هیپوگلیسمی و درمان آن


هیپوگلیسمی یا هیپوگلیسمی زمانی رخ می دهد که سطح گلوکز خون به زیر 70-60 میلی گرم در دسی لیتر برسد.

هیپوگلیسمی و درمان آن

به طور طبیعی، سوء هاضمه با خوردن غذا و ورود به معده شروع می شود. سپس غذا در روده کوچک به قند تجزیه می شود و قند حاصل وارد جریان خون می شود. در همان زمان، پانکراس انسولین را در جریان خون آزاد می کند. در نهایت گلوکز یا قند با کمک انسولین وارد سلول های بدن می شود و برای تولید انرژی و تداوم زندگی استفاده می شود.

هیپوگلیسمی به چه معناست؟

سطح طبیعی قند خون ناشتا برای افراد بدون دیابت 70 تا 100 میلی گرم در دسی لیتر است.

سطح بهینه قند خون برای افراد دیابتی به شرح زیر است:

قند خون ناشتا: 70 تا 130 میلی گرم در دسی لیتر

قند خون پس از غذا: کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر

قند خون 2 ساعت بعد از غذا: کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر

قند خون یک فرد عادی باید 2 ساعت بعد از غذا کمتر از 120 میلی گرم در دسی لیتر باشد، اما هدف ایده آل برای دیابتی ها کاهش این قند به کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر است.

هیپوگلیسمی یا هیپوگلیسمی زمانی رخ می دهد که سطح گلوکز خون به زیر 70-60 میلی گرم در دسی لیتر برسد.

علائم هیپوگلیسمی

علائم اولیه هیپوگلیسمی شامل سرگیجه، رنگ پریدگی، تعریق، عصبی بودن، گرسنگی و ضعف است. اگر سطح قند خون به کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر برسد، اختلال در عملکرد سیستم عصبی مرکزی مانند گیجی، بی حالی، تکلم نامنظم و نامنظم و نوسانات خلقی رخ می دهد.

بیشتر بخوانید  به خطر انداختن سلامت انسان، دستاورد دولت احمدی نژاد

علل هیپوگلیسمی

از جمله دلایل هیپوگلیسمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف زیاد الکل: وجود الکل در خون باعث توقف تولید گلوکز در کبد می شود و مکانیسم خاصی ایجاد می کند.

* ورزش طولانی مدت

* گرسنگی طولانی

مصرف ناکافی غذا: به عنوان مثال، در افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی

* یک رژیم غذایی کربوهیدرات ضعیف داشته باشید

مصرف برخی داروها: مانند مصرف کینین در مبتلایان به مالاریا، مصرف سالیسیلات در مبتلایان به بیماری های روماتیسمی، مصرف پروپرانولول در افراد مبتلا به فشار خون بالا.

* برخی از بیماری های کبدی یا کلیوی دارند

مشکلات مربوط به غدد ترشح کننده هورمون برای تنظیم قند خون: مانند لوزالمعده، غده هیپوفیز و غدد فوق کلیوی.

تومور پانکراس: اگر فردی با سطح انسولین طبیعی پس از یک وعده غذایی پر کربوهیدرات قند خون پایینی داشته باشد، ممکن است نشان دهنده وجود تومور پانکراس باشد.

در افراد مبتلا به دیابت که از انسولین یا سایر داروهای مخصوص دیابت استفاده می کنند

بله، فعالیت بدنی می تواند باعث افت ناگهانی قند خون شود

* دیابت: علت اصلی هیپوگلیسمی در بیماران دیابتی موارد زیر است:

– استفاده صحیح از انسولین

– تنقلات نخورید

– افزایش فعالیت بدنی

در افراد مبتلا به دیابت که انسولین یا سایر داروهای مخصوص دیابت مصرف می کنند، فعالیت بدنی می تواند باعث افت ناگهانی قند خون شود. هیپوگلیسمی ممکن است در حین ورزش، بلافاصله پس از ورزش یا حتی یک روز پس از ورزش رخ دهد. بنابراین لازم است افراد دیابتی قبل و بعد از فعالیت بدنی سطح قند خون خود را بررسی کنند. اگر قند خون شما زیر 80 باشد، احتمال پایین آمدن قند خون شما بیشتر است و این عوارض جانبی به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  درمان شکستگی سر

تزریق بیش از حد انسولین

استفاده بیش از حد از داروهای ضد فشار خون

همه داروهای دیابت باعث کاهش قند خون نمی شوند، مانند قرص متفورمین، قرص آکاربوز و قرص گلیتازون. آنها عامل هیپوگلیسمی نیستند و بر خلاف گلی بن کلامید یا گلیبورید، گلیکلازید و ریپاگلینید اگر بیش از حد مصرف شوند. یا اگر بعد از مصرف آنها غذا نخورد باعث افت قند خون می شود.

درمان هیپوگلیسمی

درمان مناسب مصرف کربوهیدرات های ساده و سریع الجذب است که به سرعت به قند تبدیل شده و جذب خون می شوند.

به عبارت دیگر می توان از مراحل زیر برای درمان اولیه در یک فرد هوشیار استفاده کرد:

1- مصرف 10 تا 20 گرم کربوهیدرات ساده مانند چند حبه قند، آب پرتقال یا آب سیب.

15 دقیقه صبر کنید و دوباره قند خون خود را اندازه بگیرید

3- اگر قند خون شما همچنان زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر است و علائم هیپوگلیسمی برطرف نشده است، باید 15 گرم دیگر کربوهیدرات مصرف کنید و این کار را تا زمانی که قند خون عادی شود ادامه دهید. هرگز نباید اجازه داد که قند خون برای مدت طولانی پایین بماند.

منابع غذایی برای 15 گرم کربوهیدرات عبارتند از:

نصف لیوان آب سیب یا پرتقال، سه چهارم لیوان شربت زنجبیل، نصف لیوان نوشابه، یک قاشق شکر یا عسل، نصف لیوان ژلاتین، 2 قاشق کشمش، 5 عدد نبات سفت.

4- وقتی قند خونتان به 70 میلی گرم رسید می توانید یک لیوان شیر بدون چربی و نصف ساندویچ بنوشید.

چند یادداشت

شکلات یا بیسکویت برای مصرف مناسب نیستند، زیرا این غذاها حاوی مقدار زیادی چربی هستند که باعث کند شدن جذب قند در آنها می شود.

بیشتر بخوانید  تفاوت بین سردرد سینوسی و میگرن چیست؟

* در صورت افت قند خون باید مراقب مصرف متعادل غذاهای شیرین بود زیرا زیاده روی در مصرف متوالی این غذاها باعث افزایش قند خون می شود.

در صورت هیپوگلیسمی شدید، زمانی که بیمار قادر به بلعیدن نیست، گلوکاگون یا گلوکز وریدی تجویز شود.

* گاهی اوقات بیماران بی اطلاع هستند. تزریق گلوکاگون در این موارد به خصوص در بیمارانی که انسولین تزریق می کنند ضروری است. تزریق گلوکاگون زیر جلدی است و معمولاً یک تزریق برای بازگشت بیمار به حالت عادی کافی است، اما اگر به هر دلیلی گلوکاگون در دسترس نبود، سرم قند غلیظ (50 درصد) باید در اورژانس یا مرکز پزشکی تزریق شود.

* بیماری که می خواهد ورزش کند حتما باید صبحانه یا ناهار بخورد و قبل از ورزش یک میان وعده کوچک مانند یک سیب یا یک لیوان شیر بخورد و هر یک ساعت در حین ورزش از این غذاها استفاده کند.

* به بیمارانی که ورزش را انتخاب می کنند، به دلیل بالا بودن قند خون در بیمارانی که در حین فعالیت بدنی دارو یا انسولین مصرف می کنند، توصیه می شود که میان وعده خود را در عصر یا اواخر عصر افزایش دهند و با نظر پزشک دوز انسولین یا قرص ها را در حین ورزش کاهش دهند.

* بیماران دیابتی در هر شرایطی حتی اگر در راه هستند، داروهای خود را به موقع مصرف کنند و نکته مهم دیگر این است که همیشه یک میان وعده همراه خود داشته باشید. میان وعده ها شامل ساندویچ های کوچک، سیب یا هر غذایی است که ممکن است در صورت عدم دسترسی به موقع به غذا استفاده کنند.

منبع: تبجان


دیدگاهتان را بنویسید