوست خود را استفاده کنید .

صابون های مخصوص شست وشوی کودکان نباید سبب سوزش چشمشان شود؛ اگر بین خرید چند نوع صابون بچه مردد شده اید، خوب است با بررسی و مقایسه مواد تشکیل دهنده آنها، صابونی را انتخاب کنید که با استفاده از مواد قلیایی کمتر و PH خنثی تهیه شده است .روغن نارگیل معمولاً در تهیه صابون ها کاربردی بسیار دارد؛ صابون های دارای مواد پروتئینی و اسیدهای چرب ملایم نیز افزون بر پاک کنندگی و جلوگیری از خشکی یا تخریب سلول های پوست می تواند مسبب تحریک کمتری شود .

بیشتر بخوانید  چه رنگ مویی به صورتتان می آید ؟

صابون های معروف به گلیسیرینه مقداری گلیسیرین دارد که چربی بیشتری را از پوست می گیرد؛ در صورت بیش از حد چرب بودن پوست و طبق توصیه پزشک یا متخصص پوست از آنها استفاده کنید .

استفاده از صابون ها به عنوان پاک کننده سطحی بسیار رایج است و بسیاری از ما صابون ها را به عنوان یکی از پاک کننده های مناسب می دانیم غافل از اینکه صابون پاک کننده چندان مناسبی نیست و دارای معایب فراوانی است که از آن میان می توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

صابون یاشیرپاکن

  • نیاز به آب

  • زدودن بیش از حد چرب از سطح پوست

  • ایجاد خشکی و کشیدگی در پوست

  • قلیایی نمودن پوست (این مسئله باعث جداسازی سلول های لایه های خارجی پوست از سلول های مجاور می شود.)

صابون یاشیرپاکن

در هر حال از صابون ها و سایر دترژانت های معمولی برای شستشوی پوست استفاده نکنید. حتی آب معمولی نیز در اثر شستشوی بی رویه می تواند باعث خشکی پوست شود. بیش از 1 تا 2 بار در روز صورت خود را نشویید و حتماً بعد از شستشو از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

اثر روانی کف و فوم ها پاک کننده های کف کننده:

پاک کننده های مناسب پوست

در نظر بسیاری از ما میزان پاک کنندگی محصولات با میزان کف حاصل از آن نسبت دارد و محصولاتی را که با کف همراه نباشند جزو پاک کننده ها محسوب نمی کنیم. برای ارضای این حس روانی لابرآتورهای آرایشی بهداشتی فومهای پاک کننده را به بازار ارائه نموده اند. این فرآورده ها برای پاکسازی پوست به آب نیاز دارند و در تماس با آب کف می کنند.

بیشتر بخوانید  9 ترفند برای داشتن پوستی صاف تر پس از اصلاح موهای زائد

این محصولات برخلاف صابون ها حالت قلیایی نداشته و پوست را خشک نمی کنند و ضمن پاکسازی کامل پوست، لایه محافظ سطح پوست را حفظ می کنند. این فرآورده ها دارای دو فاز حلال در چربی و حلال در آب هستند که فاز حلال در چربی آن تمام ذرات خارجی مواد آرایشی و رسوبات ناشی از آلودگی های محیطی را در خود حل می کند و فاز حلال در آب آن شسته شدن این رسوبات را از سطح پوست تسهیل می نماید و بدین ترتیب مانع از مسدود شدن روزنه های پوست شده و از آلودگی، و عفونت پوست جلوگیری می کند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *