هنوز امیدی برای احیای برجام وجود دارد


به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، ناصر کنعانی در بازدید از خبرگزاری ایسنا به سوالات خبرنگار این خبرگزاری در خصوص آخرین تحولات سیاست خارجی و مذاکرات برای احیای برجام پاسخ داد. جمهوری ایران نسبت به موضوعات مطروحه از سوی آژانس آمادگی دارد و با همکاری سازنده با آژانس، این موارد را بررسی کرده تا پرونده مختومه تشکیل شود و اطمینان حاصل شود که این موضوعات دیگر مانعی در روند اجرای برجام نخواهد بود. توافق. .

در بخشی از گفت وگوی یک ساعته ایسنا با سخنگوی وزارت امور خارجه که قسمت کوتاهی از آن پیشتر منتشر شده، آمده است:

* مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بیانیه و کنفرانس مطبوعاتی خود تاکید کرد که ایران با ما همکاری نمی کند و نمی توانیم صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران را تایید کنیم. شما روز دوشنبه گفتید که آمادگی همکاری با آژانس را داریم، با توجه به این اظهارات، روند همکاری با آژانس چگونه پیش خواهد رفت؟

در رابطه با همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس، ایران هم عضو آژانس و هم عضو توافقنامه پادمان جامع آژانس است. همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره یک همکاری مثبت و مترقی بوده است و ما آژانس را به عنوان یک سازمان فنی و تخصصی در حوزه فعالیت های هسته ای می بینیم.

در خصوص حضور جمهوری اسلامی در آژانس، ما عضوی فعال، کارآمد و نقش آفرین در آژانس بوده و هستیم.

ما معتقدیم باید تلاش شود تا اقتدار آژانس به عنوان یک سازمان تخصصی و حرفه ای غیرسیاسی در رصد فعالیت های هسته ای کشورهای جهان حفظ شود و با رویکردهای سیاسی و گرایش های سیاسی اعتبار آن خدشه دار نشود. کشورها.

جمهوری اسلامی ایران با این رویکرد به آژانس به عنوان یک سازمان تخصصی نگاه می کند و همکاری ایران با آژانس همواره سازنده بوده است و سفرای ما در آژانس از سفرای توانمند، متخصص و متخصص ما بودند.

بیشتر بخوانید  تصویری جالب از کره زمین با گوشی آیفون -

اتفاقات سال های اخیر به این دلیل است که برخی کشورها بر اساس مسائل و دیدگاه های سیاسی خود سعی در تحریف جایگاه فنی و تخصصی آژانس دارند و گشایش پرونده صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران به یک بین المللی تبدیل شده است. مناقشه با رویکرد سیاسی

جمهوری اسلامی ایران معتقد است که همکاری با آژانس می تواند به روشن شدن ابهامات ایجاد شده توسط دیگران به دلایل سیاسی کمک کند و ما نیز به همین موضع ادامه داده ایم.

جمهوری اسلامی ایران همکاری های دوجانبه با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته و از سال های گذشته روابط خود را تقویت کرده و بر اساس توافقنامه سال 2015 تا حد امکان با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری داشته است که نتیجه این همکاری ها آژانس پس از امضای Is . او در بیش از 15 گزارشی که به شورای حکام ارائه کرده ماهیت صلح آمیز فعالیت های هسته ای ایران را تایید کرده است.

پس از خروج آمریکا از برجام در سال 2018، اتهامات دوباره آغاز شد و فضای ایران هراسی تشدید شد.

با عنایت به همکاری خوب و سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در سطح دوجانبه به عنوان یک کشور عضو و پایبندی به توافقنامه جامع پادمان های آژانس و در ارتباط با تعهدات نظارتی تعیین شده برای آژانس در توافق برجام، وجوه جدید، متأسفانه پای آژانس در مسائل سیاسی باز شده است.

ما همیشه انتظار داشتیم که دبیرکل آژانس تحت تأثیر فشارهای سیاسی قرار نگیرد، آژانس به عنوان یک سازمان تخصصی، حرفه ای و فنی از مسائل سیاسی مرتبط با منافع دولت ها رهایی یابد.

نقش دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حفظ اعتبار فنی و تخصصی این سازمان بسیار مهم است و ما معتقدیم که دبیرکل آژانس باید از حفظ استقلال آژانس به عنوان یک متخصص دفاع کند. و سازمان تخصصی تحت تاثیر بازی های سیاسی کشورهای دیگر قرار نگیرید.

بیشتر بخوانید  مرگ تلخ دو کودک در سیل هرمزگان

امید به احیای برجام کمرنگ نشده است/ آماده همکاری سازنده با آژانس برای بسته شدن پرونده هستیم

با در نظر گرفتن این سوالات، آیا تنها مانع معامله، بحث حمایت است؟

اگر اراده سیاسی لازم برای توافق وجود داشته باشد، هیچ مانعی در روند توافق ZCPOA به عنوان یک موضوع حفاظتی وجود ندارد. به نظر ما، سه پرونده ای که آژانس آغاز کرده است، مسائل غیرفنی است و نتیجه تسلیم سیاسی است.

جمهوری اسلامی ایران آماده بررسی این موضوعات با همکاری سازنده با آژانس به منظور بسته شدن پرونده و تضمین عدم وجود این موضوعات در روند اجرای توافق است.

مسائل کنونی از برنامه ها و اهداف سیاسی کشورهایی نشات می گیرد که می خواهند پرونده ها را به عنوان ابزار فشار باز نگه دارند.

در خصوص موارد ادعایی فعلی، ایران تاکنون بیشتر با آژانس همکاری داشته و به سوالات آژانس پاسخ داده است، اما اگر آژانس از نظر فنی عمل کند و تحت فشار سیاسی نباشد و اقتدار حرفه ای خود را حفظ کند، قطعا این اتفاق خواهد افتاد. بسته شود

*امید برای احیای برجام از بین نرفته است

خیر، به نظر ما دلیل جدی برای احیای توافق وجود دارد. در پاسخ طرف ایرانی سوال و مطالبه جدیدی مطرح نشد، اما متن به منظور رفع دلایل اختلاف در تفسیر و موانع اجرای توافق مشخص شد.

ما معتقدیم هیچ موضوع جدی یا سوء تفاهم مانع ادامه توافق نیست و در صورت وجود اراده سیاسی در طرف مقابل، می توان مذاکرات را در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه رساند و اجرایی کرد.

*در حال حاضر این سوال پیش می آید که چه اتفاقی افتاده که اتحادیه اروپا اولین واکنش ایران را سازنده و آینده نگر می داند، آقای بورل می گوید و از این پاسخ استقبال می کند; اما برای پاسخ دوم، در حالی که اشاره می کنید که متن طرف ایرانی واضح بوده، اروپایی ها و آمریکایی ها می گویند سازنده نیست و می گویند ایران مطالبات جدیدی دارد و شما می گویید اینطور نیست؟

بیشتر بخوانید  عفو روز پدر ۱۴۰۱ + عفو زندانیان ۱۴۰۱ – ایران چطور

نکته مهمی که جمهوری اسلامی بر آن تاکید دارد، موضوع تضمین اجرای توافق است.

* پاسخ ایران چه بود؟

موضوع ضمانت نامه همواره یکی از خواسته های جدی جمهوری اسلامی ایران بوده است و ما آن را نکته مهم و ضروری می دانیم، به این معنا که کشوری که توافق را نقض کرده و به تعهدات خود عمل نکرده است باید این ضمانت نامه را ارائه کند. که توافق در مرحله دوم پس گرفته نخواهد شد.

بنابراین، ضمانت نامه برای دوام قرارداد بسیار مهم است و ما نمی خواهیم توافق کنیم که طرف مقابل به هر دلیلی از انجام تعهدات خود در کوتاه مدت اجتناب کند، بنابراین از نظر ما موضوع ضمانت یک موضوع کلیدی برای انعقاد توافق و برای ثبات توافق.

امید به احیای برجام کمرنگ نشده است/ آماده همکاری سازنده با آژانس برای بسته شدن پرونده هستیم

* آقای بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر اعلام کرد که دورنمای دستیابی به توافق در وین در کوتاه مدت بعید است. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

ادعای طرف های آمریکایی به دلیل مهندسی و فرار از مسئولیت است.

مسئولیت عدم اجرای توافقنامه و ناکارآمدی توافق چندجانبه و ناکارآمدی دیپلماسی بین المللی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات تنها بر عهده دولت آمریکا است.

توافق برجام محصول رویکرد چندجانبه بین المللی بود که آمریکا با خروج یکجانبه و غیرمسئولانه خود عملاً شکست خورد.

از سوی دیگر، دولتی که خود مسئول عدم اجرای توافق است و مسؤول شکل‌گیری یک فرآیند چند ساله غیرضروری است، اکنون نمی‌تواند به عنوان مدعی ظاهر شود و مطالبی را که بخشی از آن است از طرف مقابل مطالبه کند. از آن مسئولیت آن کشور است.

دولت آمریکا باید تضمین کند که این کشور در روند مذاکرات مسئول است و به تعهدات خود پایبند است و در صورت تشکیل توافق دیگری. آمریکا مانند دوره قبل غیرمسئولانه، غیرقانونی و یکجانبه از توافق خارج نخواهد شد.

<п>اعلامیه هنوز امیدی برای احیای برجام وجود دارد اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

دیدگاهتان را بنویسید