مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

وضعیت اضطراری در مذاکرات وین متوجه کدام طرف است؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سایت طلا از نور نیوز، از ابتدای شروع مذاکرات جدید، طرف‌های غربی در اظهارات رسمی و جریان‌سازی‌های رسانه‌ای تلاش کردند کلیدواژه «محدود بودن زمان» برای دستیابی به توافق را وارد ادبیات مذاکرات کنند.البته ایران نیز بارها اعلام کرده که برای «دستیابی سریع به توافق خوب» آماده است و در صورت همراهی طرف غربی با پیشنهادات ایران که ذیل توافق برجام ارائه شده، آن را در دسترس می‌داند.

توافق برجام بر مبنای توافق طرف‌های امضا کننده آن برای انجام دو گروه اقدام مهم شامل «محدود شدن زمان‌دار برخی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران» و «رفع کامل و موثر تحریم‌های غیرقانونی علیه کشورمان» شکل گرفت.دو گروه اقدام ذکر شده، پایه‌های اصلی این توافق تلقی می‌شوند، لذا هرگونه عدم تعادل در پایه‌های اصلی آن چنانچه اکنون رخ داده، می‌تواند تعادل و پایداری آن را با تهدیدات جدی مواجه کند.

همه طرف‌های حاضر در میز مذاکرات و حتی آمریکا بر این واقعیت اذعان دارند که دلیل بوجود آمدن وضعیت امروز، خروج ترامپ از برجام و بازگرداندن تحریم‌های ایران بوده است. ایران یک سال پس از خروج آمریکا از برجام تصمیم گرفت که بصورت گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش دهد و بارها اعلام کرد که همه این اقدامات جبرانی در صورت بازگشت سایر طرف‌ها به تعهداتشان قابل بازگشت است.

امروز غرب با این واقعیت غیر قابل انکار روبرو شده که تحریم‌ها چنانچه آنها بدنبال آن بودند، نه باعث فروپاشی اقتصادی و سیاسی ایران شد و نه توانست خللی بر پیشرفت سریع برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ایجاد کند. هرچند ایران در طول سال‌های پس از خروج آمریکا از برجام هیچ‌گاه میز مذاکرات را ترک نکرد لیکن بسیار روشن است که امروز، مذاکره برای احیای برجام نیاز مبرم طرف غربی است و نه ایران.

بیشتر بخوانید  رشید مظاهری: تکرار پنالتی تصمیم درستی بود

آنچه موجب تلاش غرب برای بازگشت به برجام شده خیرخواهی، صلح‌طلبی و ثبات‌جویی آمریکا و اروپا نیست، بلکه قدرت ایران در مدیریت چالش‌های متعددی است که بدعهدان و بی‌عملان غربی عامل ایجاد آن بوده‌اند.

اگر مذاکره‌کنندگان غربی تصور می‌کنند که ایران بدون تامین درخواست‌های قانونی و مشروع خود در زمینه رفع کامل، موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها و ارائه تضمین برای عدم تکرار وضعیت گذشته و صرفا بر اساس فضاسازی غربی‌ها حاضر است از احقاق حقوق به تاراج رفته‌اش عقب‌نشینی کند، سخت در اشتباهند.

مذاکرات وین زمانی «سریع» به پیش خواهد رفت که اصول حاکم بر آن «صحیح» باشد. تنها دلیل اتلاف زمان در مذاکرات، مربوط به تلاش غرب برای کمتر دادن و بیشتر گرفتن است.آنها اگر نگران زمان هستند، تلاش کنند که رفتار و گفتارشان در مذاکرات را منطقی و سازنده نمایند و سریعِ سریعِ سریع به تعهدات پذیرفته شده در برجام برگردند. توافق خوب در دسترس است.

اولین نفری باشید که نظر ارسال می کنید


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *