وزارت امور خارجه: مذاکرات با کشورهای ثالث در مورد افغانستان سازنده است



به گزارش ایرنا ، ند پرایس در مورد اوضاع افغانستان به خبرنگاران گفت: ما مکان های خارج از ایالات متحده و کشورهای ثالث را شناسایی کرده ایم. وزارت امور خارجه با کشورهای مختلف ارتباط دیپلماتیک برقرار کرده است ، اما من نمی توانم جزئیات بیشتری را بیان کنم.

این مقام وزارت امور خارجه با بیان اینکه روند ویزای ایالات متحده 12 مرحله است که متقاضیان باید طی کنند ، افزود: 2500 متقاضی ویزا ترجیح داده اند که به ایالات متحده سفر نکنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: “ما تعدادی مترجم و همکار را شناسایی کرده ایم.” آنها و خانواده هایشان این فرصت را دارند که نیروهای خود را قبل از پایان خروج آمریکا از افغانستان منتقل کنند و همانطور که رئیس جمهور اعلام کرد ، عقب نشینی تا پایان ماه اوت به پایان خواهد رسید.
ند پرایس به خبرنگاری پاسخ داد که پرسید آیا شما تا ماه سپتامبر فقط از 9،000 از 18،000 نامزد پاسخ می دهید. وی گفت: “ما گروهی از این نامزدها را شناسایی کرده ایم که به ما کمک کرده اند و تا حدودی در معرض خطر هستند.”
این مقام وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اینکه آیا کشورهای ثالث قزاقستان ، تاجیکستان و ازبکستان را شامل می شوند ، گفت: “مقامات وزارت خارجه با برخی کشورها صحبت کرده اند.” در این مرحله قصد ندارم اسامی این کشورها را اعلام کنم.

گفتگو با کشورهای همسایه و جهان برای آتش بس گسترده در افغانستان

وی افزود وزیر خارجه آنتونی بلینکن ، فرستاده ویژه در افغانستان زلمای خلیل زاد و سایر مقامات ذیربط با همتایان خود در سراسر جهان و کشورهای همسایه برای یافتن یک راه حل پایدار از جمله آتش بس جامع همکاری خواهند کرد.

بیشتر بخوانید  عدم استفاده کافی از سند دانشگاه اسلامی در آیین نامه ارتقا of اساتید - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: “ما مردم افغانستان را تنها نخواهیم گذاشت. همه تلاش های ما در حمایت از دیپلماسی است که ما و بازیگران اصلی افغان امیدواریم بتواند زمینه ساز صلح پایدار و زندگی امن بدون سربازان آمریکایی باشد.
وی همچنین ادعا می کند که ایالات متحده اجازه از دست دادن دستاوردهای مردم افغانستان طی 20 سال گذشته را نخواهد داد و تمام تلاش خود را برای حفظ این دستاوردها انجام خواهد داد.

وی در پاسخ به س questionالی درباره مذاکرات افغانستان گفت: “ما طرف مستقیم مذاکرات افغانستان نیستیم.” البته یک توافق جداگانه بین ایالات متحده و طالبان وجود دارد ، اما این گفتگوها بین خود گروه های افغان است.

پایان مأموریت نظامی ایالات متحده تا پایان ماه اوت

جو بایدن ، رئیس جمهور ایالات متحده پنجشنبه شب با دفاع از عقب نشینی نیروها از افغانستان گفت: “طالبان هیچ كنترلی بر افغانستان ندارند و دولت افغانستان نیز مانند هر دولت دیگر تجهیزات نظامی دارد.”

به نقل از ایرنا ، بایدن با اشاره به عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: “من نسل دیگری از آمریکایی ها را برای جنگ در افغانستان نمی فرستم.”
رئیس جمهور افزود: پس از 20 سال ، حدود 1 تریلیون دلار برای آموزش و تجهیز صدها هزار سرباز افغان ، 2448 آمریکایی کشته و 20722 زخمی شده اند.

وی گفت: “فرماندهان نظامی خواستار خروج سریع از افغانستان شده اند.”

رئیس جمهور آمریكا اظهار داشت: مأموریت نیروهای نظامی آمریكا از افغانستان تا 31 اوت (9 سپتامبر) پایان می یابد.

بایدن با توجیه حضور دو دهه ارتش آمریكا در افغانستان گفت: “اهداف ما در افغانستان محقق شده است.” ورود ما به افغانستان برای از بین بردن بن لادن و تضعیف القاعده بود و هر دو به اهداف خود رسیدند.

بیشتر بخوانید  یک زندگی غیر معمول برای اندیشمند امنیت جو بایدن

وی افزود که اقدامات لازم برای مترجمان و افغانها برای حمایت از مأموریت ایالات متحده در افغانستان برداشته خواهد شد.
وی گفت: “افرادی كه مشاغل پرخطر دارند می توانند در خارج از روند ویزا در خارج از افغانستان منتظر بمانند تا كم خطرتر شوند.”

تنها راه صلح در افغانستان زندگی با طالبان است

وی با بیان اینکه “رهبران افغانستان باید درباره سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند” ، افزود: رهبران افغانستان باید برای تعیین سرنوشت کشورشان متحد شوند. تنها راه دستیابی به صلح در افغانستان زندگی با طالبان است.

بایدن گفت که هیچ ارزیابی اطلاعاتی مبنی بر اینکه دولت افغانستان قادر به شکست طالبان نباشد وجود ندارد. ایالات متحده به پشتیبانی نظامی و غیرنظامی خود ادامه داده و حضور دیپلماتیک خود را در این کشور حفظ خواهد کرد.
وی با اشاره به آموزش سربازان افغان و تجهیزات مدرن ارتش افغانستان ، افزود: همانطور که به اشرف غنی و عبدالله عبدالله گفتم ، سران افغانستان باید متحد باشند.

دیدگاهتان را بنویسید