مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

واکسیناسیون رایگان اتباع افغانستان در ایران در برابر سرخک

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نوح به نقل از ایسنا، رئیس اداره پیشگیری از بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به شیوع سرخک در افغانستان، اتباع افغانستانی در گروه سنی نه ماه تا 30 سال آبله خواهد گرفت.” واکسن رایگان است.”

زهرا نهبندانی بیان کرد: حداقل پوشش واکسیناسیون در جامعه باید 95 درصد باشد، بنابراین اگر سطح پوشش واکسیناسیون کمتر از این میزان باشد، احتمال شیوع بیماری وجود دارد؛ بنابراین کودکان زیر 5 سال دارای تابعیت ایران در صورت داشتن سابقه واکسیناسیون ناقص نیز باید در اسرع وقت آن را دریافت کنند.

وی افزود: بیماری آبله در کودکان زیر 5 سال و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند شدیدتر است و سرخجه در دوران بارداری عوارض جبران ناپذیری روی جنین ایجاد می کند.

نهبندانی گفت: پس از یک دوره کمون که معمولاً برای سرخک حدود 10 تا 12 روز طول می کشد، علائم اولیه شامل تب، خستگی، سرفه، آبریزش بینی و ورم ملتحمه در افرادی که از این بیماری مصون نیستند ظاهر می شود.

رئیس اداره پیشگیری از بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: واکسن ضد آبله و سرخجه حاوی ویروس زنده ضعیف شده است. در بهترین حالت، آنتی بادی علیه آبله. تقریباً در 85٪ از کودکان 9 ماهه واکسینه شده، 95٪ از کودکان 12 ماهه واکسینه شده و 98٪ از کودکان 15 ماهه واکسینه شده رخ می دهد.

وی افزود: میزان مرگ و میر ناشی از سرخک در کشورهای در حال توسعه حدود 3 تا 5 درصد برآورد می شود و در مناطق خاصی که این بیماری همه گیر است می تواند بیش از 10 درصد باشد.

بیشتر بخوانید  مرگ دردناک پاکبان مشهدی حین خدمت

نهبندانی گفت: در برخی موارد آبله عوارضی از جمله اوتیت میانی، عفونت گوش میانی، ذات الریه، اسهال، تشنج ناشی از تب و آنسفالیت را به همراه دارد و عوارض کمتر شایع شامل سوءتغذیه، کاهش پروتئین، تشنج و آسیب مغزی در صورت عدم درمان است. عوارض می تواند منجر به مرگ در ماه اول شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *