ویلا مفخم شاخص ترین اثر معماری کجارا است



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، ویلای مفخم بزرگترین و شاخص ترین اثر معماری دوره کیار در خراسان شمالی واقع در شمال شرقی بوینورد است. ویلا مفخم در دوره قاجاریه در باغی بزرگ به همراه بناهای دیگری مانند خانه آینه دار، آلاچیق، خانه استخر و ایوان قرار داشت که مجموعه ساختمان حکومتی مفخم را تشکیل می داد. این ویلا در دهه 1300 در زمان ناصرالدین شاه به دستور یار محمد خان شادلو معروف به سردار مفخم ساخته شد و محل سکونت خانواده وی و پذیرایی از میهمانان دولتی و سیاستمداران بود. در دهه 1320 این بنا توسط وارث سردار مفخما به عنوان بیمارستان به بهداری تحویل داده شد. این ویلا در شهریور 1370 به اداره وقت میراث فرهنگی بجنورد واگذار شد و پس از تعمیرات و تغییرات جزئی به موزه مردم شناسی و باستان شناسی بجنورد تبدیل شد.
ویلا مفخم با شماره 952 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.معماری زیبای این ویلا با کاشی های رنگارنگ می تواند شما را در دنیای زیبایی های تاریخی غرق کند.

ویلای مفخم بزرگترین و مهمترین اثر تاریخی دره کیار در استان خراسان شمالی است که در اوایل سال 1300 هجری قمری به دستور یار محمد خان شادلو معروف به سردار مفخم حاکم شمال خراسان به عنوان محل سکونت وی برپا شد. . و خانواده اش
معروف است که نقشه ساخت ویلا توسط میرزا مهدی خان شاقی، اولین استاد معمار ایرانی تحصیلکرده فرنگ که معماری آن متعلق به معماری مدرسه سپهسالار تهران است، انجام شده است.
این مرکز مجلل دارای 34 اتاق با دو سالن بزرگ است. نمای اصلی بنا در ضلع جنوبی است که با انواع موزاییک ها، موکل ها، تکنیک های سنگ فرش هفت رنگ و نقوش و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، هاتایی و هندسی به زیبایی تزیین شده است. مصالح به کار رفته در بنا آجر با گچ است و هر طبقه از بنا دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است که در سرتاسر بنا با کاشی های آجری و هفت رنگ زیبا در اندازه ها و اشکال مختلف فیروزه ای، زرد، صورتی، بنفش، سفید، سبز، قرمز و سیاه سنگفرش شده و هر ستون با طرح و نقش خاص خود تزئین شده است. نمای بیرونی ساختمان شامل نقاشی‌هایی از دو فرشته بالدار، پیکره‌های انسانی، نقاشی‌های گل و گیاه و پرندگان، طبیعت و طرح‌های هندسی مربوط به قرن سیزدهم است.
چشمگیرترین تزیینات را می توان بر روی فواره های چشمه طاق مرکزی بزرگ، جلوی پنجره بزرگ تالار و در فضای مثلثی فریزر مرکزی مشاهده کرد. نقش دو فرشته بالدار در ترکیب با نقوش گیاهی و پیچک در دو طرف طاق بزرگ ایجاد شده است که تا حدودی یادآور نقش فرشتگان بالدار و نقوش گیاهی در دو طرف غارهای بزرگ طاق بستان است که چنین نبود. فرار از تأثیر شمایل نگاری اروپایی در بالای این طاق و در وسط قنطور مثلثی مرکزی نقش شیر و خورشید به رنگ زرد روی کاشی های هفت رنگ دیده می شود.

بیشتر بخوانید  اگر بتوانید پاندا را بین پنگوئن ها پنهان کنید، چشمان عقابی دارید! + پاسخ

سرهنگ ادوارد یت، انگلیسی که حدود یک قرن پیش در این بنا با سردار مفهم آشنا شد، در توضیح یکی از اتاق ها نوشت: ابریشم راستان با فرش پوشیده شده بود.

یکی از نکات قابل توجه این خانه منعکس کننده وجود 134 تابلو از شخصیت های برجسته عصر صفویه تا دوره قاجار بود که از جمله آنها می توان به نقاشی شاه طهماسب، شاه عباس، عصر محمدخان، فتحعلی شاه و کریم خان زند اشاره کرد. و همچنین سران دولت ها.

این بنا به شماره 952 در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است. بنای ویلا مفهم پس از مرمت و مرمت به موزه بزرگ باستان شناسی و مردم شناسی استانی تبدیل شد، موزه های مردم شناسی از جمله موزه های تاریخی هستند که گوشه فرهنگ اقوام و مردمان یک منطقه به صورت آداب و رسوم در آن قرار دارد. و سنت ها، صنایع دستی و صنایع دستی سنتی به نمایش گذاشته شده است. بخش مردم شناسی موزه از سه موضوع کلی قومیت، شغل و آیین تشکیل شده است.

محتوای هر بخش از موزه مردم شناسی در زیر ارائه شده است.

لباس ها

این غرفه پوشش اقوام محلی از جمله فارس (تات)، کرمان، ترک و ترکمن را در قالب مجسمه هایی بر اساس ظاهر همان قوم به نمایش می گذارد.

موسیقی ماکامی

تنوع آلات موسیقی در استان بسیار زیاد است و در این غرفه نمونه هایی از آلات موسیقی مختلف مانند دوتار، کمانچه، کوشمه، دهل، سرنا و دایره به نمایش گذاشته شده است.

طب سنتی

خراسان شمالی به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای کوهستانی و کویری با پوشش گیاهی منحصر به فرد. این پوشش گیاهی آن را به یکی از غنی ترین مناطق در زمینه گیاهان دارویی تبدیل کرده است. همچنین این منطقه توانایی بالایی در تهیه انواع شربت، ادویه و عرقیات دارد.

بیشتر بخوانید  تاریخ بازی پرسپولیس مشخص شد

صنایع دستی

صنایع دستی حکایت از باورهای اقوام ساکن در خراسان شمالی دارد که در پارچه های بافته شده ای مانند قالی، چاروک، لباس محلی، نمد مالی، منسوجات سنتی و… متبلور شده و در واقع هویت تاریخی و فرهنگی آنها را بیان می کند. نمونه ای از هنرهای سنتی و صنایع دستی استان در غرفه صنایع دستی ارائه شد.
چاروک نوعی کفش و کفش است که از چرم (معمولاً قرمز) ساخته می‌شود و با طناب‌های ضخیم و بلند دور پا پوشیده می‌شود. این لامپ دارای رویه ای معکوس است که با نخ های چند رنگ تزئین شده است. در گروه کفش‌های سنتی این منطقه، نوعی دمپایی سبز فیروزه‌ای وجود داشت که به «کومخت» معروف بود و نوعی دیگر از دمپایی‌های سنتی که تلفیقی از سنت و تکنیک مدرن به نام «گرجی» بود.
چادر شب پارچه ای است در طرح ها و نقش های مختلف (شطرنجی و مسافرتی) که روی دستگاه نساجی 2 ورودی و 4 ورودی بافته می شود و دارای عرض متغیر (40-50) سانتی متر است که با حرکت پدال ها و پدال ها حرکت می کند. . با ایجاد ساق و ایجاد دهانه.اگرچه کار و گذر بافتنی است. خراسان شمالی را یکی از خاستگاه های این هنر و سایر محصولات نساجی سنتی (حوله، دستمال و رومیزی) می دانند. چادر در کارگاه های خانگی درست می شود و هنر معمولاً در خانواده از مادر به دختر به ارث می رسد و دختران با مادر خود می بافند.
نمد مالی یکی از مشاغل سنتی در کل منطقه خراسان شمالی است که با کاهش تقاضا از رونق آن در این منطقه کاسته شده و به صورت محدود به منظور صنایع دستی تزئینی تولید می شود. ماده اولیه حرفه پشم نمد حیوانات اهلی چهارپا (گوسفند و شتر) است که از فشرده کردن توده‌های پشم و پر در شرایط مناسب و بافتن پشم درست می‌شود. محصولات نمدی شامل زیرپوش نمدی، کلاه نمدی و کت چوپانی است که به شکل پالتو هستند.

بیشتر بخوانید  در تیراندازی دسته جمعی در کانادا ۵ نفر به قتل رسیدند

در تمام جشن ها و آیین ها، در جامعه بدوی یا متمدن، خوردن و آشامیدن بخشی از آداب و رسوم جمعی است که اغلب در قالب سفره های آیینی متبلور می شود. برخی از سفره های آیینی معمولاً رسمی هستند و در زمان های خاصی و در بیشتر نقاط ایران برگزار می شوند. از مهم ترین سفره های آیینی می توان به سفره های ملی (هفت سین)، سفره های انتقالی (سفره آک کیون) و سفره های نذری اشاره کرد.

موزه باستان شناسی خراسان شمالی واقع در طبقه فوقانی ویلا مفخم دارای 5 قسمت اصلی است که با تقسیم بندی دوره های فرهنگی و ضوابط باستان شناسی زمانی مانند قسمت ماقبل تاریخ، قسمت تاریخی، قسمت اسلامی، سکه و مقطع و. بخش مهر، مرکز سفال معرفی شد. همچنین سالن جنوبی ساختمان که بزرگترین و اصلی ترین اتاق ویلا مفخم است به عنوان اتاق کنفرانس برای جلسات، ویدئو کنفرانس و گردهمایی ها تجهیز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید