پاکستان خواستار خروج مسئولانه ایالات متحده از افغانستان است



به گزارش ایرنا ، وزارت امور خارجه پاکستان جمعه شب با صدور بیانیه ای اعلام کرد: “شاه محمود قریشی” و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا طی تماس تلفنی درباره آخرین تحولات در افغانستان و امنیت منطقه گفتگو کردند.

در این بیانیه آمده است: “پاکستان انتظار دارد ایالات متحده و نیروهای خارجی با خروج مسئولانه از افغانستان به تکمیل مرحله نهایی روند صلح کمک کنند.”

درخواست اسلام آباد از واشنگتن برای ترک مسئولیت از افغانستان در حالی صورت می گیرد که مشاور امنیت ملی پاکستان در جلسه کمیته امور خارجه پارلمان شرکت می کند و می گوید ایالات متحده اشتباهات دهه 1990 را تکرار می کند و رویکرد آن در مورد اسلام آباد افغانستان قابل درک نیست.

بر اساس این گزارش ، وزیر امور خارجه پاکستان به همتای آمریکایی خود گفت: “امنیت طولانی مدت در افغانستان مسئولیت مشترک رهبران افغانستان ، بازیگران منطقه ای و جامعه بین المللی است.”

وی همچنین از طرفین پروسه صلح خواست تا در ترغیب گروههای افغان برای یافتن راه حل سیاسی جامع برای بحران کنونی کشور نقش داشته باشند.

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین بر تعهد کشورش در همکاری با ایالات متحده برای کمک به دستیابی به صلح پایدار در افغانستان تأکید کرد.

نخست وزیر پاکستان در سخنرانی اخیر خود در مجلس شورای ملی با انتقاد از رویکرد یک جانبه واشنگتن به اسلام آباد و اسراف آن به عنوان عقب نشینی نظامی از افغانستان.

عمران خان تأکید کرد: پاکستان هرگز به دنبال عمق استراتژیک در افغانستان نیست و از هیچ گروه و جناحی پشتیبانی نمی کند ، اما ما از همان انتخابات یا دولتی پشتیبانی خواهیم کرد که خواسته ها و آرزوهای مردم افغانستان را برآورده کند.

بیشتر بخوانید  ببینید | ادای سوگند توسط اعضای شورای شهر جدید تهران

پارلمان پاکستان به همراه مقامات و رهبران سیاسی پاکستان ، با حمایت از مقاومت دولت اسلام آباد در برابر هرگونه نفوذ نظامی آمریکا به بهانه نظارت بر اوضاع افغانستان ، گفت: “هرگونه معامله آشکار یا پنهانی با واشنگتن ، به ویژه ایجاد پایگاه برای خارجی ها در پاکستان “ممنوع است.

دیدگاهتان را بنویسید