جواب سوالات درس یازدهم علوم ششم ابتدایی
اگر به دنبال جواب فعالیت درس یازدهم علوم ششم هستید، این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید.
جواب آزمایش کنید صفحه 80 علوم ششم ابتدایی
وسایل و مواد مورد نیاز: بشر کوچک – بشر بزرگ – محلول ید – الکل – برگ شمعدانی – نشاسته
1. روی مقداری نشاسته، قطره قطره محلول یُد بریزید. مشاهدات خود را یادداشت کنید و در کلاس گزارش دهید.
جواب: رنگ نشاسته تغییر میکند و به رنگ آبی تیره یا شاید بنفش تبدیل شود.
2. برگی را در یک بشر کوچک بگذارید و آن قدر الکل روی آن بریزید تا روی آن را بپوشاند. حال این بشر را در یک بشر بزرگتر بگذارید که تا نیمه از آب پر شده است. این بشر را آن قدر حرارت دهید که تمام رنگ سبز از برگ خارج شود و شما آن را در بشر کوچک ببینید.
برگ را با احتیاط از بشر خارج کنید و آن را با آب بشویید؛ سپس برگ را در یک بشقاب بگذارید و محلول ید را روی آن بریزید. چه مشاهده میکنید ؟
جواب: کلروفیل در الکل با حرارت تجزیه میشود و بخشهایی از برگ سفید میشود. همچنین با اضفاه کردن محلول ید به برگ، رنگ برگ آبی می شود که این عمل نشان دهنده مولکولهای نشاسته است که در حضور ید به رنگ آبی تیره یا بنفش در میآیند.
جواب فکر کنید صفحه 81 علوم ششم ابتدایی
نتایج دو آزمایش قبل را که انجام دادهاید، با یکدیگر مقایسه کنید. چه نتیجهای میگیرید؟
جواب: اول اینکه چون در دو آزمایش با افزودن محلول ید به نشاسته و برگ، رنگ آبی تیره ظاهر میشود، میتوان نتیجه گرفت که برای تشخیص وجود نشاسته در یک ماده، باید از محلول ید استفاده کنیم.
دوم اینکه برگ گیاهان که محل غذا سازی گیاه است دارای نشاسته است. یعنی گیاهان با استفاده از کربن دیاکسید و نور خورشید انواع قندها مانند نشاسته، گلوکوز و … و در کنار آن اکسیژن نیز تولید میکنند.
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 82 علوم ششم ابتدایی
آیا میدانید در قسمتهای مختلف گیاهان کدام مواد غذایی وجود دارند؟ در این مورد اطلاعات جمعآوری و جدول زیر را کامل کنید:
دانهی نشاسته دار |
دانهی روغن دار |
ساقهی نشاسته دار |
میوهی نشاسته دار |
میوهی روغن دار |
|
مثال ۱ |
گندم، جو |
تخمه آفتابگردان |
سیب زمینی |
موز |
نارگیل |
مثال ۲ |
حبوبات، ذرت |
سویا، کنجد، بادام زمینی |
– |
خربزه، سیب، انبه |
زیتون |
جواب گفت و گو صفحه 82 علوم ششم ابتدایی
به تصاویر زیر به دقّت نگاه کنید و دربارهی آنها با یکدیگر گفتوگو و نتیجهگیری کنید.
جواب: در این سه تصویر چرخه اکسیژن و کربن دی اکسید را مشاهده میکنیم.
در تصویر اول (سمت راست) :
شمع با مصرف اکسیژن حاصل از عمل فتوسنتز گیاه، روشن مانده است. در عوض شمع با تولید کربن دیاکسید، گیاه میتواند عمل فتوسنتز را به خوبی انجام دهد. بنابراین شاهد پژمردگی گل و خاموش شدن شمع نخواهیم بود.
