مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ویژگی های هوش هیجانی بالا چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


14 نشانه که نشان می دهد هوش هیجانی بالایی دارید

حتما از خود پرسیده اید که چرا برخی افراد در زندگی شخصی و حرفه ای خود تا این حد موفق هستند. دلیل این موفقیت ها ممکن است هوش هیجانی بالا باشد.
هوش هیجانی (EC یا EI) به معنای توانایی تشخیص و مدیریت عواطف و احساسات خود و دیگران است. که معمولاً شامل موارد زیر است:

  1. آگاهی عاطفی توانایی تشخیص عواطف و احساسات خود و دیگران است.
  2. توانایی کنترل عواطف و احساسات و استفاده از آنها برای موقعیت های مختلف مانند حل مسئله
  3. توانایی کنترل احساسات، مانند توانایی آرام شدن در هنگام ناراحتی.

اگر می خواهید هوش هیجانی خود را آزمایش کنید یا بهبود بخشید، ادامه مطلب را بخوانید و با ویژگی های افراد با هوش هیجانی بالا آشنا شوید.

1- کمال گرا نیستند.

کمال گرایی می تواند مانعی برای انجام وظایف و دستیابی به اهداف باشد. فرد کمال گرا در شروع مشکل، به تعویق انداختن و همیشه به دنبال پاسخی برای یک مشکل است، حتی زمانی که پاسخی وجود ندارد. افراد با هوش هیجانی بالا می دانند که در کارها و اهداف کمالی وجود ندارد و با آگاهی از این موضوع به سمت اهداف خود می روند. وقتی اشتباه می کنند، از اشتباهات خود درس می گیرند و راه های جدیدی را امتحان می کنند.

هوش هیجانی بالا

2- بین کار و زندگی تعادل ایجاد می کنند.

کار مداوم و عدم مراقبت از خود باعث افزایش استرس و آسیب به سلامت و زندگی انسان می شود. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند می دانند چه زمانی وقت کار است و چه ساعاتی را به زندگی شخصی و مراقبت های بهداشتی اختصاص دهند. آنها می دانند که می توانند بین کار و زندگی تعادل ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید  چرا من شاد نیستم؟!

3- تغییر را بپذیرید.

افراد مبتلا به EC یا EI بالا به جای ترس از تغییر، آن را بخشی از زندگی می دانند. ترس از تغییر کلید موفقیت است. آنها خود را با تغییر وفق می دهند و همیشه برنامه ای برای تغییر دارند.

4- متمرکز هستند.

افراد با هوش هیجانی بالا می توانند وظایف خود را با تمام حواس انجام دهند و به راحتی تمرکز خود را نسبت به اتفاقاتی که در محیطشان می افتد از دست نمی دهند.

5- دلسوز هستند.

درک دیگران، ابراز همدلی و کمک به دیگران از اجزای اساسی هوش هیجانی است. علاوه بر این، همدلی در افراد با EC بالا منجر به کنجکاوی می شود که در نهایت باعث می شود این افراد با دیدن یک فرد جدید سوالات زیادی بپرسند.

نشانه های هوش هیجانی بالا

6- از نقاط قوت و ضعف خود آگاه هستند.

افرادی که EI بالایی دارند می دانند چه کارهایی را خوب انجام می دهند و چه کارهایی را بد انجام می دهند. آنها همچنین می دانند که چگونه از توانایی های خود استفاده کنند و در صورت امکان نقاط ضعف خود را بهبود بخشند.

باید بخوانید:

۷- قدرت خودانگیختگی دارند.

آیا در کودکی کوشا و جاه طلب بودید و صرف نظر از اینکه در نهایت جایزه ای به شما داده می شود، با انگیزه زیادی برای رسیدن به هدف خود تلاش کردید؟ خودانگیختگی یکی دیگر از ویژگی های افراد با هوش هیجانی بالاست.

8. در گذشته نمی مانند.

افراد با هوش هیجانی بالا به دلیل فکر کردن به فرصت های آینده، زمانی برای فکر کردن به گذشته ندارند. آنها اجازه نمی دهند بار منفی اشتباهات گذشته انرژی فعلی آنها را بگیرد. اهل کینه و لجاجت نیستند.

بیشتر بخوانید  مثبت اندیشی سمی چیست و چه خطراتی دارد؟

9. مثبت هستند.

افراد با هوش هیجانی بالا زمان و انرژی خود را صرف حل مشکلات می کنند. آنها به جای تمرکز بر روی منفی، روی جنبه مثبت مشکل و چیزهایی که کنترل می کنند تمرکز می کنند. علاوه بر این، آنها وقت خود را با افراد مثبت سپری می کنند، نه با افرادی که دائماً شکایت می کنند.
این مقاله را نیز از دست ندهید:

علائم هوش هیجانی بالا چیست؟

10. مرزهای خود را مشخص می کنند.

اگرچه ممکن است افراد با EI بالا به دلیل مهربانی خود مطیع به نظر برسند، اما توانایی تعیین حد و مرز را دارند. به عنوان مثال، آنها می دانند چگونه به دیگران نه بگویند. آنها می دانند که با نه گفتن، هم از استرس ناشی از تعهدات و تعهدات جدید دوری می کنند و هم در زمان و انرژی برای انجام تعهدات قبلی خود صرفه جویی می کنند.

11. همکار یا همکار خود را توانمند کنید.

داشتن شریک یا همکار مناسب برای دستیابی به تعادل عاطفی ضروری است. آن شخص باید بتواند شما را ثابت قدم نگه دارد، شما را ستایش کند و قدرت دهد و شما نیز باید همین کار را برای او انجام دهید.

باید بخوانید:

13 تکنیک طلایی برای تقویت هوش هیجانی

13 تکنیک طلایی برای تقویت هوش هیجانی

مجله تشویقی هوش هیجانی که با نام های هوش هیجانی یا هوش هیجانی نیز شناخته می شود، EC نامیده می شود. هوش هیجانی برای شناخت و کنترل هیجانات فردی

12. خوب گوش می دهند.

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند ابتدا در رابطه با دیگران به خوبی به صحبت های طرف مقابل گوش می دهند. آنها مهارت شنیداری خوبی دارند.

بیشتر بخوانید  پوچ یعنی چه؟

13. آنها به یک راه حل راضی نیستند.

افراد با EC بالا از کنجکاوی و مهارت های گوش دادن خود برای یافتن راه حل های مختلف برای یک مشکل استفاده می کنند.

14. خشم خود را کنترل می کنند.

خشم به خودی خود یک احساس منفی نیست، بلکه باید کنترل شود و به اقدام مناسب تبدیل شود. افراد با هوش هیجانی بالا می توانند خشم خود را به خوبی کنترل کرده و به خوبی از آن استفاده کنند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *