وزیر لهستانی: نباید به هر قیمتی عضو اتحادیه اروپا بود



به گزارش شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز به نقل از مصاحبه وزیر دادگستری لهستان نوشت که این کشور نباید به هر قیمتی عضو اتحادیه اروپا باشد. زبیگنیو زیوبرو (Zbigniew Ziobro) با انتقاد از «باج‌خواهی» اتحادیه در مسئله اصلاحات قضایی لهستان گفت: این باور که اتحادیه اروپا عموی خوبی است که به ما پول می‌دهد و باید به هر قیمتی خواسته‌هایش را قبول کنیم تبلیغات بوده و نادرست است.

به نوشته رویترز، بروکسل معتقد است که اصلاحات قضایی لهستان موجب تضعیف استقلال دادگاه‌ها می‌شود و از ورشو خواسته تا نهاد انضباطی قضات را برچیند. گرچه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر لهستانی‌ها مایل به ماندن در اتحادیه اروپا هستند، با این حال تعداد مخالفان عضویت افزایش یافته و به ۱۷ درصد در جدیدترین نظرسنجی یک رسانه محلی رسیده است.

اظهارات زیوبرو در حالی بیان می‌شود که تنش‌ها میان ورشو و بروکسل رو به افزایش است و لهستان تا ۲۵ مرداد فرصت دارد تا به رأی دیوان عالی اتحادیه اروپا تمکین کرده و در غیر این صورت با جریمه مالی احتمالی مواجه شود. پنجشنبه پیش رئیس دیوان عالی لهستان بخشی از فعالیت نهاد نظارتی قضات را متوقف کرد.

زیوبرو به روزنامه لهستانی ژچپوسپولیتا (Rzeczpospolita) گفت: من مخالف سرسخت تسلیم در برابر باج‌خواهی غیرقانونی اتحادیه اروپا از طریق دیوان دادگستری اتحادیه اروپا هستم.

زیوبرو رهبر یکی از شرکای محافظه‌کار ائتلاف حاکم و معمار اصلاحات اساسی سیستم قضایی این کشور است.

ائتلاف حاکم لهستان به شدت بر سر ضرب‌الاجل بروکسل دچار دودستگی شده است. جناح میانه‌رو به دنبال مصالحه بوده و حزب «لهستان متحد» زیوبرو بر انجام اصلاحات تأکید دارد.

بیشتر بخوانید  استاندار خوزستان روز خبرنگار را تبریک گفت

زیوبرو در پاسخ به این پرسش که در صورتیکه لهستان با رأی دیوان اروپایی موافقت کند آیا حزب متبوع وی در ائتلاف حاکم باقی می‌ماند یا خیر، گفت: مصالحه حد و حدودی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید