وضعیت کنونی اروپا بحرانی است



سایت منتخب خبری تحلیلی (Entekhab.ir):

یورونیوز: امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که برای دیدار با همتای روس خود به مسکو سفر کرده بود، در ابتدای گفتگو با ولادیمیر پوتین ابراز امیدواری کرد که روند کاهش تنش را به دلیل بحران اوکراین آغاز کند.

مکرون گفت: گفت و گو (با رئیس جمهور روسیه) می تواند آغاز روند کاهش تنش باشد که باید به سمت آن برویم.

وی افزود که قصد دارد روی پرهیز از جنگ و تشکیل عناصری مانند «اعتماد، ثبات و دیده شدن» برای همه طرف‌ها کار کند.

رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت که معتقدم شرایط کنونی اروپا بحرانی است و این وضعیت ایجاب می کند که بسیار مسئولانه عمل کنیم.

وی با قدردانی از مذاکرات با روسیه در سال 2019، خواستار تکرار چنین اقداماتی شد و تاکید کرد که گفت و گو تنها راهی است که می تواند به ایجاد امنیت و ثبات برای قاره اروپا کمک کند.

ولادیمیر پوتین در این دیدار همچنین از تلاش های فرانسه برای یافتن راه حلی برای بحران اوکراین و آنچه که راه حلی برای مشکل امنیتی در اروپا خواند، استقبال کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که معتقد است روسیه و فرانسه “نگرانی های امنیتی مشترکی در اروپا” دارند.

این دیدار حوالی ساعت 18:30 در مسکو آغاز شد و بر اساس تصاویر منتشر شده از سوی تلویزیون دولتی روسیه، رهبران دو کشور در دو طرف میز بلند سفید کرملین نشسته اند.

گفته می شود میز بلند کرملین، جایی که ولادیمیر پوتین پشت جلسات خارجی نشسته است، برای کاهش خطر همه گیری کووید طراحی و استفاده شده است.

بیشتر بخوانید  سربازان در ورودی خارکف در نبرد با روس ها / تصاویر

سفر ماکرون به مسکو در بحبوحه تنش های فزاینده بین کشورهای غربی و روسیه صورت می گیرد که متهم به جمع آوری ده ها هزار نیرو در امتداد مرز با اوکراین برای آماده شدن برای کودتای نظامی شده است.

رئیس جمهور فرانسه اولین رهبر برجسته غربی است که از زمان تشدید تنش ها در ماه دسامبر با رئیس جمهور روسیه دیدار می کند. او روز سه‌شنبه برای گفتگو با ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به کیف سفر خواهد کرد.

مکرون پیش از سفر خود به مسکو به رسانه ها گفته بود که نسبت به نتیجه دیدارش با ولادیمیر پوتین و گفتگوهایش با او درباره بحران اوکراین «به طور منطقی» خوش بین است.

رئیس جمهور فرانسه در توضیح سخنان خود به معنای موفقیت یا پیروزی کوتاه مدت در مذاکرات نبود، بلکه به معنای بازسازی اعتماد متقابل با ولادیمیر پوتین بود.

امانوئل مکرون همچنین یادآور شد: باید تلاش شود تا تمامی ابهامات بین دو طرف برطرف شود و شرایط لازم برای کاهش اختلافات و رسیدن به نقطه همگرایی فراهم شود.

وی با اشاره به جدی بودن بحران اوکراین و استقرار حدود 125 هزار سرباز در مرز روسیه و بلاروس با اوکراین، خاطرنشان کرد: باید شرایط برای تنش زدایی در سطح نظامی فراهم شود.

لینک کوتاه لینک را کپی کنید

دیدگاهتان را بنویسید