واکسن‌های واکسن‌سازهای ایرانی روی دستشان ماندگار شد!



به گزارش سلام نو، جوان آنلاین نوشت: با کاهش تقاضا برای واکسن، دستیابی به تولید هفت واکسن ایرانی علیه کرونا در پلتفرم های مختلف اکنون به چالشی تبدیل شده است. واکسن های واکسیناتورهای ایرانی روی دستشان مانده و دولت از آنها حمایت نمی کند! وزارت بهداشت 50 میلیون دوز واکسن ایرانی و خارجی را در انبارهای خود ذخیره کرد و درخواست اولیه برای واکسن کرونا در سال 1401، 35 میلیون دوز بود. این بدان معناست که ما در حال حاضر به واکسن بیشتری نیاز نداریم. اگرچه ممکن است اعلام نوبت چهارم واکسن برای افراد 80 سال به بالا این نیاز را تغییر دهد و بخشی از واکسن های تولید شده را وارد بازار مصرف کند، اما اکنون واکسن های تولید شده توسط واکسن های داخلی در دست آنهاست. پیش از این برای حمایت از واکسن های داخلی واردات واکسن را ممنوع کرده است، اما ادامه فعالیت شرکت های تولیدکننده واکسن در مظان است. برای ادامه کار یا توقف تولید واکسن! این چالش در زمانی رخ می‌دهد که آینده ویروس کرونا غیرقابل پیش‌بینی است و زمانی که می‌توانیم با جهش‌های جدیدی مواجه شویم، کشور را در وضعیت اضطراری برای واکسیناسیون مجدد قرار داده و نیاز به واکسیناسیون بیشتری دارد.

تاخیر در واردات واکسن و واکسیناسیون عمومی و مرگ و میرهایی که ممکن است اتفاق نیفتد، یکی از زوایای تاریک دو سال و نیم مبارزه با کرونا در کشور است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، اگرچه تولید واکسن ایرانی ضد تاج روی پلتفرم‌های مختلف انجام شد، اما دولت تا حد زیادی برای جلوگیری از مرگ و میر بیشتر و کنترل اپیدمی برای کاهش خطر مرگ از تاج، شروع به واردات واکسن کرد. این سیاست موفقیت آمیز بود و با واکسیناسیون گسترده انسان ها توانستیم امواج بعدی کرونا را با آسیب کمتری پشت سر بگذاریم. از سوی دیگر، نظارت بر تولید واکسن‌های کرونا در پلتفرم‌های مختلف، ما را قادر می‌سازد تا تمام پلتفرم‌های واکسن کرونا را که در دنیا وجود دارد، بسازیم. اکنون با تزریق بیش از 148 میلیون دوز واکسن کرونا در کشور، بخش عمده ای از نیازهای واکسن آن تامین شده است. مگر اینکه اتفاق جدیدی بیفتد و جهش های جدید ویروس در جامعه پخش نشود. از سوی دیگر، انبارهای وزارت بهداشت مملو از 50 میلیون دوز واکسن ایرانی و خارجی است. در این بین سازندگان واکسن تمام تلاش خود را برای افزایش ظرفیت تولید واکسن انجام داده اند اما واکسن آنها دیگر خریدار ندارد! این موضوع چند روز پیش باعث شد تا هفت تولیدکننده داخلی واکسن برای گلایه از عدم حمایت دولت به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سازمان غذا و دارو مراجعه کنند.
دولت باید خطر تولید واکسن را بپذیرد
مصطفی گانی، یکی از اعضای کمیته ملی واکسیناسیون تاج، گفت: دولت باید خطر تولید واکسن را بپذیرد. به نظر وی چگونگی ادامه تولید واکسن های ایرانی یک تصمیم سیاسی است. وی افزود: نباید خطر را به واکسن تحمیل کرد، بلکه مانند سایر کشورها باید خطر را به دولت منتقل کرد، بنابراین واکسن باید حفظ شود، زیرا نمی‌دانیم جهش بعدی ویروس چیست و تا چه زمانی خواهد بود. ” غنی گفت، واکسن ها نباید دور ریخته شوند و اگر این اتفاق بیفتد، باید دوباره وارد کنیم.» علیرغم کاهش مصرف واکسن در سراسر جهان، مانند ایران، تولید واکسن باید به حدی ادامه یابد که شرکت ها این کار را انجام ندهند. از هم می پاشند
به گفته وی، در مدل کسب و کار، محصول در زمانی که خود شرکت پیش بینی می کند برای بازار تولید می شود، اما زمانی که فردی برای دولت شروع به تولید می کند، خود دولت باید ریسک را بپذیرد و راه دیگری وجود ندارد.
با توجه به کاهش تقاضا برای واکسن و در دسترس بودن حدود 50 میلیون دوز واکسن در انبار، آیا همچنان ادامه تولید واکسن های جدید ایرانی که روی پلتفرم های دیگر کار کرده و هنوز به آزمایش بالینی نرسیده اند، ضروری است؟ غنی به ایسنا گفت: در هر صورت باید روی محصولات دیگر تمرکز کنیم. دستاوردها در بستر واکسن و دارو مهم است، زیرا زمانی که این شرکت ها تولیدکننده شوند، می توانیم با این پلتفرم ها به سمت تولید داروها و واکسن های دیگر برویم.
تولیدکنندگان داخلی تنها منبع تولید واکسن کرونا در کشور هستند
مهندس حسین صفوی، رئیس هیأت اعتباردهندگان پس‌انداز ارزی درباره وضعیت خرید واکسن کرونا از تولیدکنندگان داخلی می‌گوید:
به گفته وی، در حال حاضر تنها منبع تامین واکسن کرونا در کشور، تولیدکنندگان داخلی واکسن داخلی هستند و برنامه ای برای خرید واکسن کرونا در خارج از کشور وجود ندارد، بنابراین با توجه به نیاز و مصرف بیان شده، تامین واکسن توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می شود. .
صفوی تاکید می کند: شرکت های داخلی تولید واکسن یکی از کالاهای مهم کشور هستند و نیاز به حمایت دارند. از سوی دیگر، هیئت مدیره نیز با توجه به نیازهای بیان شده، پس انداز ارزی را انجام می دهد. «بحث حمایت کاملاً دقیق است و باید به گونه ای باشد که شرکت ها آسیب نبینند.
رئیس هیات مدیره وزارت بهداشت می افزاید: تاکنون بیش از 199 میلیون دوز واکسن به وزارت بهداشت و 178 میلیون دوز به صورت تدارکاتی تحویل داده ایم و 47 میلیون و 710 دوز مابقی تولید داخل است. . و ما همچنان منتظر 6 تا 7 میلیون دوز هستیم. مبلغ کل قرارداد 8 میلیارد و 656 میلیون تومان و مبلغ بدهی ما نیز 7 میلیارد و 050 میلیون تومان است که اخیراً طی مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه برنامه ریزی شد تا بتوانیم بدهی های خود را تسویه کنیم.
به گفته وی مشکل اصلی تامین نقدینگی است. بیش از 6 هزار میلیارد تن نقدینگی نیاز داریم و در صورت تامین ریالی مناسب از سوی سازمان برنامه و بودجه بار زیادی از دوش تولیدکنندگان برداشته می شود.
کاهش تقاضا و صادرات جهانی
صادرات می تواند یکی از راه های مدیریت تولید واکسن در کشور و گشایش این گره باشد. چند روز پیش رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که تولیدکنندگان داخلی می توانند حداقل 50 میلیون دوز واکسن کرونا در ماه تولید کنند، خریداران خارجی را از تعداد زیاد تولیدکنندگان واکسن مطلع و حدود 4 میلیون دوز واکسن داخلی کرونا را صادر کردند. .
بهرام عین اللهی وزیر بهداشت چند روز پیش گفت: صادرات واکسن کرون را از یکی دو هفته پیش آغاز کردیم و واکسن ایرانی هم اکنون به 10 کشور آفریقایی صادر می شود.
غنا در خصوص صادرات واکسن‌های ایرانی به کاهش تقاضای جهانی برای واکسن کرونا اشاره می‌کند و می‌افزاید: اکنون واکسن‌های آنها در عراق نیز از بین رفته است.

بیشتر بخوانید  محققان: اگر می خواهید وزن کم کنید، فقط بخوابید!

2323

دیدگاهتان را بنویسید