هواپیمای شیراز – تهران در فرودگاه مهرآباد از ریل خارج شد / عکس و جزئیات



به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهرا، اداره سوانح هواپیمایی کشوری گزارشی از سقوط هواپیمای شیراز – تهران در فرودگاه مهرآباد منتشر کرده است.

27 فروردین ماه امسال پرواز MD 82 به شماره 985 شیراز – تهران که با 39 مسافر و خدمه در ساعت 4:10 صبح از فرودگاه شیراز به مقصد تهران حرکت کرد، هنگام فرود از باند 29 سمت راست مهرآباد به پرواز درآمد.

در ساعت 5.15 بامداد خلبان هواپیما از بروز مشکل در سیستم هیدرولیک هواپیما خبر داد و از نیروهای امداد زمینی مهرآباد خواست تا آماده باش باشند.

این هواپیما در ساعت 5.18 ساعت 5.18 در باند سمت راست مهرآباد به زمین نشست و پس از طی مسافتی به چپ و سپس وارد جاده خاکی شد. خلبان پس از تماس با نیروهای امدادی زمینی مسافران را پیاده کرد و از آتش گرفتن هواپیما مطمئن شد. این هواپیما نیز ساعت 6:28 غیرفعال و به پارکینگ شرکت صنایع هوایی منتقل می شود.

اداره سانحه هوایی بلافاصله اطلاعات و مصاحبه با خلبان را جمع آوری می کند و در مورد جعبه سیاه هواپیما (FDR و CVR) صحبت می کند و همچنین از محل سقوط و خود هواپیما بازدید می کند.

به گفته خلبان هواپیما هنگام شروع پرواز در فرودگاه شیراز متوجه مشکل پمپ هیدرولیک موتور شده است اما با توجه به مجاز بودن پرواز طبق دستورالعمل تجهیزات لازم (MEL)، پرواز آغاز شده. بدون انجام هیچ گونه اقدام فنی؛ اما در حین پرواز هواپیما از نظر سیستم هیدرولیک و کمیت با مشکل مواجه می شود و سپس فشار سیستم هیدرولیک کاهش می یابد. در نهایت در حدود 20 مایلی ورامین، فشار هیدرولیک به صفر رسید و خلبان نتوانست از FLAP و سایر سیستم های مرتبط هیدرولیکی استفاده کند.

بیشتر بخوانید  لحظه فوران کوه آتشفشانی سمرو اندونزی / فیلم

در این شرایط خلبان MD تصمیم می گیرد با استفاده از روش تله سقوط آزاد فرود بیاید. همچنین پس از تماس هواپیما با باند، خلبان بلافاصله سیستم Reverser را روشن می کند و سرعت هواپیما کاهش می یابد، اما در نهایت از باند خارج می شود. پس از فرود، هواپیما با سرعت 145 گره (268.5 کیلومتر در ساعت) به چپ چرخید.

مطالعه اطلاعات جعبه سیاه هواپیما و آنالیز اولیه نشان می دهد که پس از برخاستن از فرودگاه شیراز و در اوج اخطار مبنی بر افزایش دما و افت فشار در سیستم هیدرولیک، خلبان برای مدت کوتاهی فکر می کند که خلبان به پرواز ادامه می دهد و سپس ادامه می دهد. در ارتفاع 32000 فوتی، سیستم هیدرولیک مناسب به طور کلی وجود ندارد.

سازمان هواپیمایی کشوری این حادثه را به ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) و سازنده هواپیما گزارش داد.

دیدگاهتان را بنویسید