در تصویر وسط:
گیاه به علت وجود در ظرف شیشهای عمل فتوسنتز را انجام نمیدهد. اکسیژن تولید شده توسط گیاه در ظرف شیشهای جمع میشود، اما کربن دی اکسیدی برای انجام عمل فتوسنتز گیاه وجود ندارد. در نتیجه کمبود کربن دیاکسید گیاه پژمرده شده است.
در تصویر سوم (سمت چپ):
شمع به علت نبود اکسیژن کافی خاموش شده است. زیرا در اثر عمل سوختن شمع، اکسیژن موجود در ظرف مصرف شده است و تبدیل به کربن دیاکسید شده است.
جواب گفت و گو صفحه 82 علوم ششم ابتدایی
گیاهان چگونه به کم کردن آلودگی هوا کمک میکنند؟
جواب: گیاهان سبز در عمل فتوسنتز، با گرفتن کربن دیاکسید کربن از هوا و تولید اکسیژن باعث پاکیزگی هوا و کاهش آلودگی میشوند.
سوالات متن درس یازدهم علوم ششم ابتدایی
۱- سبزینه در کجا قرار دارد و چه می کند؟
جواب: برگ، رنگیزه های سبزی به نام سبزینه (کلروفیل) دارد. سبزینه انرژی نور خورشید را جذب می کند.
۲- گیاهان از انرژی نور خورشید چه استفاده ای می کنند؟
جواب: گیاهان از انرژی نور خورشید برای ساختن غذا استفاده می کنند.
۳- گیاهان چگونه از انرژی نور خورشید برای ساختن غذا استفاده می کنند؟
جواب: برای ساختن غذا، روزنه های برگ، کربن دی اکسید را از هوا می گیرند. ریشه ها نیز آب و مواد محلول در آن را از خاک گرفته و به وسیله آوندها به برگ می رسانند سپس گیاهان بوسیله نور خورشید که در سبزینه ذخیره شده عمل فتو سنتز را بر روی این مواد در داخل برگ انجام می دهند.
۴- همه موجودات زنده از چه چیزی تغذیه می کنند؟
جواب: همه موجودات زنده به طور مستقیم یا غیر مستقیم از غذایی که گیاهان می سازند، تغذیه می کنند. گیاهان خود نیز از این غذا استفاده می کنند.
۵- آیا ساقه های گیاهان نیز غذاسازی می کنند؟
جواب: تمام ساقه های گیاهان غذاسازی نمی کنند اما ساقه های سبز رنگ گیاهان مانند ساقه لوبیا که کلروفیل دارند نیز غذاسازی می کنند.
۶- چرا برگ بعضی از گیاهان به شکل تله در آمده است؟
جواب: گیاهان همه انواع غذاها را نمی توانند، بسازند. به دلیل این نیاز، برگ بعضی از گیاهان به شکل تله در آمده است که می تواند حشرات و حتی جانوران کوچک را شکار کند. این گیاهان مواد بدن شکار خود را مصرف می کنند.
۷- اکسیژن مورد نیاز جانداران چگونه ساخته می شود؟
جواب: در فتوسنتز علاوه بر غذا، اکسیژن نیز تولید می شود. این اکسیژن از روزنه های برگ وارد هوای اطراف می شود.
۸- سه کاری که در فتوسنتز اتفاق می افتد چیست؟
جواب: غذاسازی – تولید اکسیژن مورد نیاز جانداران – فتوسنتز با تولید اکسیژن به از بین بردن آلودگی هوا نیز کمک می کند.
۹- سوراخ های بسیار ریزی که در پوسته نازک پوشاننده و روی برگ ها است چه نام دارد ؟
جواب: روزنه
۱۰- مواد مورد نیاز برای غذا سازی گیاهان را نام ببرید. (چهار مورد)
جواب: آب – دی اکسید کربن – نور – خاک
۱۱- آب چگونه به قسمت های مختلف گیاه می رسد؟
جواب: آوند ها
۱۲- برگ ها از چه راهی دی اکسید کربن هوا را جذب می کنند؟
جواب: روزنه
۱۳- غذا سازی در کدام قسمت گیاه انجام می شود ؟
جواب: در برگ گیاه
۱۴- چرا برگ ها مکان اصلی عمل فتوسنتز محسوب می شوند؟
جواب: زیرا دارای سبزینه فراوان و روزنه و رگ برگ هستند.
۱۵-سبزینه چیست؟ وظیفه آن را بنویسید؟
جواب: قسمت سبز برگ است – وظیفه اش غذا سازی به وسیله نور خورشید و آب و کربن دی اکسید است.
۱۶-فتوسنتز چیست؟
جواب: غذا سازی گیاهان به وسیله نور خورشید را ( فتوسنتز) می گویند.
۱۷- برای عمل غذا ساز چه موادی لازم است؟
جواب: آب که از ریشه جذب می شود و کربن دی اکسید که روزنه های برگ از هوا می گیرند.
۱۸-فتو چیست؟
جواب: به معنی نور است.
۱۹- سنتز چیست؟
جواب: به معنی ساختن است.
۲۰- آیا گیاهان در زمستان هم می توانند غذا سازی کنند؟ چرا؟
جواب: خیر، زیرا در زمستان نور خورشید به اندازه ی کافی برای فتوسنتز موجود نمی باشد یعنی قدرت تابش خورشید کم است.
۲۱- باید از قرار دادن الکل به طور مستقیم روی حرارت جلوگیری کرد. چرا ؟
جواب: زیرا الکل بسیار آتش گیر است.
۲۲- ساقه ی سبز چه گاهی می تواند غذا سازی کند. چرا؟
جواب: لوبیا، زیرا ساقه ی لوبیا کلروفیل زیادی دارد.
۲۳- آیا برگ گیاهان علاوه بر فتوسنتز کاربرد دیگری نیز دارد ؟
جواب: برگ برخی به شکل تله در آمده و می تواند حشران و حتی جانوران کوچک را شکار کند.
۲۴- چرا گیاهان به آب نیاز دارند ؟
جواب: آب مواد مورد نیازی را که گیاه و از خاک می گیرد در خود حل می کند تا گیاه بتواند از آن استفاده کند .
۲۵- اکسیژن مورد نیاز برای تنفس جانوران چگونه تأمین می شود ؟
جواب: از اکسیژنی که حاصل فتوسنتز است .
۲۶- سه مورد از فواید فتوسنتز را بنویسید؟
جواب:
-
غذا سازی است. -
اکسیژن لازم برای تنفس موجودات زنده را تأمین می کند. -
باعث از بین رفتن آلودگی محیط زیست می شود.
۲۷- دو میوه ی روغن دار را نام ببرید؟
جواب: نارگیل و زیتون
۲۸-دانه ای نام ببرید که هم روغنی است هم پروتئین دارد؟
جواب: سویا
۲۹- بیشترین مقدار سبزینه در ……………… ذخیره شده است.
جواب: برگ ها
۳۰- محل غذا سازی گیاه …………… است.
جواب: برگ
۳۱- عمل غذا سازی در گیاهان را …………….. می نامند.
جواب: فتوسنتز
۳۲- اکسیژن تولید شده توسط گیاه از چه راهی وارد محیط می شود؟
جواب: روزنه هایی بر روی برگ های گیاهان وجود دارد که اکسیژن را آزاد کرده و در هوا پخش می کنند. به دلیل ریز بودن حفره یا روزنه ها، فقط با میکروسکوپ می توان آن ها را بررسی کرد.
همچنین بخوانید:
پاسخ فعالیت ها و سوالات درس دهم علوم ششم دبستان
پاسخ فعالیت ها و سوالات درس نهم علوم ششم دبستان
یک پاسخ
این دیگه چیه 🤨🤨🤐😐