واکسن نانو جدید ایران در یک آزمایش بالینی قرار دارد



سعید سرکار روز سه شنبه در مورد کمک به شرکت های فناوری نانو در دوران تاجگذاری افزود: شرکت های فناوری نانو از چندین نظر در فوران تاج کشور نقش داشتند ، با اولین گام تولید ضد عفونی کننده نانو به جای انحلال کشور.

وی اظهار داشت: محلول های ضدعفونی کننده ساخته شده با مواد نانو از قابلیت ضدعفونی کنندگی بسیار بالایی برخوردار هستند و به الکل مانند خشکی دست و آلرژی آسیب نمی رسانند.

سرکار گفت: در شرایطی که کشور برای تولید مواد ضد عفونی کننده با کمبود الکل مواجه است ، برخی از شرکت های فناوری نانو توانسته اند از وزارت بهداشت مصوبات لازم را برای تولید مواد ضد عفونی کننده با مواد نانو مانند نانو نقره دریافت کنند.

وی اظهار داشت: در این راستا بیش از 6 شرکت دانش بنیان نانو ، محصولات ضد عفونی نانو با ظرفیت بیش از 200 تن در روز در ایران تولید می کنند که این ظرفیت با تلاش این شرکت ها در حال تغییر است.

سرکار ادامه داد: ضد عفونی کننده های نانو در آن زمان نیاز کشور را برآورده می کردند و از افزایش قیمت جلوگیری می کردند و علاوه بر نیاز داخلی ، این مواد به پاکستان ، عراق و کشورهای همسایه نیز صادر می شد.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: همزمان شرکت های فناوری نانو روی ماسک های نانو کار کرده اند تا با کرونا در دوران کرونا مقابله کنند. با تلاش چندین شرکت فعال فناوری نانو ، در ماه های اول تولید کرونا در کشور ، تولید ماسک های نانو به طرز چشمگیری افزایش یافت.

بیشتر بخوانید  قیمت جدید کارخانه پژو ۲۰۶ اعلام شد + قیمت جدید بازار و کارخانه

“زمانی بود که کادر پزشکی بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند ایالات متحده ، انگلیس و حتی ژاپن برای محافظت از خود کمبود داشتند ، اما ما توانستیم با کمک این ماسک نانو N95 را با قابلیت های بالا تهیه کنیم شرکتهای دانش بنیان. “و کادر پزشکی کمبود ماسک را احساس نکردند و از تجهیزات کافی برخوردار بودند.

سرکار ادامه داد: “پس از این فعالیت ها ، دستگاه ردیابی تاج RDSS توسط یک شرکت دانش بنیان نانو در مدت زمان کوتاهی طراحی و ساخته شد.” این دستگاه قادر به شناسایی ویروس کرونا بود و توانست تاییدیه وزارت بهداشت.

وی یادآور شد: کارایی این دستگاه در فیلیپین ، اتریش و عراق آزمایش شده و علاوه بر آزمایش PCR ، تشخیص ویروس کرونا اعلام و تأیید شده است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان اینکه تمام دستاوردهای نانو فعالان در طی همه گیری تاج ، نتیجه فعالیت نانو کشور در سال های اخیر است ، خاطرنشان کرد: گام بعدی برای شرکت های فعال نانو در طول تاج ، ایجاد واکسن تاج است. در حال حاضر ، یک تیم بسیار قوی در حال کار بر روی واکسن کرونا ، مشابه واکسن Pfizer ایالات متحده ، بر اساس mRNA هستند که در مرحله تحویل mRNA به سلول با استفاده از فناوری نانو لیپوزوم ، حامل واکسن نانو است.

وی گفت: متخصصان ما در تابستان 1399 توانستند مواد اولیه حاصل از این واکسن را تولید کرده و آزمایشاتی را روی حیوانات انجام دهند. آزمایشات واکسن حیوانات در حال حاضر روی میمون ها در حال انجام است.

بیشتر بخوانید  انتظار داریم آژانس تحت‌تأثیر مقاصد سیاسی قدرت‌ها قرار نگیرد

سارکار گفت: “فناوری MRNA یک فناوری جدید است که جذابیت قابل توجهی دارد.” این فناوری اولین فناوری بود که در آن اولین آزمایش بالینی به خوبی پیش رفت و منجر به تولید واکسن کرونر شد.

وی گفت: “تحویل واکسن به انستیتوی ملی بهداشت (NIH) برای شرکت آمریکایی 42 روز طول کشید و 20 روز بعد به فرد اول تزریق شد (آزمایش انسانی).” “استفاده از این فناوری در جهان چیز جدیدی نیست. “25 سال است که در موارد مختلف تحقیق می کند. قبل از استفاده از این فناوری برای تولید واکسن در قسمت تاج ، محققان این شرکت دانش بنیان تحقیقات خود را در مورد سرطان با این روش انجام دادند و از تاج استفاده کردند.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تأکید بر اینکه متخصصان ما با همکاری آریوژن در شرکت پزشکی گستر رناپ فعالیت می کنند ، ادامه داد: این واکسن در حال حاضر در مرحله آزمایش میمون ها است و امیدواریم اولین مرحله بالینی داشته باشیم از این واکسن تا پایان تابستان. “برای شروع ، ایران همچنین دارای این مجموعه در سطح کشورهای پیشرفته خواهد بود.

۴۷۲۳۱

دیدگاهتان را بنویسید