واکنش های بین المللی به سخنرانی جنجالی اردوغان در قبرس



به گزارش خبرگزاری فرانسه ، ایالات متحده خواستار “پاسخ قاطع” از سوی سازمان ملل است.

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه در سفر به قبرس شمالی گفت تلاش های سازمان ملل برای یافتن راه حلی برای تقسیم جزیره مدیترانه ناکام مانده و باید “دو ملت و دو کشور” در این جزیره وجود داشته باشد.

مقام ارشد وزارت امور خارجه ویکتوریا نولاند از پیامدهای اظهارات ترکیه در دیپلماسی سازمان ملل ابراز نگرانی کرده است.

وی در جلسه استماع مجلس در پاسخ به اینکه آیا ایالات متحده چنین احتمالی را رد می کند ، گفت: “بله ، کاملا”. وی تأكید كرد: “ما معتقدیم كه تنها روندی به رهبری قبرس در دو منطقه و بین جوامع قبرسی می تواند صلح و ثبات را به قبرس برساند.”

آرسین تاتار ، رئیس جمهور قبرس شمالی روز سه شنبه از آغاز “مرحله دوم” برنامه خود برای بازگشایی واروشا با حمایت شدید رجب طیب اردوغان خبر داد. ساکنان استراحتگاه ساحلی سابق در سال 1974 فرار کردند و از آن زمان در محاصره ارتش ترکیه قرار گرفتند.

آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه ایالات متحده با محكوم كردن این اقدام ، این تصمیم را “تحریک آمیز ، غیر قابل قبول و ناسازگار” با تعهدات قبلی قبرسهای ترکیه در “مشاركت سازنده در مذاكرات صلح” خواند و روز چهارشنبه در توییتر اعلام كرد كه همتای وی Christodolids از جمهوری قبرس برای تأیید این موقعیت.

وی با اشاره به اینكه ازسرگیری واروشا برخلاف مصوبات شورای امنیت است ، گفت: “ما در تلاش هستیم تا از شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد این موضوع پاسخ قاطعی بگیریم.”

بیشتر بخوانید  جهش کم سابقه یوان چین

ویکتوریا نولاند همچنین گفت که صبح چهارشنبه با مقامات ترکیه ای صحبت کرد تا در تصمیم واروشا تجدید نظر کند.

دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش نیز گفت که وی “به شدت نگران است”. سخنگویی در بیانیه ای گفت: “ما از همه طرفها می خواهیم از هرگونه اقدام یک جانبه ای که باعث تشدید تنش ها و افزایش خطر می شود خودداری کنند.”

اتحادیه اروپا ، فرانسه و روسیه نیز از این موضوع انتقاد کرده اند.

یونان روز چهارشنبه گفت که باید به رفتار ترکیه واکنش نشان دهد.

وزیر خارجه یونان نیکوس دندیاس نیز به نیکوزیا سفر کرد و گفت که پروژه واروشا بار دیگر قصد آنکارا را “گسترش اشغال قبرس و استقرار حکومت عثمانی در منطقه مدیترانه شرقی” تأیید کرد.

وی هشدار داد: “هیچ بهبودی در روابط بین ترکیه و یونان” و “با اتحادیه اروپا وجود ندارد ، در حالی که ترکیه علیه قبرس غیرقانونی عمل می کند”.

شایان ذکر است که از زمان حمله نظامی ترکیه در سال 1974 در واکنش به کودتای ملی گرایانه قبرس-یونان ، که قصد داشت قبرس را به یونان الحاق کند ، این جزیره بین جمهوری قبرس و جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC) تقسیم شده است. . جمهوری قبرس – عضو اتحادیه اروپا – واقع در قسمت جنوبی جزیره و جمهوری ترکیه قبرس شمالی ، که در سال 1983 استقلال را اعلام کرد و فقط توسط آنکارا به رسمیت شناخته می شود.

مذاکرات از سال 2017 به حالت تعلیق درآمده است. در ماه آوریل ، تلاش ها برای از سرگیری مذاکرات سازمان یافته توسط سازمان ملل ، که منطقه حائل بین دو قسمت جزیره را کنترل می کند ، بی نتیجه ماند.

بیشتر بخوانید  پیشنهاد سهمیه بنزین | نفری ۱۵ لیتر از ابتدای خرداد

311311

دیدگاهتان را بنویسید