به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از ورود اولین قطار باری روسیه به ایران خبر داد و گفت: این قطار حامل 39 کانتینر باری است که در بندر شهید رجایی توقف می کند و محموله آن نیز خواهد بود. از طریق دریا به هند منتقل می شود
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در خصوص ورود اولین قطار باری مستقیم روسیه به ایران به مقصد هند گفت: با توجه به سیاست دولت سیزدهم در خصوص روابط با کشورهای همسایه، روابط بسیار خوبی برقرار شده است. با اکثر کشورهای همسایه و بر این اساس دو موضوع افزایش ترانزیت و تفاهم با کشورهای مختلف در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
وی افزود: در حال حاضر تفاهم نامه ای با کشورهای همسایه برای ترانزیت از ایران به حجم حدود 20 میلیون تن منعقد شده و بخشی از آن اجرایی شده است.
وی ادامه داد: برای اولین بار قطار باری روسیه به مقصد هند مستقیما از روسیه وارد ایران می شود و در بندر شهید رجایی توقف می کند.
قاسمی با بیان اینکه محموله این قطار از طریق دریا به هند صادر می شود، افزود: این قطار بیش از 3800 کیلومتر از مسکو را طی کرده و به مرز ایران رسیده و حامل 39 کانتینر بار است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ظرفیت بالای ایران در حوزه ترانزیت گفت: در کریدور شمالی 3 جبهه وجود دارد که این قطار از شرقی ترین کریدور سرحس (ترکمنستان) وارد کشور شد.
وی افزود: همچنین کریدورهای میانی مانند اینچه برون و گرمسار نیز پتانسیل های زیادی برای جذب بار سایر کشورها دارند که خوشبختانه روابط خوبی با روسیه و کشورهای همسایه برقرار کرده اند.
قاسمی ادامه داد: کریدور غرب یعنی آذربایجان – ایران یکی از کریدورهای پرظرفیت کشور است و رفع محدودیت ها و تکمیل قطار رشت – آستارا در این کریدور در دستور کار وزارت راه قرار دارد. و توسعه شهری. .
وی در خصوص امکان ادامه این قطار نیز گفت: با توجه به امضای تفاهم نامه های خوب با کشورهایی مانند روسیه، قزاقستان و ترکمنستان و همچنین دسترسی آسان کالاهای روسی به این مسیر به کشورهایی مانند هندوستان، قطار این مسیر را ادامه دهید
قاسمی بیان کرد: از سوی دیگر این مسیر از نظر صرفه اقتصادی و کاهش زمان حمل دارای مزایای قابل توجهی است و قطعا کشورهای دیگر به دنبال راحتی بیشتر برای حمل بار خود هستند.
وی تاکید کرد: فعال سازی کریدور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و اقدامات انجام شده در این زمینه ادامه این قطار را ادامه خواهد داد.
وزیر راه و شهرسازی درباره احیای کریدورهای دیگر از جمله کریدور شرق به غرب گفت: وضعیت ژئوپلیتیکی ایران باعث شده که ترانزیت علاوه بر جنبه درآمدی، منافع امنیتی، سیاسی و اجتماعی برای کشورمان داشته باشد. تلاش می کنیم ترانزیت کشور را افزایش دهیم.