مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

واحد پول تاریخ ایران!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


پول ایران از آغاز تاریخ تا امروز.


پول ایران / تاریخ

در دوره هخامنشی سکه های طلا از 35.8 تا 42.8 گرم وزن داشتند. در یک طرف تصویر تیرانداز هخامنشی با کمان در دست چپ و نیزه در دست راست می دود. ضرب این پول را یکی از اصلاحات پولی داریوش بزرگ هخامنشی می دانند، اما برخی معتقدند دریک قبل از زمان او ضرب شده است. آنچه مسلم است در حال حاضر ضرب سکه طلا از امتیازات ویژه شاه بود. اعتقاد بر این است که تاریخ اولین ضرب سکه 514 قبل از میلاد است.


واحد پول ایران / عصر هخامنشیان

سکه های ساسانی طلا، نقره و مس بودند، اما رابطه بین ارزش آنها در دوره ساسانی ثابت نبود. درهم نقره معمولاً بین 3.65 تا 3.94 (سه شصت و پنج تا سه نود و چهار) گرم وزن داشت. این وزن بر اساس سکه های جفتی و فنیقی است. در سکه های ساسانی نقش شاه همیشه در یک روی سکه نقش بسته است و روی دیگر آن معمولاً شومینه است. سکه های ساسانی از طلا، نقره و مس ساخته می شوند. سکه های نقره را زوزن می نامیدند. تاریخ ضرب سکه مختص سالهای سلسله ساسانیان است. خط و زبان سکه ها پهلوی ساسانی است.


واحد پول ایران / عصر ساسانی

سلسله غزنویان یا غزنویان (975-1187م) (344 هجری قمری – 583 هجری قمری) سلسله ای ترک، ایرانی و مسلمان در نواحی شرقی ایران بزرگ به ویژه در فرود و خراسان بزرگ بود. اما به عنوان مروج و ناشر اسلام مورد توجه و تایید خلافت عباسی قرار گرفت. شهرت این سلسله بیشتر به دلیل فتوحاتی است که در هند به دست آورده است.

بیشتر بخوانید  بیوگرافی مون جائه این


واحد پول ایران / عصر غزنوی

ایلکان ها نام خاندان مغول هستند که از سال 654 تا 736 هجری قمری (معادل 1256 تا 1335 میلادی) به مدت 79 سال بر ایران حکومت کردند و از نوادگان چنگیزخان بودند. سپاه چنگیزخان اولین بار در سال 616 هجری قمری (1219) به خراسان حمله کرد. چنگیزخان در سال 624 هجری قمری (1227 م) به مغولستان بازگشت و در همانجا درگذشت. در سال 648 هجری قمری (1251م) مغولان (کاکان امپراتوری مغول) تصمیم گرفتند با اعزام برادرانش هولاگوا و کوبیلای به ترتیب به ایران و چین، پیروزی های مغول را تحکیم و تکمیل کنند. با فتح ایران، هولاگو سلسله ایلخانیان ایرانی را تأسیس کرد و این قبیله با فتح چین سلسله یوان چین را تأسیس کرد. ایلخانان که به معنی بزرگان محلی است و منظور از این لقب رساندن اطاعت ایلکان ها به هاکانان بوده است و این احترام همواره مورد احترام ایلکان های ایران بوده است. فتح ایران توسط هولوکاست پیامدهای مهمی مانند پایان اسماعیلیان و انقراض خلافت عباسی به همراه داشت. ایلکان ها در ابتدا دین بودایی داشتند، اما به تدریج به اسلام گرویدند. ایلکان مسلمان خود را سلطان می نامیدند و خط اسلامی را برگزیدند.


واحد پول ایران / عصر ایلخانی

شطرنج در گذشته واحدی برای شمارش دینار بود و هر پنجاه دینار برابر با یک شطرنج باز و طلای شطرنج معادل هفت نخود و دو ریال بود. سکه های ده و پنج پادشاه نیز وجود داشت. شطرنج نقره ای برابر با 3 شطرنج و یک هشتم بود.

عباس یکی از پولهای قدیمی ایران بود که 200 دینار می شد. این نام را به شاه عباس اول صفوی نسبت می دهند. سکه های دوران صفویه از طلا، نقره و مس ساخته می شدند. سکه های زمان شاه عباس را عباس می نامیدند. این سکه ها ابتدا از نقره ساخته شدند. هر پنجاه عباس را یک تومان می گفتند که ده ها هزار دینار می شد. در این دوره هیچ سکه طلا وجود نداشت. هنگام به تخت نشستن شاه و در جشن نوروز فقط سکه های طلا به نام امپراطور قمار می شد. این سکه ها در میان مردم رواج نداشت و آن را اشرافی یا اشرافی نیز می نامیدند. دلیل این نامزدی قیمت بالای آنها بود.

بیشتر بخوانید  تصاویر دیدنی روز: (جمعه 20 بهمن 1396)


واحد پول ایران / عصر صفویه

افشاریان (۱۲۱۰–۱۱۴۸ق، ۱۷۹۶–۱۷۳۶م، ۱۱۱۴–۱۱۷۴م.) سلسله‌ای ایرانی بودند که در اواسط قرن هجدهم بین سال‌های ۱۱۱۴ تا ۱۱۲۹ هجری قمری بر ایران حکومت کردند. این سلسله در سال 1736 مصادف با 1114 هجری قمری توسط نادرشاه افشار، ترور یکی دیگر از پادشاهان هوتکیان، اشرف افغانستان و سرنگونی پادشاه صفوی، تأسیس شد.


واحد پول ایران / عصر افشاریان

سلسله کاجار یا سلسله کاجار یا کاجاریان نام خاندان ترکمن تبار است که از حدود ۱۱۷۵ تا ۱۳۰۴ حدود یکصد و سی سال بر ایران قاجار حکومت کردند. موسس این سلسله آقامحمدخان کجار بود. سلسله قاجار متعلق به یکی از طوایف اوغوز ترک به نام ایل قیار بود که در اثر حمله مغول از آسیای میانه به ایران مهاجرت کردند. آنها ابتدا در اطراف ارمنستان ساکن شدند. ایل قاجار به برکت کمک های فراوانی که به دربار صفوی کردند قدرت بیشتری یافتند. شاه عباس بزرگ گروهی از آنان را در استرآباد (گرگان امروزی) اسکان داد.


واحد پول ایران / دوره قاجار

سلسله پهلوی آخرین سلسله پادشاهی ایران (1304 شمسی تا 1357 خورشیدی) است که پس از فروپاشی سلسله قیار در ایران حکومت کردند و ایران پهلوی را تشکیل دادند. پایان این سلسله مصادف با انقلاب ۱۳۵۷ بود که به جمهوری اسلامی تبدیل شد.


واحد پول ایران/دوران پهلوی تاکنون


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *