واکنش ایران به اعدام ۸۱ نفر در عربستان



سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (یکشنبه ۲۲ اسفند) به اعدام دسته جمعی اخیر در عربستان سعودی واکنش نشان داد و این اقدام غیرانسانی را مغایر با اصول اولیه انسانی و حقوق بشری خواند. در سطح بین المللی، این اقدام خلاف اصول انسانی و رویه های قانونی پذیرفته شده بدون رعایت محاکمات عادلانه است.

وزارت کشور عربستان سعودی دیروز (شنبه) اعلام کرد که 81 نفر را به دلیل اعتقادات انحرافی و ارتباط با تروریسم اعدام کرده است.

اعدام و خشونت لجام گسیخته راه حل بحران های خودخواسته نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: اعدام ها و خشونت های لجام گسیخته راه حل بحران های ناشی از آن نیست و دولت عربستان نمی تواند از عناوین معمول برای سرپوش گذاشتن بر آشفتگی های سیاسی و قضایی و سرکوب مردم استفاده کند.

خطیب زاده با یادآوری اعمال استانداردهای دوگانه توسط کشورهای غربی و استفاده ابزاری از مفهوم حقوق بشر، سکوت و انفعال کشورهای جویای حقوق بشر را محکوم کرد و آن را نشانه نفاق آنها در بهره برداری سیاسی از حقوق بشر برای مطامع سیاسی دانست. .

انجمن مخالفان در شبه جزیره عربستان در واکنش به وزارت کشور عربستان اعلام کرد که 41 تن از جوانان اعدام شده جنبش صلح الحراک و ساکنان مناطق شیعه نشین الاحساء و القطیف هستند. دولت یمن همچنین اعلام کرد که دو اسیر جنگی یمنی از میان ۸۱ نفری که بر خلاف قوانین بین المللی توسط رژیم آل سعود اعدام شدند، در عربستان سعودی بازداشت شدند.

حزب الله لبنان روز یکشنبه در بیانیه ای کشتار جوانان مذهبی در شبه جزیره عربستان توسط رژیم جنایتکار آل سعود را بدترین نوع تبعیض فرقه ای و مذهبی علیه این رژیم و خدمت به دشمن صهیونیستی دانست.

بیشتر بخوانید  شرط افزایش مجدد حقوق کارگران رسما اعلام شد

نصر الشمری سخنگوی جنبش نجیب عراق در واکنش به اعدام 81 نفر در عربستان سعودی، حکومت را تهدیدی برای جهان خواند و در پیامی توئیتری نوشت: رژیم وهابی عربستان همچنان به نقض حقوق بشر و نقض حقوق بشر ادامه می دهد. با بشریت دشمنی کن.” جنایت دیروز یکی از فجیع ترین جنایات این رژیم محسوب می شود که طی آن جمعی از شهروندان شیعه سعودی و شهروندان دیگر کشورها که به دنبال آزادی، عدالت و کرامت بودند اعدام شدند.

وزیر اطلاع رسانی یمن با محکومیت اقدام رژیم آل سعود تصریح کرد که این اقدام به دستور آمریکا بوده است.

گفتنی است، فواد حسین وزیر امور خارجه عراق از برگزاری پنجمین دور مذاکرات ایران و عربستان سعودی در روز چهارشنبه در بغداد خبر داد و امروز نیز برخی منابع رسانه ای از توقف موقت این مذاکرات خبر دادند. در همین راستا، سایت روزنامه المیادین در اخبار فعلی از تعلیق یک جانبه این مذاکرات توسط ایران خبر داد و کانال تلگرامی صابرین نیوز، سایت شبکه الجزیره، المعلومه و … در خبر فوری اعلام کرد. مورد، به طور یکجانبه این مذاکرات را از ایران به حالت تعلیق درآورد. المجادین دلیل این تصمیم ایران را اعدام یمنی ها در عربستان سعودی دانست.

دیدگاهتان را بنویسید