مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

هنوز چند سوال وجود دارد که بریم باید احیا کند / ایالات متحده از تضمین مسئولیت بایدن خودداری می کند

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



انریکه مورا هماهنگ کننده اروپایی برجام روز گذشته وارد تهران شد و معتقد است که سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آخرین تلاش اروپا برای به تعویق انداختن مذاکرات احیای برجام در وین و گره گشایی است. مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی دلیل اصلی توقف مذاکرات را تعلل دولت آمریکا در ارائه تضمین های کافی برای اجرای تعهدات احتمالی در قبال برجام می داند. محمد مرندی در گفت و گو با یکی از روزنامه های ایران به مناسبت سفر هیات اروپایی به تهران به تحلیل و ارزیابی رویدادهای مربوط به مذاکرات پرداخت.

آقای انریکه مورا هفته ها پس از توقف مذاکرات احیای برجام در وین به تهران سفر کرد. به گفته رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، «مورا» به منظور حل و فصل وضعیت موجود به دیدار مقامات کشورمان رفت. دلیل این تاخیر طولانی چیست؟
مشکل اصلی مذاکرات در حال حاضر در پایتخت آمریکا است. طبیعی است که اروپایی ها با توجه به شرایط موجود و فشارهای شدیدی که در پی جنگ اوکراین و افزایش قیمت نفت متحمل می شوند، بیش از هر زمان دیگری به دنبال راه حل در شورای امنیت سازمان ملل باشند. اما مشکل آمریکا با این موضوع به صحنه سیاسی داخلی هم می رسد.

تیم مذاکره کننده ایران تاکنون توانسته است بسیاری از خواسته های خود را برآورده و محقق کند. همین موضوع باعث ایجاد دودستگی در تیم مذاکره کننده آمریکایی شد که منجر به خروج برخی از اعضای هیئت آمریکایی از جمله ریچارد نیو، نویسنده کتاب «هنر تحریم ها» شد. بنابراین، در داخل ایالات متحده، اختلاف نظرهای قابل توجهی در مورد نحوه مذاکره تیم آمریکایی وجود داشت که کار را برای دولت آمریکا دشوارتر کرد.

این در نهایت منجر به عدم تمایل دولت بایدن برای بازگشت به توافق شد، اما همانطور که اشاره کردم، جنگ در اوکراین و مشکلات فزاینده آمریکایی ها و اروپایی ها باعث شد کشورها مذاکرات را گرانتر کنند. از سوی دیگر واکنش کنگره به گزارش آقای رابرت مالی از مذاکرات بسیار منفی بود و نمایندگان کنگره به دولت آمریکا که عقب نشینی بزرگی علیه ایران داشت اعتراض کردند.

بیشتر بخوانید  تعطیلی بانک ها چه تاثیری بر قیمت دلار داشت؟

آیا دولت آمریکا به دلیل افزایش قدرت توطئه گران و مخالفان بورژ در آمریکا و افزایش هزینه های بازگشت بایدن به توافق، تمایلی به تصمیم گیری ندارد؟
آنچه مسلم است شکاف جدی بین دولت و کنگره وجود دارد و به ویژه جمهوری خواهان با بازگشت ایالات متحده به بورژوازی مخالف هستند. تشدید تنش ها دولت آمریکا را بر سر دوراهی قرار داده است و با نزدیک شدن به تاریخ انتخابات در ایالات متحده، بایدن در روند تصمیم گیری دشوارتر می شود. اما با توجه به جنگ در اوکراین، رئیس جمهور آمریکا باید هر چه سریعتر موضوع برجام را حل و فصل کند تا بتواند با ایجاد ثبات نسبی در حوزه سیاست خارجی، بر موضوع اوکراین تمرکز کند.

به این ترتیب دو موضوع نزدیکی به انتخابات آمریکا امکان توافق را برای دولت آمریکا کاهش داد، در حالی که فشار جنگ اوکراین آمادگی آمریکا و اروپا را برای دستیابی به توافق افزایش داد و این دو موضوع در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. به ویژه وضعیت اقتصادی اروپا و آمریکا به تدریج رو به افول است و نیاز آنها به توافق بیشتر می شود.

روایات متعددی درباره موضوعات بحث برانگیز باقی مانده در مذاکرات مطرح شده است. اخیراً رسانه های صهیونیستی با انتشار این خبر مبنی بر اینکه موضوع لغو تحریم ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تنها دلیل توقف مذاکرات شده است، سعی کردند موضوعات مورد مناقشه را به این موضوع محدود کنند; آیا دلیل اصلی اختلاف ایران و آمریکا همین است؟
در حال حاضر اگر آمریکا با حذف کامل سپاه از لیست تروریستی موافقت کند، وضعیت کنونی تغییری نمی کند و نمی توان درباره توافق برای احیای برجام صحبت کرد. چرا که هنوز چند سوال باقی مانده است که مهم ترین آنها ضمانت دولت آمریکا برای تعهدات احتمالی آن است.

بیشتر بخوانید  خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان خبرگزاری بیشتر

دولت بایدن تاکنون حتی در دوران ریاست جمهوری خود از تضمین اجرای برجام خودداری کرده است. اما اگر تضمینی برای ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار ایران وجود نداشته باشد، هیچ شرکتی جرات ورود برای سرمایه گذاری به ایران را نخواهد داشت و البته این موضوع منافع اقتصادی کشورمان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین هیچ توافقی امکان پذیر نیست مگر اینکه تضمینی وجود داشته باشد که دولت آمریکا به تعهدات خود عمل کند.

یعنی دولت آمریکا در مواضع اعلامی خود حاضر نیست برای تعهدات خود در توافقنامه تضمین بدهد؟
نه؛ ایران موافقت کرد که اگر بایدن نتواند دسترسی دولت بعدی به شورای امنیت سازمان ملل را تضمین کند، حداقل تعهد دولت خود را برای پایان دادن به توافق طبق توافق احتمالی تضمین می کند، اما دولت آمریکا آن را نپذیرفت. خوب، وقتی او حتی از پذیرفتن مسئولیت اتفاقاتی که ممکن است در دوران تصدی اش بیفتد خودداری می کند، چرا ایران به چنین توافق متزلزلی متعهد می شود؟ این در حالی است که اگر آقای بایدن در دولت بعدی در همین دولت از برجام خارج نشود، ایران بار دیگر بهای سنگینی را برای این تصمیم پرداخت خواهد کرد. پس اگر آمریکا نمی تواند فعالیت عادی سرمایه گذاران خارجی در ایران را تضمین کند، چه دلیلی دارد که کشور ما برجام را اعمال کند. یعنی آمریکایی ها تمایلی به پذیرش حداقل تضمین ندارند.

اما با توجه به سابقه ای که ایران در سال های اخیر برجام را پشت سر گذاشته، اهمیت تضمین را دوچندان کرده است. به ویژه، دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، که خود برجام را امضا کرد، به گونه ای عمل کرد که به طور منظم مانع اجرای این توافق شد. در حالی که ایران کاملا متعهد به اجرای تعهدات خود بود. بر اساس این تجربه، ایران بر لزوم اخذ تضمین های کافی از سوی دولت آمریکا تاکید می کند.

بیشتر بخوانید  استانبول گردی بهنوش بختیاری با دوست عجیبش

پس دلیل کاهش موضوعات بحث برانگیز تحریم های سپاه از سوی آمریکا چیست؟
بدون شک لغو موثر تحریم ها و سود اقتصادی ایران از بازگشت به برجام هدف اصلی ایران است و با طرح موضوعاتی مانند تحریم های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مقصر دانستن ایران در عدم برقراری مذاکرات، سعی در انحراف افکار عمومی دارند. . به هر حال، همانطور که گفته شد، هنوز در زمینه های مختلف تفاوت هایی وجود دارد. برای مثال، ایران اصرار دارد که نام نهادها و افراد تحت تحریم را از فهرست تحریم‌های آمریکا حذف کند. زیرا این انتظار منطقی در برجام است و حذف نشدن آنها مانع عادی شدن روابط اقتصادی کشور می شود.

آیا سایر طرف های توافق هسته ای از جمله سه کشور اروپایی با پیشنهادات ایران موافق هستند؟
آره؛ در شرایط فعلی اگر آمریکایی ها به خواسته های خود عمل نکنند، تکلیف مذاکره مشخص می شود و برجام در مرحله اجرا قرار می گیرد. بنابراین سایر کشورهای شورای امنیت سازمان ملل متحد با پیشنهادهای رد و بدل شده مشکلی ندارند، همه چیز آماده است و آمریکا باید برای دستیابی به توافق تصمیم بگیرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *