هیدروتراپی چیست و چه فوایدی دارد؟


هیدروتراپی یا آب درمانی یک درمان مکمل است که در این روش از آب برای اهداف درمانی استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام طب باکس، بسته به صنعت و کاربرد، ممکن است برخی از درمان‌های آبی را هیدروتراپی یا هیدروپاتی بنامند. برای انواع مختلفی از بیماری‌ها، می‌توان از آب درمانی استفاده کرد، از جمله: درمان درد مفاصل با تمرینات آبی و کاهش استرس عضلانی با دوش آب سرد یا گرم. بیماران این چنینی باید قبل از افزودن آب درمانی به برنامه درمانی‌شان، با پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست خود درباره آب درمانی صحبت کنند.
در حین پروسه آب درمانی از آب سرد یا گرم استفاده می‌شود و فشار و جریان آب در بین درمان‌های مختلف، متفاوت است. هدف این است که علائم جسمی و روانی را کاهش دهید. برخی از روش‌های آب درمانی به سادگی نشستن در حمام گرم است که افراد می‌توانند در خانه‌شان آن را انجام دهند. سایر اقدامات شامل مکان‌ها یا تجهیزات تخصصی مانند سونا سرد است.

تجهیزات هیدروتراپی

مکان‌ها و تجهیزات احتمالی برای آب درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مخازن فیزیوتراپی
  • استخرهای شنا
  • چشمه‌های معدنی آب گرم‌های 
  • وان آب گرم
  • سونا
  • دوش
  • حمام

روش استفاده از هر کدام بسته به هدف درمان و پزشک متفاوت است.

فواید هیدروتراپی

آب درمانی ممکن است طیف وسیعی از مزایا را ارائه دهد که عبارتند از:

کاهش درد

آب درمانی با استفاده از آب گرم در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن سیستم اسکلتی عضلانی و بافت‌های همبند، تأثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش درد دارد. آب گرم ممکن است سیگنال‌های درد را تسکین داده، ماهیچه‌ها را شل کرده و جریان خون را افزایش داده و درد ناحیه را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید  عسگر فرهادی برنده جایزه بزرگ کن شد

بهبود سلامت روان

طبق تحقیقات اخیر، فعالیت‌های مبتنی بر آب، سلامت روانی را در برخی افراد بهبود می‌بخشد. به عنوان مثال افراد مبتلا به فیبرومیالژیا ممکن است با ورزش درمانی در آب، اضطراب و افسردگی‌شان کاهش پیدا کند. علاوه بر این، بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که شنا خلق و خوی آنها را بهبود می‌بخشد و به کاهش تنش آنها کمک می‌کند.

بهبود علائم آرتروز

افراد مبتلا به برخی از انواع آرتروز نیز ممکن است از هیدروتراپی استفاده کنند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به آرتروز زانو، علائم درد و عملکرد زانو را پس از 8 هفته ورزش در آب بهبود بخشیده بودند.
یک مطالعه معتبر دیگر نشان داد افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند و در حین ادامه مصرف داروی خود، ورزش متوسطی در آب انجام داده‌اند، برخی از نشانگرهای این بیماری مثل استرس اکسیداتیو در آنها بهبود یافته است.

اعمال فشار کم به بدن

یکی از مزایای کلیدی روش آب درمانی مانند ورزش در آب، این است که فشار آنها بسیار کم است. افراد می‌توانند این فعالیت‌ها را در آب انجام دهند بدون اینکه فشار زیادی به مفاصل خود وارد کنند. در نتیجه، افراد می‌توانند ضمن کاهش علائمی مانند درد، به برنامه تمرینی پایبند باشند.

ایجاد آرامش

بسیاری از اشکال آب درمانی نیز به حفظ آرامش کمک می‌کند، هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی. آب گرم ممکن است در حالی که به کاهش تنش در ماهیچه‌ها کمک کند، باعث ایجاد آرامش روحی ‌شود.

بهبودی سریع بعد از تمرینات ورزشی

ورزشکاران گاهی اوقات از اشکال مختلف هیدروتراپی استفاده می‌کنند که در آن آب گرم و سرد را متناوب استفاده می‌کنند. بسیاری احساس می‌کنند که این نوع کنتراست آب درمانی به آنها کمک می‌کند تا از تمرینات سخت رهایی یابند و از درد طولانی ماهیچه‌ها جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید  روز پدر 1401 چند شنبه و چندم بهمن است؟

درمان زخم

بسیاری از درمانگران و پزشکان جهت درمان انواع زخم از این روش استفاده می کنند بصورتی که محصولاتی که با ترکیب آب بدون عوارض هستند مثل هیدروکلین پلاس استفاده می کنند یا انواع اقسام ژل ها که یکی از آنها ژل طباسپت می توان نام برد.

بارداری و آب درمانی

آب درمانی ممکن است به دردهای عمومی که ممکن است بارداری ایجاد کند، کمک کند. برخی از افراد ممکن است در طول زایمان در آب، اشکال آب درمانی معتبر را انتخاب کنند تا دردشان کاهش یابد و آرامش داشته باشند.

انتهای رپرتاژ آگهی
 

دیدگاهتان را بنویسید