مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

وقتی صدا خونریزی می کند – اخبار سینما و تئاتر – اخبار فرهنگی تسنیم

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آژانس تسنیم سهیل صفری

یکی از تأثیرگذارترین و موفق ترین عناصر در سینمای ترسناک “قرار ملاقات” است و همیشه موفق ترین و ماندگارترین فیلم های این ژانر بر اساس این ملفه ساخته شده اند. آشنایی زدایی به معنای آن است که عناصر آشنا و مشترک زندگی روزمره افراد و زندگی فردی و جمعی افراد باشد؛ آنها فراتر از شکل معمول خود هستند و خصوصیات متفاوت و حتی متناقضی را نشان می دهند. به عنوان مثال ، نقطه کانونی فیلم ترسناک ژاپنی The Ring (1998) ساخته هیدئو ناکاتا حضور وحشتناک یک دختر بلوند ، مو سفید است. در نمادسازی ضمیر ناخودآگاه که در اذهان عمومی وجود دارد ، نوجوان نمادی از زیبایی و معصومیت است ، اما نوجوان مو سفید در حلقه در حین روایت فیلم از ترس و مرگ ، از آن شکل آشنای زیبایی و معصومیت دخترانه بیرون می آید. . این راه نادانی در دهه 70 قرن گذشته است و در یکی از مشهورترین و ماندگارترین آثار این ژانر ، فیلم “فال” (1976) ساخته ریچارد دانر ، همین معصومیت و پاکی پسر جوان است ، دیمین ، این ناشناخته ترین و “شر” اصلی فیلم است. در آن نهفته است و کل فیلم آشکار کردن این جنبه از ناراحتی آن است.

اکنون “مکان آرام” بر اساس همان روش شناخته شده و اثبات شده “ناآگاهی” ساخته شده است. حداقل در دوران مدرن ، شلوغی و شلوغی زندگی در شهرهای بزرگ و سرعت سریع زندگی و فقدان “آرامش” و سکوت باعث شده است که رویاهای بسیاری از افراد به مکانی آرام و دنج به عنوان مکانی ایده آل برای دوری از استرس تبدیل شود ، اضطراب و نگرانی غلبه “تورهای طبیعی” و اردو زدن ، اردو زدن و اردو زدن در قلب طبیعت بکر ، در دوران مدرن جلوه ای از تخیل درونی انسان مدرن برای “صلح” و “سکوت” است. حتی استراحتگاه های “اکوتوریسم” که چند سالی است در کشور ما رواج دارد و تمایل به تجربه زندگی روستایی بدون لباس مدرن با این تمایل درونی ارتباط دارد.

جان کرازینسکی ، کارگردان و بازیگر اصلی “مکان آرام” و دو فیلمنامه نویس او (برایان وودز و اسکات بک) نیز مکان های ناآشنا را در این تمایل درونی انسان مدرن لمس کردند. “سکوت” و “آرامش” گزینه های ایده آلی هستند ، به شرطی که اختیاری باشد و شخص آن را انتخاب کند ، اما وقتی سکوت و آرامش به “اجبار” و هنجار جدید زندگی تبدیل شود ، ترسناک است و دقیقاً همان اتفاقی می افتد. در یک “مکان آرام” و فضای فیلم را بسیار ترسناک کرده است. اینکه کسی بخواهد آخر هفته ها از شلوغی و شلوغی شهر فرار کند و یکی دو روز را در قلب “سکوت” و “صلح” طبیعت بگذراند و از نظر روحی ترمیم شود و به شهر و قلب هیاهو برگردد و شلوغی این یک چیز است که این “سکوت” به یک اجبار تبدیل می شود ، نقض آن باعث هزینه های جان انسان ها می شود و دیگر “آشفتگی” ای که فرد به آن باز می گردد نخواهد بود ، که برای انسان مدرن ترسناک و تکان دهنده است. برای همه ما ، حداقل چند بار در زندگی با پدیده ای به نام “شکستن سکوت” در اعماق طبیعت یا مکان های متروک و دور افتاده روبرو می شویم. رابطه جنسی در سکوت ، که به نظر می رسد تحقق می یابد و فرد را تحت فشار قرار می دهد. “مکان خاموش” دقیقاً دنباله این “سکوت مزاحم” در مورد زندگی بشر است و به ماهیت هولناک فیلم برمی گردد.

