وعده ای توخالی به نام حمایت از سینمای کودک و دیپلماسی فرهنگی



به گزارش سلام نو، این فیلم اولین تولید مشترک سینمای ایران و ایتالیا است و از همان ابتدا فیلمار میلان ایتالیا برای مشارکت و پخش بین المللی اعلام آمادگی می کند. بر خلاف شعارهای حمایت از سینمای کودک، کارگردان اولین فیلم بلند سینمایی، محصول مشترک و البته مسائل راهبردی مانند مسئله فرزندآوری و جوانان جمعیت، بنیاد سینمایی فارابی از حمایت از تولید خودداری کرد. . از این فیلم این در حالی است که این فیلم هر چهار شرط مندرج در وظایف فارابی را طبق تعریف رئیس سازمان سینمایی دارد.

سال گذشته تولیدات فارابی در جشنواره فیلم آتش نشان داده شد که چیزی جز مجموعه ای از فیلم های ضعیف و شکست خورده نبود و برخی از این فیلم ها در انتهای جدول فروش امسال قرار داشتند و حتی هزینه غذا و غذا را نیز پرداخت کردند. سرگرمی بازیگرانشان از گیشه بیرون نیامدند! امسال هم فیلم های فارابی را تماشا خواهیم کرد.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی بارها بر حمایت فیلمسازان قسمت اول از فیلم های کودک و نوجوان که محصول مشترکی در راستای دیپلماسی فرهنگی است تاکید کرده است اما فارابی به عنوان زیرمجموعه سازمان سینمایی حمایت می کند. بازی کودکان به سبک ایتالیایی» به عنوان تنها فیلم کودک که امسال با شرط مشارکت 30 درصدی در تولید پروانه ساخت دریافت کرد. از سوی دیگر رهبری نظام بارها بر موضوع جوانی جمعیت و تولد فرزندان تاکید کرده و حکومت نیز بارها شعار خود را داده است، اما در عمل نهادهایی مانند فارابی بر خلاف تدبیر رهبری می روند و دولت و حتی دلیل قانع‌کننده‌ای برای رد حمایت از چنین فیلم‌هایی ارائه نمی‌کنند و مشخص نمی‌کنند که اعضای شورای این نهاد چه کسانی هستند و چه سابقه هنری و دانش سینمایی دارند که چنین اثری را رد می‌کند. که به گفته بسیاری از سینماگران و اساتید دانشگاه، سناریویی نادر در حوزه کودک است.

بیشتر بخوانید  آبروریزی کنعانی زادگان در اتوبوس تیم ملی

آیا مدینه فاضله تصمیم گیران همچنان نمایانگر تصویری متزلزل از ایران و ایرانیان در جوامع سینمایی جهان است که تصویر زنده، جاری و امیدوارکننده از کودکان ایرانی در «نمایش های کودکان به سبک ایتالیایی» را رد می کنند؟

آیا تصمیم گیرندگان در موسسات سینمایی هنوز در ذهن کودکی پابرهنه و فقیر دهه شصتی هستند و نمی توانند کار را برای نسل امروز کودکانی که به انواع فناوری های ارتباطی و فیلم های روز دسترسی دارند و حاضر به برقراری ارتباط نیستند، منتقل کنند. حمایت از تولید فیلم مذکور؟ ?

با گذشت زمان به این نتیجه می رسم که به نظر می رسد شرط حمایت محتوا نیست بلکه نام افراد است و شما باید رزومه ای مانند طواب دهه شصت یا اصلاح طلب دهه هفتاد و هشتاد یا معتدل دهه نود داشته باشید. یا در یک تولیدی با بودجه دولتی سود کرده اید و سود کرده اید. برخی از مدیران فرهنگی آن را دوست دارند!

دیدگاهتان را بنویسید