واریز مابه التفاوت افزایش حقوق خرداد ماه بازنشستگان از فردا



روز شنبه هفته گذشته دولت تصمیمی برای افزایش حداقل مستمری، از کارافتادگی و بازماندگان گرفت. محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

بر اساس این اطلاعیه، این افزایش حقوق از اول فروردین ماه سال جاری اعمال می شود و کمک هزینه عائله مندی نیز اعمال می شود. حق اولاد همه مستمری بگیرانی که شرایط را داشته باشند و همچنین مستمری بگیران در خدمات کشوری افزایش خواهند یافت.

افزایش حقوق بازنشستگان سازمان بیمه اجتماعی در روزهای اخیر واکنش‌های مختلفی در کابینه صورت گرفته است و شکایت «غیرحداقلی‌ها» در نقاط مختلف کشور مبنی بر خلاف قانون بودن مصوبه افزایش 10 درصدی حقوق‌شان را در پی داشته است. در همین راستا رئیس جمهور روز گذشته به معاون اول رئیس جمهور دستور داد تا به درخواست گروه های خاصی از بازنشستگان در خصوص حقوق آنها رسیدگی شود. بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توییتر نوشت: سر معاون اول موظف شد با حضور نمایندگان مستمری بگیران و سازمان تامین اجتماعی موضوع را بررسی و پیشنهادات خود را برای حمایت ارائه کند.

جزئیات نحوه افزایش حقوق بازنشستگی در سه دسته مختلف

تعیین حداقل دستمزد مستمری بگیران در کارکرد ماده ۱۱۱ قانون بیمه های اجتماعی است که بر اساس آن شورای عالی کار هر ساله حداقل دستمزد را تعیین می کند و سازمان تامین اجتماعی موظف است آن را بر حداقل دستمزد اعمال کند.

برای سایر سطوح درآمدی نیز ماده 96 قانون تامین اجتماعی مقرر می دارد که حقوق باید بر اساس «هزینه زندگی» تعیین شود.

وزیر حمایت اجتماعی در نیمه اول اردیبهشت ماه از تصویب طرح افزایش حقوق بازنشستگان سایر رده های درآمدی به تصویب هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و ارسال به هیات وزیران خبر داد. اما قول مسؤولان مبنی بر تصویب و اجرای افزایش حقوق در پایان اردیبهشت؛ با توجه به آنچه که وزیر رفاه به عنوان «دخالت دولت در طرح دموکراتیزه سازی یارانه ها» توصیف کرد، سرانجام دولت اوایل این هفته آن را تصویب کرد.

بیشتر بخوانید  دستگیری مردی در مترو ژاپن به جرم توهین به بازیهای المپیک

بر اساس مصوبه دولت راه افزایش حقوق بازنشستگان افزایش حداقل پایه دستمزد که 62 درصد از کل بیمه اجتماعی مستمری بگیران را شامل می شود به میزان 57.4 درصد و حداقل درآمد آنها به 5 میلیون و 580 هزار تومان می رسد.

افزایش حقوق گروه دوم یعنی مستمری بگیران زیر 10 میلیون تومان حقوق که 32 درصد مستمری بگیران تامین اجتماعی را شامل می شود 10 درصد است که 650 هزار تومان به مبلغ کمک هزینه عمر اضافه می شود و برای گروه سوم مستمری بگیران. بالای 10 میلیون تومان تنها شش درصد از بازنشستگان تامین اجتماعی 10 درصد افزایش خواهند داشت.

همچنین برای هر سه گروه علاوه بر مبالغ اعلام شده، بر اساس شرایط، حقوق عائله مندی و حق فرزند پرداخت می شود که با فرض دو فرزند حدود 600 هزار تن خواهد بود. به این ترتیب می توان گفت مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی به طور متوسط ​​30 درصد افزایش یافته است.

واریز مابه التفاوت افزایش حقوق در ماه جاری از 16.06

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پیشتر درباره زمان بازپرداخت معوقات اظهار داشت: اجرای نرم افزار جدید رزرواسیون فرآیند پیچیده ای است و پیش بینی می کنیم که چهار یا پنج روز طول بکشد. برنامه ما این است که چون پرداخت ما از بیستم ماه به ترتیب حروف الفبا شروع می شود، روال معمول حقوق خرداد را پرداخت کنیم و تخمین زده می شود که واریز اولین مابه التفاوت مربوط به خرداد را از 25 و 26 خرداد و برای آوریل. «و می در دو ماه آینده حل و فصل خواهد شد.

بیشتر بخوانید  نامه ابراهیم رئیسی استاندار سابق خوزستان درباره کلانشهر

دیدگاهتان را بنویسید