بیشتر بخوانید  تحویل ، معالجه و رهاسازی سنجاب های ایرانی در مناطق طبیعی استان اصفهان

در واقع ، در “مکان آرام” ، این استثنا به یک قاعده تبدیل می شود و یادآور دیدگاه کارل اشمیت فیلسوف و متکلم قرن بیستم در مورد “وضعیت اضطراری” ، محل تولد “قوانین” جدید است. به گفته اشمیت ، به ویژه در رساله “الهیات سیاسی” ، در شرایط “بحرانی” است که قوانین جدید زیست سیاسی و اجتماعی متولد می شود. به همین دلیل است که “ریگان” (Millicent Simmonds) دختری است که در شرایط قبل از بحران و حمله به بیگانگان مهاجم ، به دلیل نقص (ناشنوایی و تیرگی) ، انسانی “استثنایی” محسوب می شود ، در شرایط پس از بحران که بازماندگان را مدیریت می کند و به “ایده آل” تبدیل می شود ، زیرا او موافق نیست و روان “زبان اشاره آمریکایی” را صحبت می کند و از قضا ، این ویژگی برای خانواده اش برگ برنده است (در مقایسه با خانواده های دیگر.) زیرا آنها زبان اشاره را به دلیل همزیستی با آن تسلط دارند و طبیعتاً در جهانی که “سکوت” انسان اجباری است ، آنها یک قدم جلوتر از انسانهای دیگر هستند.

یک ضرب المثل آمریکایی وجود دارد که می گوید: “تمدن تا زمانی که مسئول مسئولیت 911 باشد ادامه دارد” ، 911 یک شماره اضطراری در ایالات متحده و شبیه 110 مورد ما است و یک “مکان آرام” دقیق را به عنوان یک آمریکایی توصیف می کند که دیگر در این 911. گزارش داد ، قوانین تمدن قبلی فرو ریخت و قوانین جدید غالب شد. طبق این قوانین جدید ، مادر (امیلی بلانت) دستی در پشت نوزاد و دستی در چنگال یک سلاح سنگین شکاری دارد و در واقع نوعی “مادر / چریک” متولد می شود که باید او را حفظ کند مهربانی مادر نسبت به فرزندان و در برابر هیولا نشان دهنده بی ادبی ، قدرت و تسلط ارتش است.

بیشتر بخوانید  گره‌گشایی با گره‌های «مروار» ملایر/ از «اشتغالزایی» برای ۲۰۰ نفر تا صادرات به «عمان» و «لبنان»

اما “مکان ساکت” ، نمادین ، ​​خودآگاه یا ناخودآگاه نیز هشداری نبوی است. دکتر دیوید آر هاوکینز ، روانپزشک و نویسنده مشهور آمریکایی که زندگی حرفه ای خود را صرف مطالعه حقیقت در مورد روح و ساختار روان انسان طی دهه ها کرده است ، یک نظریه جالب در مورد “ارتعاشات” و “فرکانس” و نقش آنها در زندگی انسان وی در رساله دکترای خود ، ساختار روانی-جسمی انسان را بر اساس درجه “ارتعاش” فرموله کرد. به گفته هاوکینز ، افرادی که دارای ارتعاشات بالایی در سیستم زندگی خود هستند کمتر به بیماری های عفونی و ویروسی مبتلا می شوند و همچنین از بیماری روحی و روانی در امان هستند. طبق این نظریه ، دلایل عدم لرزش زیاد می تواند موارد زیر باشد:

خستگی – درد – ترس – اضطراب – فشار عصبی – عصبانیت – نفرت

علاوه بر این ، مکانهایی با لرزش بسیار کم وجود دارد ، مانند:

بیمارستانها ، زندانها ، دفاتر ، زیرزمینها و غیره این مکان ها مکان هایی هستند که دارای ارتعاشاتی کمتر از 20 هرتز هستند.

در دوره تاج ، نظریه های هاوکینز پایه و اساس مطالعه مکانیسم عملکرد کوید قرار گرفت. ویروس COVID 19 در 5.5 هرتز ارتعاش می کند و در ارتعاشات بالاتر از 25.5 هرتز می میرد. برای افرادی که “ارتعاش بالاتر” دارند ، عفونت ویروسی فقط یک ماده تحریک کننده جزئی برای بدن آنها است و به سرعت از بین می رود.

اکنون در فیلم “مکان آرام” ، این هیولاهای شوم و فوق العاده ترسناک ، با پوستی زره ​​مانند ، با سر که مانند نیلوفر آبی باز و بسته می شود ، بدون چشم و قدرت شنیداری استثنایی و عاری از انواع لرزش ها و صدا ؟ مردم بیش از حد مطمئن ، به قصد کشتن و وادار کردن مردم به زندگی در کمترین فرکانس ، تحریک و عصبانی شده و حمله می کنند ، آیا آنها نمادی از ویروس مرموز و مهاجم Quid-19 نیستند؟ همان ویروسی که “ماسک” به دهان مردم سراسر جهان می زند؟ جالب اینجاست که تنها چیزی که آنها را به زانو در می آورد ارتعاشات و فرکانس های بالای صدا است و فرکانس بالایی که سمعک ریگان در واکنش به رویکرد هیولا ایجاد می کند برای هیولا بسیار کشنده است و برای اولین بار موفق به کشتن با همان تاکتیک ها. یکی از این هیولاهای ترسناک بیگانه می شود

“مکان خاموش” با یک تراژدی آغاز می شود ، که اساساً وحشتناک ترین و عمیق ترین نوع فاجعه است. از دست دادن فرزند شاید بزرگترین فاجعه انسانی باشد که هرگز نمی تواند از روان خانواده خارج شود. در سکانس دوم فیلم “بیو” ، پسر دوست داشتنی و بی گناه خانواده فقط به دلیل طبیعی ترین و بارزترین عمل کودک ، یعنی بازی با اسباب بازی ها و صدایی که از آن ناشی می شود ، توسط مهاجمان وحشتناک بیگانه ربوده و کشته می شود . این رویداد نه تنها تأثیر زیادی در خانواده وی دارد ، بلکه مخاطب را شوکه می کند ، زیرا “کشتن کودکان” در آثار سینمایی به طور چشمگیری رایج نیست (به دلیل تلخی عمیقی که ایجاد می کند) و سازندگان فیلم بندرت چنین اتفاقی را در Te شامل می شوند آثار آنها بنابراین ، آسیب ناشی از غیبت خونین پسر کوچک خانواده ، از نظر احساسی کل فضای فیلم را تلخ و غم انگیز می کند. این آسیب روانی باعث تغییر شکل بیولوژیکی و رفتاری ریگان می شود که گاهی اوقات تمایز او از زن کامل در قسمت دوم فیلم (2020) دشوار می شود. این زخم عاطفی عمیق و زخم عذاب وجدان (زیرا ریگان را مقصر مرگ برادرش بیو می دانند) وی را در قسمت دوم ترغیب می کند تا از کشف جدید خود (استفاده از سمعک با فرکانس بالا برای مبارزه با هیولاها) به عنوان ابزاری استفاده کند. برای نجات دیگران. بازماندگان را متحول کنید و ابتدا خودتان به جزیره بروید ، جایی که فرکانس نجات پخش می شود.

بیشتر بخوانید  پیش‌بینی بانک جهانی از نفت ۱۵۷دلاری

فیلم جان کرازینسکی نیز بازگشت نمادین به اسطوره آفرینش ، آدم و حوا و فرزندان آنها پس از هبوط است. جهانی ناشناخته که در آن “استقرار” پیدا کنند ، در آن آنها باید با نیروهای بیگانه ، مهاجم و رقیب بجنگند و خود را با مهارت “بقا” تقویت کنند. این فیلم از نظر حرمتی که برای “خانواده” به عنوان سلول اساسی جامعه بشری قائل است قابل توجه است. صحنه دعای اعضای خانواده در میز ناهار خوری در قسمت اول ، و مقام “شهید” پدر خانواده (که برای نجات فرزندان خود فداکاری می کند و می کشد) در ذهن و خاطرات اولین ، ریگان و مارکوس در بخش دوم ، اشاره به مقادیری است که به شدت اشاره می شود در طول سالهای گذشته عمداً در آثار هالیوود کاهش یافته است.

به طور کلی ، فیلم های به اصطلاح “آخرالزمانی” در سال های اخیر به خصوص پس از شیوع ویروس Quid 19 بسیار محبوب شده اند و البته “مکان آرام” یکی از مهمترین نمونه های این ژانر است که ماندگار خواهد بود یا دو سال به دلیل هوشمندی نویسندگان در خلق داستان و استفاده مناسب از م componentsلفه های سینمای ترسناک ، سینمایی خواهد بود و مطمئناً در سال های آینده شاهد بسیاری از فیلم های تقلیدی یا الهام گرفته از یک “مکان آرام” خواهیم بود.

انتهای پیام /

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *