وزیر امور خارجه در جنوب آسیا: میریکا: ایالات متحده قاطعانه در افغانستان شکست می خورد


به گزارش گروه سیاست خارجی فارس ، “سید رسول موسوی” دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل جنوب آسیا وزارت امور خارجه امشب (چهارشنبه) در جلسه ای با موضوع “حوادث اخیر افغانستان” برای تشریح سناریوها افغانستان امکان پرداخت وجود دارد.

* مقام معظم رهبری بر تصمیم گیری در مورد افغانستان و توجه به منافع هر دو کشور تأکید دارند

در ابتدای جلسه وی با بیان اینکه یکی از وظایف ما در وزارت امور خارجه تهیه گزارش برای مقامات عالی رتبه و سطوح سیستم است ، اظهار داشت: در یکی از گزارش هایی که وی خدمت مقام معظم رهبری بود ، وی اظهار داشت که در هرگونه سیاست و تصمیم گیری در مورد راه حل ها ، بحث در مورد افغانستان منافع هر دو کشور را در نظر بگیرید.

موسوی در ادامه به توصیف اوضاع فعلی افغانستان پرداخت و خاطرنشان کرد: براساس گزارش ها ، در حال حاضر 207 منطقه (شهر) تحت کنترل طالبان است که 70 منطقه درگیر و 102 منطقه تحت کنترل دولت است. از نظر جمعیت ، مناطق تحت کنترل طالبان تقریبا 16 میلیون نفر است ، در حالی که مناطق تحت کنترل دولت 10 میلیون و شش میلیون مناطق درگیری است.

وی گفت: اگر بخواهیم منطقه را بررسی کنیم ، 45 درصد منطقه در دست طالبان ، 29 درصد منطقه درگیری و 26 درصد منطقه در دست دولت است. اگر به ولسوالی ، جمعیت و قلمرو نگاه کنیم ، طالبان برتری در این زمینه دارند. درست است که شهرهای بزرگ تحت کنترل طالبان نیستند ، اما می توان گفت که طالبان برتری دارند.

بیشتر بخوانید  نگاهی به سوابق دولت روحانی در بخش "ممیزی" / چرا بازار کتاب وارد رکود عجیبی شد؟ + فیلم - اخبار ادبیات و نشر - اخبار فرهنگی تسنیم

دستیار وزیر امور خارجه به سناریوهای پیش رو از جمله احیای مجدد امارت اسلامی در افغانستان توسط طالبان اشاره کرد و گفت: “این سناریو امکان پذیر است ، اما باید توجه داشت که این امارت در سالهای 75-80 میلادی اعلام شده است. ، اما یک نقطه ضعف مهم شناسایی آن بود. “جامعه بین المللی شامل نمی شد و فقط عربستان سعودی ، امارات و امارات متحده عربی بودند پاکستان که شناخته شده است.

* شرکت کنندگان در جلسه در تهران تیم منحصر به فردی بودند

مدیر امور خارجه وزارت امور خارجه جنوب آسیا همچنین به نشست گفتگوی بین افغانی هفته گذشته در تهران اشاره کرد و گفت: شرکت کنندگان در نشست تهران تیم منحصر به فردی بودند. گروهی که به نظام جمهوری اعتقاد داشتند.

به گزارش فارس ، جلسه گفتگوی دو روزه بین افغانستانی صبح چهارشنبه 7 ژوئیه در تهران با حضور نمایندگان دولت افغانستان ، شخصیت های ارشد جمهوری خواه و هیئت عالی سیاسی طالبان برگزار شد که میزبان جمهوری اسلامی ایران برای دو روز.

دستیار وزیر خارجه در مورد نشست تهران افزود: “پنج سال پیش ، وقتی حنیف اتمر ، مشاور امنیت ملی افغانستان به تهران سفر كرد و با شامهانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار كرد ، در مورد تلاش های جمیله بحث شد. ایران بین دولت و طالبان. ایران موافقت کرد و طالبان موافقت کردند که با دولت گفتگو کنند.

وی ادامه داد: در آن زمان ، طالبان حداقل الزامات را داشتند ، به عنوان مثال ، والیان از ما باشند و … او گفت ، بیایید پاسخ دهیم. البته ، ما می دانیم که مانع آمریکایی ها شد.

بیشتر بخوانید  رئیسی در دیدار وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین: سیاست اصولی ایران، دفاع از مظلومان جهان است

* ایالات متحده اجازه انجام مذاکرات در سال 1397 را نداد

موسوی گفت: ایران به ارتباط با طالبان متهم شده است. من مسئولیت را به عهده ایالات متحده می گذارم ، كه اجازه نداد این مذاكرات در سال 1397 انجام شود ، و سپس خود مذاكرات صلح را تشكیل داد و آن را مذاكرات صلح نامید.

وی با بیان اینکه باید صلح بین افراد درگیر جنگ تحقق یابد ، گفت: “ایالات متحده بدون اطلاع دولت افغانستان با طالبان مذاکره کرد و در مارس 2017 توافق نامه دوحه بین ایالات متحده و گروهی که شورشی محسوب می شد. دریافت شد

دیپلمات ارشد ایرانی پرسید: چگونه است که یک کشور با کشور دیگر اتحاد استراتژیک دارد اما با یک گروه شورشی علیه آن پیمان صلح منعقد می کند؟

* ایالات متحده در افغانستان شکست خورد

این دیپلمات عالی رتبه ایرانی همچنین در مورد خروج مسئولانه ایالات متحده از افغانستان صحبت کرد که قبلاً اظهار داشت: ایالات متحده باید ساختارهایی را قبل از خروج خود ایجاد کند. هیچ صلحی شکل نگرفته و ساختارهای امنیتی به آنچه که باید باشد تبدیل نشده اند. ارتشی پنج ستاره ایجاد شده است که توانایی عملیاتی ندارد ، ارتشی که نمی تواند تحمل کند.

وی افزود: برای من افغانستان کشور دوم من است و همه باید تلاش کنیم واقعیت صحنه را در این شرایط درک کنیم.

به گزارش فارس ، مدیركل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ضمن ارزیابی نقش آمریكا در افغانستان و برنامه های آن برای دوره پس از ترك افغانستان گفت: “من معتقدم كه ایالات متحده متحمل یك شکست خاص شده است در افغانستان آمریکا چاره ای نداشت و بازگشت آمریکا برگشت ناپذیر است. مذاکرات دوحه قصد داشت این شکست را به یک فرصت سیاسی و امنیتی جدید تبدیل کند ، اما اینکه آیا این امکان وجود دارد یا نه موضوع دیگری است.

بیشتر بخوانید  لزوم ارتباط گیری ائمه جماعات مساجد با مردم محلات - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

وی معتقد بود که توافق دوحه برای مدیریت شکست و برون رفت از شرایط است.

وی افزود که ایالات متحده استراتژی برای افغانستان ندارد ، بلکه یک استراتژی دارد.

* آمریکا در یک توطئه است

موسوی گفت که ایالات متحده اکنون در یک توطئه به سر می برد و می خواهد افغانستان را به جنگ جدید بکشاند: “جنگ جدید آمریکا در افغانستان یک جنگ بین افغان ها است و جنگ بین افغانستان برای آینده منطقه و آن بسیار خطرناک است. همسایگان و تلاش باید “برای جلوگیری از جنگ دیگر.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید