وقتی گوشات خوب نمیشنوه


خانم 27 ساله ای چند روزی است که از گوش درد شدید رنج می برد. علاوه بر این، احساس می شود که آب در داخل مجرای گوش جمع شده و با حرکت سر این مایع در گوش حرکت می کند. کم شنوایی بیمار را نگران می کند و عفونت گوش می تواند علت اصلی این علائم باشد.

دکتر در مورد تشخیص صحبت می کند

وقتی گوشات خوب نمیشنوه

با توجه به علائم و نشانه هایی که بیمار در مورد آنها صحبت می کند، به نظر می رسد علت اصلی علائم اختلال عملکرد شیپور استاش باشد. شیپور استاش کانال کوچکی است که گوش میانی را به پشت بینی و بالای گلو متصل می کند.

فضای گوش میانی پشت پرده گوش معمولاً با هوا پر می شود. شیپور استاش فشار هوای داخل گوش میانی را نسبت به فشار هوای بیرون آن تنظیم می کند. اگر شیپور استاش به هر دلیلی مسدود شود و عملکرد آن مختل شود، هوا به گوش میانی نمی رسد. در اثر فشار وارده به پرده گوش، اعصاب پرده گوش تحت تأثیر قرار می گیرد که بارزترین علامت آن درد شدید در گوش است. سرگیجه، وزوز گوش و احساس حرکت مایع در داخل گوش از دیگر علائم این بیماری است. این علائم می تواند تنها چند ساعت و گاهی چند هفته طول بکشد.

مدت زمان درمان به عوامل مختلفی از جمله دمای هوا بستگی دارد. اگر هوا خیلی سرد نباشد، بیماری در مدت کوتاهی شنوایی بیمار را بهبود می بخشد. افزایش ترشحات چسبناک داخل گوش میانی، آلرژی و انسداد شیپور استاش از عوامل اصلی این بیماری است. شیپور استاش به طور معمول بسته است، اما به دلیل کشش ماهیچه های دهان هنگام خمیازه کشیدن یا قورت دادن به منظور تنظیم فشار هوای داخل گوش میانی نسبت به فشار هوای بیرون باز می شود. در چنین مواقعی استفاده از راهکارهای مناسب برای تسهیل فرآیند جریان هوا به داخل شیپور استاش از طریق بلع، جویدن یا خمیازه کشیدن به شما کمک می کند تا عوارض بیماری را تا حد زیادی کاهش دهید.

بیشتر بخوانید  اشعه می سوزد

اگر علائم بیماری مشخص باشد و بیش از چند هفته طول بکشد، بهتر است بیمار به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند. اسپری ها یا قطره های ضد تشنج، آنتی هیستامین ها و اسپری های استروئیدی بهترین راه برای کاهش عوارض این بیماری هستند. البته باید توجه داشت که بسته به علائم بیماری گزینه ها و استراتژی های درمانی متفاوت است. اختلال عملکرد شیپور استاش می تواند منجر به التهاب گوش میانی شود که یکی از شایع ترین بیماری های دوران کودکی است و بهترین درمان تجویز آنتی بیوتیک است. بیش از 70 درصد کودکان زیر سه سال مبتلا به اوتیت میانی هستند که معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود. در بزرگسالان، اگر علائم اختلال عملکرد شیپور استاش ظرف چند هفته از بین نرود، برای جلوگیری از عفونت احتمالی گوش میانی، به بیمار آنتی بیوتیک داده می شود.
منبع: jamejamonline.ir


دیدگاهتان را بنویسید