مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

واردات موز همان صادرات سیب است!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش مجله خبر نگار/ایران: موز یکی از پرطرفدارترین و پرمصرف ترین محصولات در سبد محصولات کشاورزی است. میوه هایی که تقاضای بالایی در بازار دارند و برای تامین این تقاضا نمی توانند تنها به تولید داخل تکیه کنند. علاوه بر اینکه حجم تولید داخلی موز جوابگوی نیاز بازار نیست، نوع درجه یک آن فقط متعلق به سایر کشورهاست. موز در 135 کشور جهان کشت می شود. بزرگترین تولیدکنندگان موز در جهان در سال 2017 هند و چین بودند که 38 درصد از کل تولید را به خود اختصاص دادند.

وزارت جهاد کشاورزی طی دو سال گذشته با تشدید تحریم های پولی و بانکی کشورمان، با توجه به نرخ بالای واردات موز، تصمیم گرفت سیاست واردات این محصول در ازای صادرات سیب را در سال جاری میلادی اجرا کند. علاوه بر افزایش تولید موز در کشور. آمارها نشان می دهد که تا قبل از اجرای این سیاست به طور متوسط ​​سالانه 300 تا 500 میلیون دلار برای واردات موز اختصاص می یافت، در حالی که با اعمال این سیاست، پس از کسر ارزش صادرات سیب، تنها 100 میلیون دلار صادرات خارجی بود. ارز تخصیص یافت. وارداتی بود.
از سوی دیگر هر ساله مازاد تولید داخلی سیب به کشورهای همسایه صادر می شود، بنابراین شاهد ریختن مازاد این محصول در باغات و جاده های شمال غرب کشورمان نیستیم.

بیش از 99 درصد تولید موز کشور در سیستان و بلوچستان است

زهرا جلیلی مقدم، مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری در گفتگو با «ایران» با اشاره به آخرین آمار تولید موز در کشور گفت: بر اساس آخرین آمار رسمی در سال 2019، سطح زیر کشت موز در مساحت کشور 4759 هکتار است که حدود 129000 هکتار است و 705 تن موز تولید می کند. این در حالی است که استان سیستان و بلوچستان 99.89 درصد از سطح زیرکشت و تولید موز کشور را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، استان های جنوبی کرمان، هرمزگان و بوشهر نیز این محصول را تولید می کنند.

بیشتر بخوانید  ویدیو جالب از درآوردن صدای گریه نوزاد توسط پرنده زیبا -

وی افزود: با اجرای طرح مدیریت دولتی تولید میوه های گرمسیری در محیط باز، کنترل شده و تاج پوشش (موز، انبه، قنار، پاپایا، آناناس و سایر میوه های گرمسیری) به منظور افزایش تولید موز در کشور و روش های نوین کشت در کشور محیط های کنترل شده یکی از وظایفی است که در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. همچنین بهسازی باغ‌های درجه دو و بازسازی باغ‌های غیراقتصادی و درجه ۳ در سطح ۷۳۱۹ هکتار و توسعه باغ‌های گرمسیری در مناطق حساس و محیط‌های کنترل‌شده در سطح ۵۶۰۰ هکتار از برنامه‌ها در نظر گرفته شده است. وزارت جهاد کشاورزی

وی در خصوص وضعیت واردات موز به کشور گفت: موز یکی از اقلام مهم وارداتی به کشور است که به دلیل کمبود تولید داخلی، ارز قابل توجهی صرف واردات آن می شود. بنابراین در سال 1400 با واردات 602.8 هزار تنی این محصول بیش از 401.99 میلیون دلار درآمد کسب کرد. این میزان واردات در سال 1400 از نظر وزنی 60.58 درصد و از نظر ارزشی 57.45 درصد نسبت به سال 1398 افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری تصریح کرد: در سال های اخیر به منظور حمایت از مصرف محصولات باغی داخلی و جلوگیری از جایگزینی موز با سایر میوه های تولید داخل در سبد داخلی، عوارض واردات موز تعیین شده است. از 4 درصد در سال 1392 به 20 درصد افزایش یافته است.همچنین برای حمایت از صادرات محصولات باغی بالاتر از نیاز بازار داخلی، برای صادرات یک و نیم کیلوگرم سیب، صادرات یک کیلوگرم کشمش و صادرات دو کیلوگرم پرتقال، حقوق ورودی یک کیلوگرم موز پنج درصد ارزش تعیین شد. بر اساس دستورالعمل معاونت توسعه بازرگانی، از ابتدای سال 1401 ثبت سفارش واردات موز تنها از طریق اظهارنامه های مجاز صادراتی سیب، پرتقال و کیوی که تاریخ آن بیش از یک سال نگذشته است، امکان پذیر شد. وی کشورهای صادرکننده موز به ایران در سال 1400 را ترکیه، هند، فیلیپین، پاکستان، اکوادور، امارات و لبنان برشمرد و افزود: اخذ درخواست شرایط قرنطینه از سازمان حفظ نباتات (گواهی سلامت نباتات) و اخذ گواهی بهداشت گیاهی معتبر از وزارت کشاورزی کشور مبدا نیز از جمله پروتکل های بهداشتی برای واردات این محصول می باشد.

بیشتر بخوانید  تصاویر دیده نشده از بدرق هوشنگ ابتهاج به خانه ابدی در باغ محتشم رشت + فیلم

فیلیپین و اکوادور در صدر فهرست واردکنندگان موز قرار دارند

محرم سلطانی ساری نصیرلو، رئیس دفتر توسعه صادرات معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیشترین واردات موز از کشورهای فیلیپین و اکوادور به ایران انجام می شود، به «ایران» گفت: علاوه بر این دو کشور. موز نیز بر اساس پروتکل بهداشتی تعریف شده برای واردات و صادرات در کشور از پاکستان و هند وارد می شود. در مرحله اول ورود، سازمان کارخانه در مرزهای کشور حضور یافته و محصولات را قرنطینه می کند. این سازمان محصولات را بر اساس استانداردهای مربوطه تست و پس از تایید پاکسازی می کند.

وی میزان واردات این محصول به کشور در سال 1400 را حدود 600 هزار تن عنوان کرد و گفت: واردکنندگان محدودیتی برای واردات موز ندارند و تنها باید شرایط جدیدی را که دولت برای واردات تعیین کرده است رعایت کنند. در شرایط جدید واردات موز، این محصول تنها توسط واردکنندگانی که سیب صادر می کنند، قابل واردات است. به این ترتیب واردکنندگانی که موظف به صادرات یک کیلوگرم و نیم سیب به ازای هر کیلوگرم موز وارداتی هستند، مجوز واردات می گیرند. این اقدام یک سیاست تشویقی برای صادرات محصولات کشاورزی است که با موفقیت اجرا می شود.

سلطانی یادآور شد: طبق آمار سال گذشته صادرات سیب به نزدیک به یک میلیون تن رسید. این بدان معناست که سال گذشته صادرات سیب بین 20 تا 30 درصد افزایش یافته است. می توان گفت صادرکنندگان سیب برای افزایش صادرات خود بازارهای جدیدی ایجاد کرده اند. این طرح تشویقی در سال 1401 تدوین شد تا اگر مردم قصد واردات میوه های گرمسیری مانند انبه، موز و نارگیل را دارند، باید پرتقال، سیب و کیوی را صادر کنند. در واقع هدف اصلی از ایجاد این پیش شرط برای واردات، توسعه صادرات محصولات کشاورزی و کسب ارز است.

بیشتر بخوانید  چرا واتس اپ کار نمی کند؟ آیا فیلتر شده است؟

قیمت موز در بازار ثابت نیست

سعید پازوکی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به طرح مدیریت تولید میوه‌های گرمسیری به «ایران» گفت: برای افزایش تولید موز در کشور برای پاسخگویی به نیازهای بازار، هم‌اکنون انواع مختلفی دارد. طرح هایی ارائه شده است که یکی از آنها طرح مدیریت تولید میوه های گرمسیری در کشور است. در واقع هدف اصلی این طرح ها کاهش واردات و کاهش خروج ارز از کشور است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت موز در بازار به صورت سفارشی تعیین نمی شود، بلکه قیمت این محصول با توجه به بازار آزاد و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود.

<п>اعلامیه واردات موز همان صادرات سیب است! اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *