به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، یوزپلنگ ایرانی یکی از نمادهای حیات است و تلاش های بسیاری برای ادامه نسل آن صورت گرفته است. سیگاری با نماد یوزپلنگ ایرانی.
چندی پیش مدیرعامل شرکت دخانیات ایران از ورود سیگارهایی با نشان یوزپلنگ ایرانی خبر داد که کمتر از یک ماه دیگر وارد بازار می شود.
استفاده از نشان یوزپلنگ ایرانی، تبلیغات تنباکو و مغایر با قوانین ملی و بین المللی از جمله ماده 11 کنوانسیون بین المللی تنباکو (FCTC) مصوب 2004 توسط کنفرانس اعضا است. بر اساس آن بسته بندی ساده باید طرح یا پیام های مربوط به سلامت و مضرات دخانیات را با اعمال 30 درصد از سطح هر طرف پاکت پوشش دهد، همچنین بر اساس ماده 3 قانون جامع مبارزه با دخانیات و مبارزه با هر نوع دخانیات. تبلیغات، حمایت، تحریک یا تشویق مستقیم یا غیرمستقیم افراد استعمال دخانیات ممنوع است و طبق ماده 5 همین قانون، پیام های بهداشتی و مضر بودن دخانیات باید به صورت تصویری و حداقل 50 درصد از سطح هر طرف را پوشش دهد. از تنباکو بسته بندی سیگار (ساختی-وارداتی) و همچنین طبق تبصره ماده 5، استفاده از عبارات گمراه کننده مانند ملایم، لایت، سبک و غیره ممنوع است.
قطعا استفاده از چنین تبلیغاتی باعث می شود که نوجوانان و جوانان بیشتر جذب این محصول سرطانی شوند که اگر اینطور نبود نیازی به استفاده از این کلمات و نمادها نبود. در حالی که تصاویر سرطان و سایر بیماری های ناشی از مصرف دخانیات باید روی آن درج شود.
شرکت های دخانیات با وجود اطلاع از این موارد چگونه چنین فعالیت هایی را انجام می دهند؟ آیا از آمار مرگ و میر سالانه 60 هزار نفری که آن را مصرف می کنند اطلاعی ندارند؟
آیا سیگارهای دارای نماد یوزپلنگ غیرقانونی است؟
دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران با غیرقانونی دانستن این موضوع خواستار ممنوعیت آن شد و از شرکت های دخانی خواست تا قوانین مراجع ذی صلاح به ویژه وزارت صمت را رعایت کنند و افزود: انتظار می رود نهادهای ذیربط در این زمینه اقدام کنند. بر اساس تعهدات خود مانع از تولید این گونه محصولات دخانی نخواهند شد و همچنین وزارت بهداشت باید برای حفظ سلامت مردم و کنترل پیشگیری از مصرف دخانیات به این موضوع ورود کند.