ویژگی ها و علائم لوپوس


پروفایل های لوپوس:
لوپوس – با این بیماری، زنان حدود 9 برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا هستند. افراد بین 15 تا 45 سال معمولاً بیمار می شوند، اما کودکان و افراد مسن نیز ممکن است بیمار شوند. علائم این بیماری از خفیف تا شدید متفاوت است. برخی از بیماران فقط علائم خفیف دارند.

علائم این بیماری در افراد مختلف می تواند کاملا متفاوت باشد. ویژگی خاص لوپوس تناوب بودن آن است که شامل دوره های عود (بدتر شدن علائم) و دوره های بهبودی (کاهش علائم) می شود.

ویژگی ها و علائم لوپوس

علائم لوپوس:
علائم بیماری در افراد مبتلا به لوپوس متفاوت است، بنابراین در برخی افراد تنها یک سیستم بدن مانند پوست یا مفصل تحت تاثیر قرار می گیرد و در برخی بیماران ممکن است علائم بیماری در سایر قسمت های بدن ظاهر شود. بدن

علائم شایع لوپوس عبارتند از:
1- درد و تورم مفاصل: معمولا مفاصل کوچک دست و گاهی مفاصل دیگر دچار التهاب به صورت درد و تورم و احساس خشکی در صبح می شوند. التهاب مفاصل می تواند گهگاهی باشد، یعنی می آید و می رود. وجود علائم التهاب در مفصل نشانه فعالیت یا عود بیماری است. معمولاً علائم مفاصل با کنترل بیماری کاملاً از بین می رود و آسیبی به مفاصل وارد نمی کند. درصد کمی از بیماران (کمتر از 10٪) ممکن است علائم مفصلی طولانی مدت داشته باشند که معمولاً با آرتریت روماتوئید (آرتریت روماتوئید) و لوپوس همراه است. همچنین اگر بیمار مبتلا به لوپوس دچار درد مکانیکی در مفصل (درد در حین ورزش) در مفصل به خصوص در مفصل ران شود، باید عارضه استخوانی بیماری لوپوس (یعنی نکروز استخوان) بررسی شود. به همین دلیل به بیماران مبتلا به لوپوس توصیه می شود در صورت وجود علائم مفصلی با روماتولوژیست خود مشورت کنند.

بیشتر بخوانید  از عوارض قرص تیکلوپیدین چه می دانید؟

تظاهرات پوستی (بثورات): یکی از علائم مشخصه لوپوس، تظاهرات پوستی (بثورات) است، به ویژه زمانی که روی گونه ها و بینی ظاهر می شود و با پروانه مقایسه می شود. این بثورات همچنین می توانند در سایر قسمت های پوست مانند صورت، گوش ها، شانه ها، بازوها، دست ها و هر قسمتی از پوست که در معرض نور خورشید باشد ظاهر شوند. بسیاری از بیماران مبتلا به لوپوس به نور خورشید حساس هستند، به همین دلیل است که بثورات پوستی اغلب پس از قرار گرفتن بیمار در معرض نور خورشید ظاهر می شوند یا بدتر می شوند. بثورات پوستی معمولاً نشان دهنده فعالیت یا عود بیماری است. بیماران لوپوس در صورت بروز هرگونه بثورات پوستی باید به روماتولوژیست خود مراجعه کنند.

زخم های دهان: تعدادی از بیماران مبتلا به لوپوس در طول بیماری دچار زخم های دهانی به خصوص در سقف دهان می شوند. این ضایعات می توانند بدون درد باشند، بنابراین فقط پزشک می تواند آنها را در معاینه پیدا کند.

4- حساسیت به نور: بسیاری از بیماران مبتلا به لوپوس به نور خورشید حساس هستند، بنابراین هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، جوش های قرمز رنگ در نواحی در معرض دید ظاهر می شود که از چند ساعت تا چند روز طول می کشد. نور خورشید نیز می تواند ضایعات پوستی را بدتر کند. توصیه می شود بیماران مبتلا به لوپوس در معرض نور خورشید قرار نگیرند و در هنگام آفتاب شدید از منزل خارج نشوند.

5- ریزش مو: بیماران لوپوس معمولاً در هنگام بیماری دچار ریزش مو می شوند. این نوع ریزش مو گسترده است و با کنترل بیماری قابل رفع است. اما تعدادی از بیماران دچار ضایعات پوستی مزمن به نام دیسکوئید سر می شوند که با توجه به اینکه این ضایعات زائده های پوستی را از بین می برند، ریزش موی موضعی ناشی از این ضایعات قابل برگشت نیست.

بیشتر بخوانید  والاسیکلوویر چیست و چرا تجویز می شود؟

6- خستگی: خستگی از علائم شایع لوپوس است و در اکثر بیماران دیده می شود. از آنجایی که خستگی ناشی از عوامل دیگری است، توصیه می شود در صورت احساس خستگی بیش از حد با روماتولوژیست خود مشورت کنید.

7- تب: تب می تواند نشانه عود بیماری باشد. وجود هر گونه تب غیر قابل توضیح در بیماران مبتلا به لوپوس باید از نظر عود بررسی شود. تب همچنین می تواند پیامد عفونت بیمار باشد که خود باعث عود بیماری می شود. بنابراین در صورت بروز تب، مراجعه به روماتولوژیست توصیه می شود.

درد قفسه سینه: التهاب غشای اطراف ریه ها و قلب می تواند منجر به درد قفسه سینه شود که معمولاً با تنفس و سرفه بدتر می شود. درد قفسه سینه می تواند ناشی از عوامل دیگری مانند آمبولی ریه، عفونت ریه یا حمله قلبی باشد. بنابراین توصیه می شود در صورت بروز درد قفسه سینه با روماتولوژیست خود مشورت کنید.

9- درد و ضعف عضلانی: بیماری لوپوس در حین ورزش، معمولاً باعث ضعف خفیف عضلات و افزایش جزئی آنزیم های عضلانی می شود که با کنترل بیماری برطرف می شود. ضعف عضلانی به صورت دشواری در بلند شدن از زمین یا بالا رفتن از پله ها ظاهر می شود. توصیه می شود در صورت ضعف عضلانی به روماتولوژیست خود مراجعه کنید.

10- تورم پاها یا اطراف چشم: تعدادی از بیماران مبتلا به لوپوس در حین بیماری دچار درگیری کلیه می شوند. درگیری کلیه معمولاً بدون علامت است و پزشک در طول آزمایش معمول ادرار متوجه این موضوع می شود. اما در مواردی که درگیری کلیه شدیدتر باشد، ممکن است بیمار علائمی مانند تورم پاها و گاهی تورم زیر چشم را در بیمار ایجاد کند. فشار خون بالا نیز یکی از علائم آسیب کلیه است.

بیشتر بخوانید  آشنایی با داروی انزالوتامید و عوارض آن

11- سردرد: درگیری مغز در بیماران مبتلا به لوپوس می تواند منجر به سردرد شود. سردردهای لوپوسی معمولاً شدید بوده و با سردردهای قبلی بیمار متفاوت است و به درد پاسخ نمی دهد. سردرد همچنین می تواند ناشی از میگرن، افسردگی و اضطراب باشد. اگر سردرد جدید یا شدید دارید، توصیه می شود در اسرع وقت برای معاینه به روماتولوژیست خود مراجعه کنید.

تشنج – علائم روانپزشکی: تشنج ممکن است نشانه فعالیت لوپوس باشد. تشنج همچنین می تواند ناشی از ضایعات قدیمی مغز باشد. بنابراین در صورت بروز تشنج مراجعه به اورژانس بیمارستانی که دارای روماتولوژیست است توصیه می شود. یکی دیگر از تظاهرات لوپوس علائم روانپزشکی است، در صورت بروز علائم روانپزشکی برای معاینات لازم با روماتولوژیست خود مشورت کنید.
منبع: iranlupus.ir


دیدگاهتان را بنویسید