وقوع بحران غذایی در سطح جهان



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوز:سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در برنامه خط اول اظهار داشت: در صورت عملیاتی شدن کامل بسته سیاستی تغییر پرداخت یارانه های دولتی، یارانه جبرانی قبل از اجرا به مردم پرداخت می شود.

بحران جهانی غذا

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به چند پدیده مهم از جمله خشکسالی، تغییر اقلیم و جنگ روسیه و اوکراین افزود: کاهش تولید و افزایش قیمت را به همراه داشته است. در سال 1399 8.5 میلیون تن گندم خریدیم. اما این میزان در سال 1400 به 4.5 میلیون تن کاهش یافت و پیش بینی می شود امسال نیز تقریباً همین میزان باشد در حالی که به 12 میلیون تن گندم نیاز داریم.

وی درباره روغن خوراکی نیز گفت: از آنجایی که 70 درصد روغن آفتابگردان دنیا در این دو کشور تولید می شود، وقوع جنگ و عدم صادرات مواد غذایی از این منطقه، جهان را با بحران ایمنی غذایی مواجه کرده است که در برخی موارد حتی افزایش یافته است. قیمت 125 درصد جو در بازارهای جهانی از ابتدای دولت تا کنون 60 درصد و نفت خام 80 درصد افزایش قیمت داشته است.

ساداتی نژاد افزود: پیش بینی ها نشان می دهد که جهان در 5 سال آینده با چالش تولید مواد غذایی مواجه خواهد شد. همه کشورها در حال توسعه کشت، ذخیره سازی و کاهش یا ممنوعیت صادرات اقلام اساسی هستند.

تمام تولید گندم قرارداد خواهد شد

بیشتر بخوانید  حذف واسطه ها با ثبت اطلاعات گوشت مرغ در کل سیستم تجارت

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ایران نیز سیاست های مشابهی را در پیش گرفته که مهم ترین آن افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به 11 هزار و 500 تومان است. در سال 1401 کل تولید گندم کشور را به کشاورزی قراردادی که یکی از مهمترین وظایف دولت سیزدهم است، واگذار می کنیم، یعنی همه نهاده ها اعم از کود، سم، بذر و … را به کشاورزان می دهیم و بیمه کشاورزی را هم بدون دغدغه ارائه می کنیم شما تولید ندارید.

وی به اصلاح قیمت کود اشاره کرد و افزود: قیمت کود را که قبلا 500 هزار تن در هر کیسه فسفات و پتاس بود به 45 درصد کاهش دادیم تا کشاورز بتواند نهادهای اصلی را کشت کند. برای واردات کالا از کشورهایی مانند روسیه تدابیری در نظر گرفته شده تا خریدها متنوع شود و مشکل تامین ایجاد نشود. ما هم به سمت کشت متعارف دانه های روغنی رفتیم، البته مانند برخی از کشورها هنوز سیاست منفی اجرا نکرده ایم. کالایی در کشور وجود دارد و نیازی به آن سیاست ها نیست چرا که مردم نیز حمایت های لازم را داشتند.

سیاست نامناسب یارانه ای به دلیل قاچاق کالاهای اساسی به خارج از کشور

سید جواد ساداتی نژاد دلیل قاچاق کالاهای اساسی از ایران را قیمت پایین نسبت به کشورهای همسایه و اختصاص یارانه برای این کالاها عنوان کرد و افزود: کشورهای اطراف ما نیز به دنبال ذخیره سازی و عرضه هستند، بنابراین برخی از این کشورها واردات گمرکی دارند. وظایف. مقالات پایه از. آنها روی ایران تمرکز کردند که پیام ها و پیامدهای بسیار مهمی در این است که آنها به دنبال غذا هم هستند. ما از سیل به این کشورها قاچاق داشتیم که نمی توانستیم به سادگی از آن عبور کنیم. کشورهای همسایه در حال جمع آوری اقلام اساسی از ایران مانند جاروبرقی هستند. کیسه ای آرد در کشور ما 38 هزار و 200 تومان است و نزدیک مرز این کیسه تا 800 هزار تومان گران شده است.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه ی فلافل به روش رستورانی | خوشمزه تر از این فلافل نخوردی! | بیا یادت بدم

وی گفت: نظارت بر قاچاق را نیز آغاز کرده ایم اما این فاصله قیمتی به قدری جذاب است که نمی توان آن را با ابزار فیزیکی کنترل کرد. در سال 1400 حدود 8 میلیارد دلار یارانه غذایی در نظر گرفته شد که در ابتدای دولت به طور کامل جذب شد و از ابتدای دولت مجبور شدیم ارز 4200 تومانی را حذف کنیم اما با اجازه رهبری اتخاذ کردیم. سیاست حذف تدریجی این ارز.

میزان یارانه جبرانی هنوز قطعی نشده است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در نانوایی ها افزایش قیمت نداشته ایم و در صورت اجرای کامل بسته سیاستی تغییر پرداخت یارانه دولتی، یارانه جبرانی به شهروندان پیش پرداخت می شود. یارانه دولتی ستاد تعیین می شود و قبل از اجرای طرح، میزان آن توسط ستاد تعیین می شود.

وی همچنین اهمیت حوضه داری و بیمه کشاورزی را برای حفظ ایمنی مواد غذایی تشریح کرد و گفت: تنها 60 هزار تن سبزی، صیفی جات و سیب زمینی در سیل جیرفت تلف شد که بازار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که چنین سیلابی را می توان با یک هفتم خسارات مهار کرد که به مدیریت حوضه اهمیت می دهد.

وی گفت: در سرمای اخیر تا هزار میلیارد تومان غرامت از سوی صندوق بیمه کشاورزی به کشاورزان پرداخت می شود اما کشاورزانی که بیمه ندارند باید از طریق سازمان مدیریت بحران نسبت به دریافت خسارت اقدام کنند. از کشاورزان خواسته می شود تا با انعقاد قراردادی که در ابتدا هزینه ای برای نهاده ها یا بیمه دریافت نمی کند، برای بیمه محصولات خود با یکدیگر همکاری کنند.

بیشتر بخوانید  داستان "گروه دختران" از 10 روز اول جنگ در هورامشهر / سلیمانی: این فیلم عجیب است!

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی 122 میلیون هکتار حوضه در کشور وجود دارد که 30 میلیون هکتار آن تاکنون بوده است. اگر سالانه یک میلیون و نیم تا دو میلیون هکتار از حوضه ها را مدیریت کنیم، 45 سال طول می کشد تا کل حوضه تکمیل شود، اما با تأمین اعتبار و اصلاح سیاست های صندوق توسعه ملی، این کار در 9 سال امکان پذیر است. زیرا با مدیریت حوضه ای، سیلاب ها به انبار منابع آب تبدیل می شوند.


دیدگاهتان را بنویسید