ویژگی های کیسه خواب استاندارد



راهنمای خرید کیسه خواب


راهنمای خرید کیسه خواب موضوع مورد بحث ماست. تجربه نشان داده که استفاده از کیسه خواب در سفرهای اکوتوریستی و کمپینگ بسیار اهمیت دارد. کیسه خواب باید گرم، خشک و به قدر کافی جادار باشد. باید اندازه شما باشد، بسته بندی اش آسان و مطابق با آب و هوا باشد.


خزیدن داخل یک کیسه خواب و این که می دانید به جای گرم و نرم و راحتی می روید، بسیار لذتبخش است. یک کیسه خواب مناسب شب های راحتی را برای شما فراهم می نماید. باید مشخص کنید که قصد دارید در کجا از کیسه خواب خود استفاده کنید. مثلاً در شرایط زمستانی، سه فصل، تابستانی یا جنگل.


بیشتر کیسه خواب ها به دو روش طبقه بندی می شوند: با فصل و دما یا درجه بندی راحتی و شکل. اگر زیاد به کمپینگ می روید حداقل به دو کیسه خواب احتیاج دارید: یکی برای کمپینگ در هوای گرم و یکی دیگر برای کمپینگ در هوای سرد.


وقتی برای تهیه یک کیسه خواب مناسب مشغول جستجو هستید، به ویژگی های اطراف و مواد استفاده توجه کنید. به بخش پاها، ناحیه حفاظت از بدن، محافظت از زیپ و نوار عایق آن توجه کنید.


1. انتخاب کیسه خواب مناسب بر اساس میزان تحمل دما


هر فردی می‌خواهد در هوای سرد در کیسه‌ خواب خود کاملا گرم باشد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم کیسه خوابی را انتخاب کنید که حتی در دمایی کمتر از حداقل دمای ممکن مورد نظر شما باز هم شما را کاملا گرم نگه دارد.


کیسه‌ خواب‌های تابستانی تا دمای منفی ۱، کیسه‌ خواب‌های سه فصل از دمای منفی ۱ تا دمایی در حدود منفی ۹٫۵ درجه و کیسه‌‌ خواب‌های زمستانی تا دمایی در حدود منفی ۹٫۵ درجه و کمتر از شما در برابر سرما محافظت می‌کنند.


با مشاهده میزان متوسط دمای قابل تحمل درج شده روی یک کیسه‌ خواب، می‌توانید آن را با کیسه‌ خواب‌های دیگر مقایسه کنید. در ضمن شاخص‌ های دیگری نیز برای تعیین کیفیت یک کیسه خواب وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به میزان مقاومت آن در برابر رطوبت و باد اشاره کرد.

بیشتر بخوانید  آدرس مراکز تعویض پلاک تاکستان استان قزوین


در هنگام انتخاب کیسه‌ خواب باید عواملی همچون نوع لباس خود در هنگام خواب، تشک مورد نظر شما و میزان سوخت‌ و‌ ساز بدنتان را هم در نظر بگیرید.


2. انتخاب کیسه خواب بر اساس شکل


کیسه‌های خواب در اشکال متفاوتی عرضه می‌شوند که نقش مهمی در راحتی آن دارند؛ بهترین روش برای کسب اطمینان از راحتی کیسه‌ خواب، خوابیدن در آن است. متداول‌ ترین نوع کیسه‌ خواب‌ها معمولا مستطیل هستند و این نوع کیسه‌ خواب برای کمپ‌ زدن نیز مناسب هستند؛ زیرا فضای نسبتا زیادی دارند و کاملا راحت هستند.


انواع کیسه خواب بر اساس شکل به شرح زیر است:


کیسه خواب مستطیل: این نوع کیسه‌ خواب فضایی کافی برای دست و پاها دارد و می‌توانید دست‌ها و پاهای خود را به راحتی در آن بکشید؛ حتی می‌توانید زیپ آن را کاملا باز کنید و از آن مثل یک تشک راحت استفاده کنید.


کیسه خواب نیمه مستطیل: این نوع کیسه خواب ظاهری شبیه بشکه دارد و اشکال متفاوتی دارد. این نوع کیسه‌ خواب هم راحت است و هم شما را گرم می‌کند.


کیسه خواب مومیایی شکل: این نوع کیسه‌ خواب‌ها مانند مومیایی به نظر می‌رسد و برای کاهش وزن و افزایش مقاومت آن در برابر سرما به این شکل طراحی شده است. این نوع کیسه‌ خواب مانند قنداق دور بدن شما می‌پیچد !


کیسه‌ خواب دوقلو: این نوع کیسه‌ خواب برای دو نفر کاملا مناسب است. همچنین می‌توانید برای خوابیدن در کنار هم از کیسه‌ خواب‌ های مستطیلی که قابلیت اتصال به یکدیگر را دارند، استفاده کنید؛


البته باید برند و مدل هر دو کیسه‌ خواب یکی باشد. در ضمن زیپ یکی از کیسه‌‌ خواب‌ها باید در سمت چپ و دیگری در سمت راست باشد تا هنگامی که در آن‌ها خوابیدید، بتوانید آن‌ها را ببندید.


کیسه‌ خواب مخصوص کودکان: این نوع کیسه‌ خواب‌ ها نسبت به انواع معمولی خود کوتاه‌ تر، کوچک‌ تر و راحت‌ تر بوده و دارای انواع متنوع‌ تر با قیمت مقرون‌ به‌ صرفه‌ تر هستند.


جنس کیسه خواب


روکش و عایق کیسه خواب ها از جنس های مختلفی ساخته می شوند. از نظر مواد عایق، کیسه خواب ها به دو دسته الیاف مصنوعی و پرقو تقسیم می شوند.

بیشتر بخوانید  لیست کامل وزارت خانه ها در تهران همراه با آدرس و تلفن


کیسه خواب هایی که در آن ها از الیاف مصنوعی استفاده می شوند، نسبت به پرقو قیمت ارزان تری دارند، قابلیت فشرده شدن کمتر و باز شدن بیشتر را ندارند و سریع تر از کیسه خواب ای پر، گرمای خودشان را از دست می دهند.


در مقابل، عایق پرقو گران تر، سبک تر، قابل فشرده تر و لوکس ترین نوع عایق محسوب می شود. اشکال هر دو عایق در این است که در اثر خیس شدن، گرمای خودشان را از دست می دهند. بهتر است در محیط های مرطوب، پوشش مناسبی روی کیسه خوابتان قرار بدهید تا خیس نشود.


از نظر جنس رویه هم کیسه خواب ها به پارچه های ورقه ای _ تنفسی، میکرو و نایلون تقسیم بندی می شوند. نوع اول یا تنفسی، در محیط های مرطوب و به همراه عایق پرقو، کاربرد بالایی دارد و رطوبت را به بیرون دفع می کند.


نوع میکرو، قابلیت ضد آب و دوام بالایی دارد و در مقایسه با نوع اول سبک تر است. نوع نایلونی هم در مقابل رطوبت کمترین کارایی را دارد و سبک ترین و قابل فشرده ترین نوع پارچه محسوب می شود.


نکاتی که قبل از خرید کیسه خواب باید به آن ها توجه کنید


1. کوک های کیسه خواب را بررسی کنید


دوخت کوک ها باید حداقل ۳ کوک در هر سانتی متر و دوخت تقویتی در نقاطی که کوک ها کشیده می شوند، وجود داشته باشند. آیا می توانید پر قو را راحت از کیسه خواب بیرون بکشید ؟ (قسمت پای کیسه خواب بین کوک محل خوبی برای آزمایش است). اگر پر قو بیرون بیاید، کیسه خواب پرهای درونش را در طول زمان از دست می دهد.


2. داخل کیسه خواب بروید


مطمئن شوید که برای راحتی فضای کافی در کیسه خواب وجود دارد. امتحان کنید ببینید آیا می توانید در داخل کیسه شکمتان را بخارانید ؟ دسته زیپ ها را بکشید و روکش را ببندید.

بیشتر بخوانید  آیا آب معدنی فاسد می شود ؟


تمام بخش های کیسه خواب را از لحاظ راحتی بررسی کنید. کیسه خواب را تنها با خوابیدن به پشت امتحان نکنید. اگر به پهلو یا به شکم می خوابید، کیسه خواب را در این حالت نیز امتحان کنید.


3. با زیپ های کیسه خواب بازی کنید


آیا به هم وصل کردن زیپ در کیسه های خواب آسان است ؟ به دنبال کیسه خوابی باشید که شل نشود تا از گیر کردن زیپ به نوارهای عایق جلوگیری شود. بهتر است که کیسه خواب های سه فصلی ای را انتخاب کنید که زیپ آن ها در طول کیسه خواب و در یک طرف آن دوخته شده باشد تا تهویه مناسبی را برای پاهای شما فراهم کند.


4. پرکن کیسه خواب را امتحان کنید


کیسه خواب را در ساک آن بگذارید. آیا کیسه خواب زمانی که فشرده شده است به راحتی در کوله پشتی تان جای می گیرد. بگذارید کیسه خواب حدود ۵ دقیقه در ساک باشد، سپس آن را بیرون بیاورید و روی زمین بیندازید و ۵ دقیقه به آن وقت دهید تا شکلش را به دست آورد.


وقتی به حالت اولیه برگشت روی هر بخش به سمت پایین فشار بیاورید و رها کنید. کیسه خواب باید ظرف چند ثانیه به حالت اول خود برگردد.


5. برخورداری کیسه خواب از کلاه


اگر کیسه‌ خواب کلاه داشته باشد و هنگام خواب آن را روی سر خود بکشید، قطعا هوای سرد کمتری به داخل آن نفوذ می‌کند.


6. برخورداری کیسه خواب از چند زیپ


اگر کیسه‌ خواب چند زیپ داشته باشد، بهتر می‌ توانید میزان ورود و خروج هوا به آن را کنترل کنید. در ضمن در برخی از کیسه‌ خواب‌ها برای جلوگیری از گیر کردن یا خراب شدن زیپ‌ها، روی آن‌ ها یک محافظ یا پوشش قرار می‌گیرد.


7. برخورداری کیسه خواب از جیب کناری


در کنار برخی از کیسه‌ خواب‌ ها جیبی وجود دارد که می‌ توانید اشیای کوچکی مثل ساعت جیبی را در آن قرار دهید.


بیشتر بخوانید:


وسایل مورد نیاز برای رفتن به ساحل


ملزومات سفر و نکات طلایی برای مسافرتی دلپذیر


دیدگاهتان را بنویسید