مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

وِز وِز گوش و درمان آن با داروی گیاهی تاناکان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



دلایل ابتلا به بیماری وز وز گوش


وز وز گوش حالت آزار دهنده ای است که یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد آن زندگی پرتنش و همراه بااسترس است و با توجه به پیرتر شدن جمعیت کشور و تاثیر آلودگی صوتی و آلودگی هوا بر حواس مختلف، احتمال بروز اختلالات عصبی شناختی ازجمله وزوز گوش بیشتر می‌شود.


جالب است بدانید که وزوز گوش در تمام گروه‌های سنی حتی در کودکان نیز وجود دارد. البته از آنجا که تجربه صوتی کودکان کم است، نسبت به شنیدن چنین صدایی ابراز شکایت نمی‌کنند، اما با بالا رفتن سن افراد، احتمال بروز کم‌شنوایی و وزوز گوش بیشتر می‌شود.

سبک بد زندگی مانند عادت کردن به محیط‌های خیلی ساکت یا خیلی شلوغ باعث تشدید بروز وزوز در گوش می‌شود و در واقع برخلاف تصور، کسانی که خود را ایزوله کرده و در محیط‌های خیلی ساکت زندگی می‌کنند نیز از خطر ابتلا به این عارضه به دور نبوده و در برخی موارد حتی بیشتر و شدیدتر دچار وزوز گوش می‌شوند. در واقع اگر وزوز گوش ناشی از مصرف دارو، فشار خون بالا و تومورهای سیستم شنوایی نباشد، ناشی از اثرات محیطی و سبک زندگی ناسالم است.




عوامل زمینه ساز ابتلا به بیماری وز وز گوش


شاید برایتان جالب باشد که بدانید حداکثر سطح شدت صدای مداوم در محیط‌های صنعتی و شلوغ در طول یک روز کاری 80 دسی‌بل است. این در حالی است که متأسفانه بیشتر کارگران در محیط‌های صنعتی در معرض صدای بیش از 80 دسی‌بل و به صورت ممتد و روزانه بین شش تا هفت ساعت قرار می‌گیرند که این امر آنها را مستعد کم‌شنوایی و وزوز گوش می‌کند که متاسفانه این نوع کم‌شنوایی و وزوز گوش از نوع حسی ـ عصبی بوده و قابل‌درمان و برگشت‌پذیر نیست.


  • به بیان دیگر راهکار مناسب برای جلوگیری از ابتلا به وزوز گوش در چنین شرایطی استفاده از گوشی‌های مخصوص برای حفاظت گوش‌ها یا استفاده از پلاگ‌های کوچکی است که در لاله گوش قرار می‌گیرد.

  • همچنین افرادی که علاقه دارند موسیقی را با صدای بسیار بلند و از طریق گوشی یعنی هدفون و موبایل گوش کنند، بیشتر در معرض کم شنوایی و وزوز گوش هستند.


وز وز گوش


مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و تاثیر آن بر بیماری وز وز گوش


فراموش نکنید که مصرف برخی داروها برای گوش بخصوص در صورت وجود مواردی از کم شنوایی، وز وز در شخص و اقوام درجه یک وی باید با محدودیت صورت بگیرد. بر این اساس متخصصان علوم اعصاب نسبت به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها از خانواده «مایسین‌ها» همچون جنتامایسین هشدار می‌دهند. این داروهای کنترل‌کننده عفونت می‌تواند در افراد مستعد، آسیب‌های شنوایی به جا گذارد. پس با بروز هر نوع اختلال شنوایی باید بلافاصله مصرف این داروها را قطع و با پزشک مشورت کرد.


درمان وز وز گوش


گرچه مصرف برخی ویتامین‌ها چون ویتامین C، A و E کنترل دستگاه اعصاب را غنی‌تر می‌کند، اما دارویی برای از بین بردن وزوز گوش تلقی نمی‌شود. البته مصرف نوعی مکمل گیاهی برای تقویت حافظه به افراد بالای 45 سال توصیه می‌شود (با نام تجاری تاناکان) که اثرات مثبت آن در کاهش وزوز گوش نیز دیده شده است. البته بهره‌گیری از روش‌های نوین بازآموزی نیز می‌تواند در کنار دوری از تنش و اضطراب برای کنترل و کاهش اثرات آزاردهنده وزوز گوش موثر باشد.




توصیه ها


  • افراد مثبت‌نگر، آرام و غیرمضطرب با سرعت بیشتری با تنش‌های زندگی روزمره و شرایط پیش‌بینی‌نشده کنار می‌آیند و حتی می‌توانند کنترل بهتری بر اعصاب و روان خود در صورت بروز هر نوع کم‌شنوایی و وزوز گوش داشته باشند. برعکس، افراد زود رنج، مضطرب و منفی‌نگر آسیب‌پذیری و سطح پذیرش‌شان نسبت به تنش‌ها بسیار بیشتر است.

  • اگر دچار وزوز گوش هستید تا حد ممکن از محیط‌های پر سر و صدا دوری کنید، داروها را بسیار کنترل‌شده مصرف کنید و از مشاوره‌های روان‌شناسی و آرامش ذهن بهره بگیرید.


** هشدار و توجه جدی **

این مطلب با توجه به توضیحات سازنده و صرفا جهت اطلاع بازنشر شده و مجله دلگرم هیچگونه مسئولیتی در قبال ادعاهای سازنده و منبع این مقاله ندارد , برای تهیه هر نوع دارویی ( گیاهی یا غیره ) , ابتدا لازم است صحت مجوز سازمان غذا و دارو را در محصول مربوطه بررسی کنید.


divider


گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم


بیشتر بخوانید  شکمی صاف و کشیده داشته باشید
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *