وضعیت اخیر واردات واکسن در بخش خصوصی / چرا برخی از داروها کمیاب هستند؟


ناصر ریاحی توضیح داد: از نووروز امسال و حتی هفته ها قبل ، میزان ارز اختصاص داده شده برای واردات دارو یا مواد اولیه و واسطه ای برای تولید دارو در کشور به صفر رسیده است و اگر در این مدت داروها یا مواد اولیه وارداتی حداقل اسناد و بر اساس تعهد واردکنندگان به شرکت های خارجی برای تسویه حساب در آینده به کشور رسیده است.

وی هرگونه ادعای دریافت ارز از دارو توسط چندین شرکت با مسئولیت محدود را تکذیب کرد ، توضیح داد: اگر در هفته های اخیر ارز برای داروها توزیع شده است ، این نیز برای شرکت هایی بوده است که قبلا دارو یا مواد اولیه را به کشور وارد کرده اند و زمان آنها حل و فصل در حال پایان یافتن بود. از آنجا که تغییر سیاست تخصیص ارز دولتی در سپتامبر سال جاری امکان پذیر است تا مشکلات کمتری در آینده برای شرکت هایی که در گذشته دارو وارد کرده اند اما ارز دریافت نکرده اند ایجاد کند ، برخی از ارزهای محدود در دسترس متعلق به آن است.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران با استناد به لیست محدود داروهایی که هم اکنون به ایران وارد می شود ، توضیح داد: در سال های گذشته تصمیم گرفته شد که داروهایی که می توانند در کشور تولید شوند دیگر وارد نشوند. بنابراین ، در سال های اخیر ، یا مواد اولیه و واسطه های مورد نیاز برای تولید دارو وارد شده است ، یا داروهای نهایی که دارای چندین شرایط هستند به کشور وارد شده اند. اول ، امکان تولید وجود نداشت. دوم ، داروهایی که در کشور تولید می شوند اما تمام نیازهای کشور را برآورده نمی کنند و سوم ، داروهایی که در کشور تولید می شوند ، اما در گذشته گروهی از بیماران درمان با داروهای خارجی را شروع کرده اند و در طول درمان امکان جایگزینی آنها وجود ندارد با داروهای محلی

بیشتر بخوانید  دلار برای ششمین روز متوالی به رشد / رشد قیمت ادامه می دهد

وضعیت اخیر واردات واکسن در بخش خصوصی / چرا برخی از داروها کمیاب هستند؟

ریاحی افزود: با وجود همه این سیاست ها ، متأسفانه روند توزیع ارز به حدی دشوار بود كه این داروها و مواد اولیه آنها برای واردات بشدت محدود شد و سهام برخی از آنها در سطح كشور به سطح خطرناكی رسیده بود. تعهد واردکنندگان به شرکت های خارجی برای تهیه این داروها در کشور ، حداقل برای تأمین نیازهای روز ، اما متأسفانه هنوز کاستی هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای واردات برخی مواد اولیه به برخی مواد اولیه نیاز است ، گفت: متأسفانه ما در تهیه این ارزها نیز مشکل داریم که ممکن است به دلیل عدم فروش روغن یا عدم پرداخت قراردادهای مربوط باشد. با این حال ، مشکلات در این زمینه نیز ادامه دارد.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر اینکه نمی توان واردات دارو را با مشکلاتی مانند دام مقایسه کرد ، توضیح داد: “از نظر مواد اولیه ، تنوع کمی دارد و امکان واردات وزن زیادی وجود دارد ، اما از نظر ما فاقد دارو هستیم. ما با حدود 4 مورد دارو یا مواد اولیه روبرو هستیم ، زیرا شرکت های بیمه به موقع به ما پول پرداخت نمی کنند ، خرید در مقادیر زیاد امکان پذیر نیست و باید در چندین محموله وارد شود و این برای تولید کننده است ، وارد کننده مواد اولیه و وارد کننده دارو به یک مشکل تبدیل شده است.

ریاحی ادامه داد: در حال حاضر هر ماه سیاست های جدید دارویی در سایت اعلام می شود و لیست داروهای لازم به روز می شود. هیچ وارد کننده ای جلسه ای رو در رو برای چانه زنی برای واردات دارو ندارد و وقتی دارویی را وارد می کنیم ، آن را مستقیم تحویل می دهیم و حتی اگر نیاز شخصی هم داشته باشیم ، باید مانند مردم عادی آن را از بازار تهیه کنیم ؛ بنابراین هیچ سوال پنهان و مشکوکی در این زمینه وجود ندارد.

بیشتر بخوانید  صعود ۲ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات پایان هفته

آخرین وضعیت واردات واکسن تاج

وی در پاسخ به این سال که چرا پس از نهایی شدن خبر واردات نهایی واکسن ، امکان واردات واکسن از بخش خصوصی وجود ندارد ، گفت: همانطور که قبلاً اعلام کردیم ، واردات سه میلیون دوز واکسن Astrazenka به بخش خصوصی در این منطقه LC نهایی شده است. در حال حاضر این مشکل دو مشکل دارد. نخست ، سه میلیون دوز از این واکسن در حال حاضر موجود نیست و فقط 500000 دوز تولید شده است ، اما تا ماه سپتامبر این ظرفیت خریداری شده پر شده و امکان واردات آن به کشور وجود دارد. از طرف دیگر ، این واکسن ها نیاز به امضا و اجازه نخست وزیر هند دارد که هنوز نهایی نشده است.

ریاحی ادامه داد: بخش خصوصی همچنین در حال خرید سه میلیون دوز واکسن سینوفرم چینی است که هنوز به مرحله افتتاحیه LC نرسیده است. واردات این واکسن ها ابتدا باید توسط سفارت آن کشور تأیید شود و از طرف دیگر ، سازمان غذا و دارو کارت نمایندگی این شرکت را درخواست کرده است که پروسه طولانی تری خواهد داشت ، زیرا آنها نمایندگی در این کشور ندارند. ایران. از طرف دیگر ، برخی از واکسن های سهمیه کشورهای دیگر که از نظر کرونری بهتر هستند ، توسط واردکننده پیدا شده است که امیدواریم با اخذ مجوزهای لازم بتوان آنها را وارد کشور کرد. بنابراین در حال حاضر اعلام زمان دقیق در این زمینه امکان پذیر نیست ، اما پیگیری ها در همه این مناطق ادامه دارد.

222322

بیشتر بخوانید  طارمی به اردو رسید، قایدی کرونا گرفت

دیدگاهتان را بنویسید