پارچه هوشمندی که در گرما به عنوان تهویه هوا عمل می کند!



محققان چینی پارچه ای هوشمند ساخته اند که می تواند به عنوان تهویه هوا برای افراد و اشیا exposed در معرض نور خورشید عمل کند و آنها را خنک نگه دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو ساینتیست ، لباس ها و موارد ساخته شده از پارچه هوشمند که باعث تابش گرما و انعکاس نور می شود به افراد و اشیا exposed در معرض نور خورشید کمک می کند تا چند درجه خنک تر بمانند.

محققان دانشگاه علم و صنعت هوجونگ در چین (HUST) پارچه ای هوشمند به نام metafactory تولید کردند که ترکیبی از دانه های میکروسکوپی و اکسید تیتانیوم ، تفلون و الیاف پلاستیکی به نام اسید پلی لاکتیک است و در الیاف بزرگتر جاسازی شده است.

دانه های اکسید تیتانیوم که در ضد آفتاب ها و همچنین تفلون وجود دارد ، نور ماوراlet بنفش و نور مرئی را منعکس می کنند. از طرف دیگر ، الیاف اسید لاکتیک نور مادون قرمز منتشر می کنند. اندازه این ذرات برای بهینه سازی این خواص طراحی شده است.

گوانگمینگ تائو ، نویسنده اصلی این تحقیق ، گفت که این کارخانه می تواند باعث اتلاف گرما از طریق کنترل ساختاری شود.

هنگام آزمایش این ماده هوشمند ، یک داوطلب جلیقه ای به تن داشت که نیمی از آن از استعاره و نیمی دیگر از پنبه ساخته شده بود. دمای پوست زیرپوستی از 31 درجه سانتیگراد به 32 درجه سانتیگراد افزایش یافت ، اما دمای پوست زیر پنبه به 37 درجه افزایش یافت.

در آزمایشی دیگر ، یک اتومبیل با یک کارخانه متا پوشانده شد و اتومبیل دیگر با یک ویترین پوشانده شد ، و سومین اتومبیل بدون پوشش باقی ماند. هر سه اتومبیل از ساعت 11 صبح تا 13 در معرض نور خورشید بودند. دما در اتومبیل بدون روکش تا 60 درجه ، در اتومبیل استاندارد تا 57 درجه و در متابوتار به 30 درجه افزایش یافت.

بیشتر بخوانید  افزایش ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومانی دارایی بانک‌ها در ۲ سال+ جدول

متابولیک هنگامی که با پوست تماس پیدا کند بسیار م mostثر است. در نتیجه ، اگر شخصی لباس استعاری را روی یک لایه ضخیم از لباس معمولی بپوشد ، بیشتر اثر خنک کننده آن از بین می رود.

تائو گفت: “اگرچه تمرکز ما بر روی خنک کردن افراد و اشیایی بود که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دارند ، اما یک اثر خنک کننده در سایه ایجاد خواهد شد.” این کارخانه می تواند در رنگ های مختلف ساخته شود ، اما سفید موثرترین رنگ برای بازتاب نور خورشید است.

وی افزود: متافابریک می تواند با روش های جدید تولید سازگار شود. برخی از نامه های معروف لباس به این پارچه علاقه مند هستند. ما امیدواریم که محصولات ما در حدود یک سال دیگر در دسترس باشد.

این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید