مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

وظایف متخصص مامایی و تفاوت های او با متخصص زنان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مامایی و مامایی از مهم ترین شاخه های پزشکی هستند که امروزه در تشخیص بیماری های زنان و زایمان یا زایمان اهمیت زیادی دارند. همانطور که می دانید در گذشته عموم مردم با تشخیص بیماری های مختلف زنان و زایمان آشنایی چندانی نداشتند و در این مسیر با مشکلات زیادی مواجه بودند. امروزه نمی توان به چنین شرایطی توجه کرد و آن به برکت رشد و پیشرفتی است که در حوزه پزشکی حاصل شده و منجر به اعمال رویکردهای درمانی مختلف برای درمان و بهبود این دسته از بیماران شده است.

علاوه بر مطالعاتی که می توان در زمینه زنان و زایمان انجام داد، اطلاعات مفیدی در تشخیص این نوع بیماری به دست خواهید آورد. با توجه به نیازهای کنونی در زمینه تشخیص و درمان بیماری های زنان، می توان طیف وسیعی از متخصصان به اصطلاح را مشاهده کرد. متخصص مامایی یا متخصص زنان فعال باشد و بتواند خدمات بی نظیری را به بیماران خود ارائه دهد.

حوزه های پزشکی زنان

همانطور که گفته شد، متخصص زنان و زایمان توانایی تشخیص نوع بیماری و تجویز بهترین رویکردهای درمانی را برای بهبود دارد. متخصص زنان و زایمان در زمینه های مختلفی خدمات ارائه می دهد که اگر بخواهیم به صورت مختصر به این حوزه ها نگاهی داشته باشیم می توان موارد زیر را برشمرد که هر کدام اهمیت خاص خود را دارند و نباید از آنها غافل شد.

  • عقیمی
  • حفظ سلامت زنان در دوران بارداری
  • اختلالات بی اختیاری
  • سرطان دستگاه تناسلی
  • سرطان پستان
  • تومورهای مرتبط با بارداری
  • تشخیص بیماری های کاملا واگیر
  • عفونت های جراحی زنان
  • جراحی زیبایی
  • ناهنجاریهای مادرزادی
  • کیست تناسلی

موارد ذکر شده تنها محدوده محدودی از فعالیت های متخصصین زنان و زایمان است که می توان به خدمات مورد نیاز برای درمان این گونه بیماری ها یا مراقبت مراجعه کرد. امروزه پزشکان زیادی در این زمینه ها فعالیت می کنند، اما باید در انتخاب این متخصصان نهایت دقت را به خرج داد و به افراد با تجربه و حرفه ای مراجعه کرد.

تخصص ماما چیست؟

تجربه و تخصص ماما یکی از شاخه های مهم پزشکی است که با ساختاری منحصر به فرد قادر است خدمات قابل توجهی به زنان باردار و مادران ارائه دهد. افرادی که به عنوان ماما در این زمینه فعالیت می کنند موظفند کلیه خدمات و مراقبت های لازم را در دوران بارداری، حین زایمان و یا پس از زایمان به این افراد ارائه دهند و این شرایط مساعد را برای مادر و نوزادشان فراهم کنند.

اگر بخواهیم این تخصص های پزشکی را ساده تر بیان کنیم، می توان گفت که هدف اصلی این تخصص حفظ سلامت مادران و جنین آنهاست که بسیار مهم است. کارشناس ماما علاوه بر حفظ سلامت مادران و نوزادان، وظایف متعدد دیگری نیز بر عهده دارد که ارائه مشاوره قبل از ازدواج، سلامت نسل، سلامت زنان، معاینات زنان و تشخیص نوع بیماری از مهمترین آنهاست.

قبل از اینکه تصمیم به مادر شدن بگیرید، دکتر مامان نکات مهمی را قبل از بارداری به شما می گوید. یک متخصص ماما وضعیت جسمانی شما را بررسی می کند و به شما می گوید که آیا وضعیت شما برای باردار شدن صحیح است یا خیر. در صورت بروز مشکل یا ضعف بدنی نکات مراقبتی لازم را برای آمادگی برای بارداری به شما می دهد. اگر مشکلات حاد باشد، برای بررسی دقیق‌تر وضعیت و درمان به متخصص زنان ارجاع داده می‌شوید.

ماما متخصص در دوران بارداری

نکات زیادی برای سلامت و تندرستی مادر پس از بارداری وجود دارد که برای سالم ماندن جنین تا زمان تولد ضروری است. این نگرانی ها شامل مراقبت های پزشکی، سلامتی، مادری و عاطفی مادر در دوران بارداری است. ماما در دوران بارداری با مادر ارتباط برقرار می کند و در هر موقعیت و مشکلی برای کمک به مادر می پرد و به مادر می گوید تا زمانی که کودک به دنیا نیاید هیچ مشکل جسمی و روحی برای مادر و کودک وجود ندارد.


وظایف متخصص مامایی و تفاوت های او با متخصص زنان

خدمات مامایی

در این قسمت از مقاله ما قصد داریم به مجموعه ای از خدماتی بپردازیم که با مراجعه به متخصصین مامایی می توانید از آنها بهره مند شوید. در قسمت های قبل به اختصار به بررسی وظایف این متخصصان پرداختیم و بیان کردیم که این افراد با توجه به دانش و آگاهی خود می توانند در تنظیم سلامت خانواده توصیه های خوبی به زنان داشته باشند.

از دیگر خدمات این پزشکان به زنان باردار، مشاوره دوران بارداری است که مادران از طریق آن آگاهی لازم را در مورد تغذیه سالم یا زایمان به دست خواهند آورد. این پزشکان با برگزاری کلاس های آموزشی دوران بارداری، تمامی توصیه های لازم را برای حفظ سلامت جنین و زنان باردار می دهند تا این افراد با سهولت بیشتری دوران بارداری را پشت سر بگذارند.

گستره خدمات این متخصصان تنها به دوران بارداری محدود نمی شود و لازم است بدانید که این پزشکان نیز وظیفه دارند درد مادر را در هنگام زایمان کاهش داده و کنترل کنند. همانطور که می دانید عمل زایمان طبیعی توسط متخصص زنان انجام نمی شود و در چنین مواردی این عمل ها توسط ماماها انجام می شود. بهترین زمان برای مراجعه به ماما زمانی است که به چنین خدماتی نیاز دارید، بنابراین بهتر است از هرگونه سهل انگاری در این زمینه خودداری کنید.

به طور خلاصه در مورد ماما می توان گفت:

بارداری و تولد فرزند لحظه ای بسیار شیرین برای والدینی است که نیاز به مراقبت ویژه دارند. برای اینکه بچه ها سالم و به موقع باشند، ماماهای متخصص زایمان مداخله می کنند و از بروز مشکلات در حین زایمان جلوگیری می کنند. (https://doctoreto.com/landing/specialties)

تفاوت ماما و متخصص زنان

حوزه فعالیت متخصص زنان و زایمان است ماماها متفاوت است، اما نباید فراموش کرد که این پزشکان مکمل یکدیگر هستند. از عمده ترین تفاوت های فعالیت آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

  • ماما بیماری های جزئی را تشخیص داده و درمان می کند، در حالی که متخصص زنان توانایی درمان بیماری های پیچیده را دارد.
  • ماماها معمولاً خدمات و مشاوره های دوران بارداری و پس از زایمان را ارائه می دهند، اما متخصص زنان و زایمان کارهای تخصصی را انجام می دهد.
  • ماماها نمی توانند جراحی های زنان را انجام دهند در حالی که متخصصان این اختیار را دارند و می توانند جراحی های مختلفی را بر اساس این رویکرد درمانی انجام دهند.


وظایف متخصص مامایی و تفاوت های او با متخصص زنان

چه زمانی به متخصص زنان مراجعه کنیم؟

با مطالعه موارد فوق ممکن است عده ای با این سوال مواجه شوند که بهترین زمان برای مراجعه به متخصص زنان چه زمانی است که در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر خانمی از نوجوانی تا پایان به متخصص زنان نیاز دارد اما دلایلی می طلبد که حتما به این موارد مراجعه کنید. پزشکان موارد زیر مهمترین دلایل مراجعه به پزشک است.

  • قاعدگی نامناسب
  • مشکلات اداری
  • ترشح غیر طبیعی
  • عفونت های قارچی و باکتریایی
  • عفونت های کاملا منتقل شده
  • بیماری های تناسلی
  • سرطان

بعد از تولد و تولد نوزاد باید شرایط مراقبت بسیار ویژه ای برای مادر و نوزاد ایجاد کرد. مادر به تازگی زایمان سختی داشته است و نیاز به مراقبت و حمایت فیزیکی دارد تا بتواند از نوزادش مراقبت کند. از طرفی مادران پس از زایمان نیاز به حمایت عاطفی زیادی دارند تا روحیه بالایی داشته باشند. برای بهبود وضعیت جسمی و روحی مادر پس از زایمان، متخصص مامان او با تجربه و دانش خود می تواند به سلامت مادر و نوزاد پس از تولد کمک زیادی کند.

منبع: سایت و اصطلاح پزشکی Doctorto (doctoreto.com)


بیشتر بخوانید  10 عرقیات گیاهی مفید برای بیماران دیابتی
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *