وزارت صمت 10 هزار مگاوات برق تولید خواهد کرد



به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، وزیر صمت که در مراسم بهره برداری از پروژه های ملی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در استان کرمان سخنرانی کرد ، گفت: امروز 5 پروژه در این استان افتتاح می شود که 2 پروژه ویژگی های خاصی دارند “اولین پروژه کارخانه تولید بلوک های فولادی با 1.7 میلیون تن به روش کوره بلند است.

وی ادامه داد: ما قبل از انقلاب یک پروژه فولاد در اصفهان داشتیم که کک را مستقیماً به فولاد زغال سنگ تبدیل می کرد ، سپس کک می کرد. این دومین پروژه کوره بلند است که پس از انقلاب در جمهوری اسلامی کشف شده است. در جهان ، 70٪ تولید فولاد به روش کوره بلند است. از آنجا که در ایران انرژی گاز داریم ، بیشتر تولید فولاد از طریق روش کاهش مستقیم انجام می شود. از آنجا که هنوز ظرفیت زغال سنگ خوبی در زرند کرمان داریم ، سرمایه گذار پروژه کوره بلند را شناسایی کرده است. در زرند ، کرمان ، یک زنجیره تامین کامل وجود دارد ، از زغال سنگ ، کک و سپس فولاد خام گرفته تا کنسانتره.

رزم حسینی گفت: دومین پروژه تولید 50 هزار تن کاتد مس است که با تلاش و تلاش مهندسان کشور با روش ها و فناوری های جدید انجام می شود و امروز در شهرک بابک کرمان افتتاح می شود. با استفاده از این روش ، حدود 40٪ سرمایه گذاری در تولید کاتد و حدود 38٪ هزینه های آن کاهش می یابد.

وی با اشاره به برنامه توسعه آینده این پروژه گفت: دانش این کار به شدت در اختیار شرکت سرمایه گذار است و حتی می توانند از آن در اجرای پروژه در کشورهای دیگر استفاده کنند. امروز با اجرای این پروژه ، ظرفیت تولید مس کاتدی در ایران به 512000 تن خواهد رسید. سال گذشته ما یک کاتد مس به ارزش 730 میلیون دلار صادر کردیم.

بیشتر بخوانید  ترفند درست کردن سس کارامل | فقط با دو قلم مواد این سس خوشمزه رو درست کن+ویدئو

وزیر صمت افزود: نکته بعدی و مهم این است که امروز الگویی واقعی در روابط بین سرمایه و صنعت در هلدینگ میدکو معرفی شده است. به عبارت دیگر ، یک سری صنعتگران با دانش فنی و بانک پاسارگاد به عنوان یک سرمایه گذار حامی در این گروه گرد هم آمدند و این کار را به پایان رساندند. امروزه هلدینگ میدکو در رقابت کاملا سازنده ای با شرکت ایمیدرو دولتی است که افتخار بزرگی است. بیش از 90٪ این پروژه ها از دولت یازدهم و دوازدهم آغاز شده و امروز نیز افتتاح می شود.

رزم حسینی گفت: از سال گذشته تا امروز که این پروژه ها افتتاح شد ، در مجموع 215 هزار میلیارد پروژه تومانی افتتاح شده یا تعمیرات اساسی جدید انجام شده است. به عنوان مثال ، ما پروژه آب خلیج فارس را راه اندازی کردیم و همزمان عملیات آبرسانی را در استانهای خراسان رضوی ، خراسان جنوبی ، سیستان و بلوچستان و اصفهان آغاز کردیم. حتی ما آماده هستیم که مقدمات اجرایی انتقال به سیستان و بلوچستان را در اواخر دولت آغاز کنیم و خطوط لوله جنوب ایران به خراسان رضوی را راه اندازی کنیم.

وی ضمن تأکید بر اهمیت توجه به ابعاد زیست محیطی این پروژه ها گفت: منابع طبیعی حدود 4000 هکتار زمین را برای جنگل کاری در منطقه این مجموعه فراهم کرده است. و مهمترین نکته این است که آب این واحدهای صنعتی از پساب شهر کرمان تأمین می شود. یعنی آنها برای استفاده در همان پروژه هایی که امروز افتتاح می شود ، به شهر زرند شیپور می زنند.

بیشتر بخوانید  معمای چوب کبریت | اگه زرنگی با حرکت دوتا چوب کبریت این تساوی رو درست کن!

وزیر صنعت ، معدن و تجارت به موضوع تدوین سند سیاست صنعتی کشور اشاره کرد و گفت: طبق برنامه ششم ما موظف به نوشتن اسناد سیاست صنعتی ایران بودیم. امروز خوشحالم که م Instituteسسه معتبر بازرگانی ایران در چارچوب 2 سال فعالیت و با همکاری دانشگاهیان و کارشناسان صنعت ، این سند را در 10 منطقه اولویت دار صنعتی تهیه کرده است که امروز ارائه می شود. این صنایع دارای اولویت شامل صنایع پتروشیمی و پایین دستی ، صنایع فولاد و پایین دست ، شرکت های لوازم خانگی دانش بنیان ، تجهیزات پزشکی ، منسوجات و پوشاک ، صنایع غذایی و دارویی ، تجهیزات نیروگاهی و نیروگاهی و صنایع فلزی هستند. این سند توسط کارشناسان بر اساس 2 سند نوشته شده در گذشته در سالهای 1370 و 1381 تهیه شده است.

رزم حسینی با یادآوری اهمیت مصرف آب و برق در صنعت توضیح داد: ما معتقدیم باید صنعت کشور را از نظر آب و برق به خودکفایی برسانیم. نمی توانیم صبر کنیم تا وزارت نیرو به ما برق بدهد. صنعت ایران در حال حاضر بیش از 2000 مگاوات برق تولید و مصرف می کند.

وی افزود: در ماه گذشته توافقاتی با شرکتهایی مانند شرکت ملی مس ایران ، شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت چادر یزد ، شرکت گل گهر و گوهر زمین برای تولید 10 هزار مگاوات برق و به محض مجوز توافق شده است توسط وزیر انرژی ما صادر شده است. ما در اسرع وقت عملیات اجرایی آن را آغاز خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا ، در هفتاد و نهمین پویش “تاکتیک ها و امید به جهشی در تولید” ، پنج پروژه ملی وزارت صنعت ، معدن و تجارت متعلق به شرکت توسعه معدن و معدن در خاورمیانه (MIDCO) با حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت “علیرضا رزم حسینی” و حضور کنفرانس های ویدئویی عالی ترین مقام اجرایی دولت به بهره برداری رسید.

بیشتر بخوانید  تعداد کشته شدگان درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان

این پروژه ها شامل مجتمع فولادی شرکت فولاد زرند ایرانیان ، مجتمع تولید کاتد مس شرکت بابک مس ایرانیان ، تجهیزات ناوگان معدنی شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه ، مجتمع سنگ آهک و دولومیت برای توسعه و نوسازی معادن در خاورمیانه است. شرکت (ممرادکو) و سیستم خنک کننده کک خشک (CDQ شرکت فولاد زرند ایرانیان است.

400،000 میلیارد ریال برای اجرای این پروژه ها سرمایه گذاری شده است و این زمینه اشتغال 4150 نفر را فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید