مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

وزارت مقصر شد! راه در رو برای موافقان تعویق انتخابات

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله

به گزارش مجله خبری نگار/ایران ورزشی: انتخابات کمیته ملی المپیک یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های پیش روی ورزش است و خیلی از معادلات مدیریتی سطح کلان تحت تأثیر این اتفاق است. انتخاباتی که حرف و حدیث زیادی دارد و هیچ بعید نیست که تلاش‌ها نتیجه دهد و روز مجمع به بهانه به حد نصاب نرسیدن آرای المپیکی لغو شود.

مصاحبه صالحی امیری در روز جمعه حکایت از ماجرای تازه‌ای دارد. او به‌صورت تلویحی موضوع به حد نصاب نرسیدن رشته‌های المپیکی را مطرح کرد و جالب است که به صراحت گفت این موضوع به کمیته مربوط نمی‌شود و وزارت ورزش را مقصر اعلام کرد. این حرف مقدمه‌چینی است برای اینکه اگر در روز مجمع، رئیس کمیته انتخاب نشد، او خود را مبرا بداند و حمید سجادی و همکارانش را سیبل رسانه‌ها و اعضای مجمع کند. البته دست وزیر ورزش بسته نیست و او می‌تواند خودش را از این موقعیت خارج کند. او با رأی ندادن در انتخابات، به نفع رشته‌های المپیکی قدم برمی‌دارد و وزنه را به سمت آن‌ها سنگین‌تر می‌کند. چراکه رأی وزیر جزو آرای المپیکی به حساب نمی‌آید و اگر از این بخش یک رأی کم شود، آرای المپیکی‌ها بیشتر می‌شود.

کاندیدا‌های بازنشسته‌

سه روز بعد از پایان ثبت‌نام کاندیداها، ستاد مربوطه باید تأیید صلاحیت اولیه را اعلام کند که هنوز این کار انجام نشده است. البته گویا بررسی‌ها صورت گرفته و بازنشستگی دو نفر از کاندیدا‌ها محرز شده است. یکی از این افراد کیکاووس سعیدی است؛ سرپرست دبیر کلی کمیته ملی المپیک که با وجود شلوغی‌های پیش از انتخابات، چند روزی است در کمیته حاضر نشده است. او که مسئول برگزاری انتخابات است، هوای حضور در رقابت به سرش زد و حکم ریاست آکادمی ملی المپیک را گرفت تا مجوز شرکت در مجمع را بگیرد. البته در مورد سعیدی، بازنشستگی‌اش و اینکه به واسطه رایزنی و مجوزی که صالحی امیری برای او اخذ کرده توانسته صندلی دبیرکلی را حفظ کند (البته تا حدود یک ماه پیش که از آن استعفا داد و سرپرستی‌اش را عهده‌دار شد)، طی یکی دو سال گذشته صحبت‌های زیادی مطرح بود، اما مسأله‌ای که وجود دارد این است که او با حمایت صالحی امیری و روابطش در دولت وقت توانست مجوز ادامه حضور بگیرد و این مجوز تا ابتدای شهریور ۱۴۰۱ است پس آنچه مسجل شده، او برای انتخابات کمیته ملی المپیک بازنشسته است و نمی‌تواند کاندیدای این انتخابات شود. محمد علیپور هم دیگر کاندیدایی است که اعلام شده بازنشسته است و به همین دلیل مجاز به حضور در انتخابات نیست. علیپور به‌عنوان رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی کاندیدای هیأت اجرایی شده است.

بیشتر بخوانید  آمریکا 500 میلیون دلار دیگر کمک تسلیحاتی به اوکراین می‌دهد

یک رأی به نفع المپیکی‌ها؟

در کنار این دو عضو، رئیس فدراسیون اسکواش هم بازنشسته است و اگر نامه بازنشستگی‌اش ابلاغ شود، یک رأی از آرای غیرالمپیکی کم می‌شود و این به نفع المپیکی‌هاست. البته باز هم شرایط مبهمی وجود دارد. کمیته ملی المپیک در حالی برگزاری انتخابات را پیش رو دارد که با معضل ترکیب مجمع مواجه است. جایی که به‌دلیل مدیریت سرپرستی در فدراسیون‌هایی مانند فوتبال، وزنه‌برداری، ژیمناستیک، دوچرخه‌سواری و شمشیربازی تعداد اعضای المپیکی و غیرالمپیکی ترکیب در عدد ۲۹ مساوی شده و اگر در فاصله باقی‌مانده یک نفر دیگر به جمع سرپرستان فدراسیون‌ها اضافه شود این تساوی به نفع غیرالمپیکی‌های ترکیب تغییر می‌کند بویژه اینکه دوره ریاست محمدرضا پوریا در فدراسیون بدمینتون به پایان رسیده و اگر وزارت ورزش در چند روز آینده حکم سرپرستی برای این فدراسیون صادر کند، یک عضو دیگر از میان المپیکی‌های ترکیب مجمع کم می‌شود.

البته حالا با بازنشسته شدن سه عضو دیگر اوضاع وخیم‌تر می‌شود. علیپور از اعضای المپیکی مجمع به حساب می‌آید که با شرایط جدید نه تنها نمی‌تواند کاندیدای انتخابات شود بلکه طبیعتاً مجاز به شرکت در مجمع به‌عنوان رئیس فدراسیون مربوطه هم نیست. با این حساب تعداد اعضای المپیکی از ۲۹ به ۲۸ نفر کاهش پیدا می‌کند. البته اگر احکام جدید اجرایی شود، بازنشسته بودن سعیدی و سلیمانی هم کاهش اعضای غیرالمپیکی به ۲۷ نفر را موجب می‌شود.

همه این موارد نشان می‌دهد که انتخابات کمیته ملی المپیک تا زمان برگزاری داستان‌های زیادی دارد و نمی‌شود از همین حالا پیش‌بینی کرد چه اتفاقی رخ می‌دهد. فعلا رئیس کمیته ملی المپیک توپ را به زمین وزارت ورزش و جوانان انداخته، اما آیا همه واقعیت همین است؟ کشمکش‌های اخیر نشان می‌دهد که ورزش ایران در روز‌های آینده آبستن حوادث‌های زیادی خواهد بود.

بیشتر بخوانید  ۳۳ مدل کفش پاشنه کوتاه عروس جدید | با این کفش‌های جذاب درخشان‌تر شوید

همه این اتفاق‌ها در ارتباط با آرای المپیکی و غیرالمپیکی در حالی افتاده که درباره رأی یک نماینده کمیسیون ورزشکاران هم تردید‌هایی وجود دارد. حمیده عباسعلی عضو مجمع شده، اما در ایران نیست و ممکن است در روز مجمع در کشور نباشد و نتواند رأی بدهد. رأی او جزو آرای المپیکی به حساب می‌آید و نیامدنش به نفع افرادی می‌شود که به‌دنبال عقب انداختن انتخابات هستند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *