واکسیناسیون نوزادان – واکسن های الزامی نوزادان + عوارض واکسن ها



واکسن نوزادی


واکسیناسیون از نوزادان و البته بزرگسالان در برابر بیماری هایی که بعدا در محیط جامعه وجود دارد و با آن ها در تماس خواهند بود، محافظت میکند. پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.


واکسیناسیون از مکانیزم دفاعی طبیعی بدن استفاده میکند تا در برابر عفونت های بخصوصی مقاومت کرده و به کمک میکند تا مخصوصا کودکان از شر این بیماری های بسیار جدی در امان باشند.


واکسن های متداولی که همه باید استفاده کنند، تعرفه دولتی داشته و هزینه زیادی ندارد.


در برخی کشور ها مانند استرالیا، کودکان را در برابر بیماری های زیر واکسینه میکنند.


– آبله مرغان

– دیفتری

– آنفلونزا هموفیلوس نوع B

– هپاتیت ب

– سرخک

– مننژوکوک C

– اوریون

– عفونت پنوموکوک

– فلج اطفال

– روتاویروس (برای کودکان زیر 6 ماه)

– سرخچه

– کزاز

– سیاه سرفه


کودکان را میتوان بصورت سالانه واکسینه کرد تا در برابر بیماری های ویروسی که در پاییز وجود دارد مقاوم شوند. کودکان بین سنین 12 تا 13 سال در دوران مدرسه باید در برابر بیماری ویروس پاپیلوما انسانی (اچ پی وی) واکسینه شوند.


برخی از واکسن ها بصورت جداگانه تزریق میشوند و برخی واکسن ها نیز ترکیبی که از چند واکسن مختلف است که در یک بار تزریق به بدن وارد میشود.


واکسن نوزاد

واکسن های نوزادان خیلی مهم هستند!


چرا کودکان نیاز به واکسن های زیادی دارند ؟


برخی از واکسن ها برای محافظت از بچه در طول چند سال ابتدایی زندگی او میباشد. سیستم دفاعی بدن کودکان قدرت کمتری نسبت به افراد بالغ دارد چراکه هنوز کاملا رشد نکرده است. به همین دلیل کودکان به واکسن های بیشتری نیاز دارند.

بیشتر بخوانید  درس ششم فارسی کلاس یازدهم


در ماه اول زندگی کودک، وی در برابر تعداد زیادی از بیماری ها مصون است چراکه همچنان تاثیر آنتی بیوتیک هایی که مادر در طول دوران بارداری استفاده کرده و به کودک منتقل شده، همچنان پابرجاست. زمانی که تاثیر این آنتی بیوتیک ها از بین برود، کودک محافظتی در برابر بیماری ها ندارد و به همین دلیل است که اولین واکسیناسیون را زمانی تزریق میکنند که هنوز اثر آنتی بیوتیک ها از بین نرفته باشد.


امروزه توسعه واکسن های مقابله کننده با بیماری های جدی همچنان ادامه دارد و با پیشرفت های پزشکی، چندین واکسن بصورت ترکیبی در یک تزریق صورت میگیرد.


کجا میتوانم واکسیناسیون فرزندم را انجام دهم ؟


واکسیناسیون میتواند توسط دکتر شما یا در درمانگاه ها، بیمارستان ها و دیگر مراکز درمانی انجام شود.


توجه!


در نظر داشته باشید که شما همیشه باید از پزشکان در ارتباط اینکه آیا نیاز به تزریق واکسن های جدید تر و یا تزریق دوباره واکسن های قبلی وجود دارد یا خیر، بپرسید.


عوارض واکسن نوزاد

فواید واکسیناسیون خیلی بیشتر از عوارض آن است


عوارض واکسن نوزادان


تعداد زیادی از کودکان عوارض جانبی جزئی مانند قرمزی، درد، ورم، تب متوسط و کلافگی را تجربه میکنند. اگر کودک شما هر کدام از این عوارض را دارد، سعی کنید به او مایعات بیشتری بدهید، اگر احساس گرما میکند بیش از حد لباس تن او نکنید و در صورت نیاز برای کاهش درد و تب به او استامینوفن بدهید. اکثر این عوارض خیلی کوتاه مدت هستند و مشکلات جدی برای کودک بوجود نمیاورند.


واکنش های خیلی شدید به واکسیناسیون بسیار نادر است اما چنانچه این اتفاق برای فرزندتان افتاد، به سرعت او را نزد پزشک ببرید.

بیشتر بخوانید  ۲۰ راهکار تاثیر گذار برای تربیت کودک مسئولیت پذیر


امیدوارم از این مطلب راضی بوده و با واکسن های مورد نیاز کودکان آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.


دیدگاهتان را بنویسید